Måste klippa hästen pga klåda/ont i huden?

Lexa

Trådstartare
Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen.
Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får klåda av vinterpälsen, eller ont i huden så man inte får ta på hästen eller borsta hästen, och därför måste dem raka hästen, för så fort dem rakar försvinner symtomen.
Men hur funkar det? hästar är ju naturligt gjorda för att ha vinterpäls, vilda hästar kan ju inte springa runt och ha klåda eller ont i huden halva året?
Det måste ju vara något som orsakar dessa problem och inte pälsen? tex övertäcka så hästen blir svettig kan väl ge klåda?

Några idéer/tankar?
Kanske t.o.m finns någon här som måste raka pga klåda/ont i huden som kan berätta mer om detta?
 
Intressant fråga.

Det enda jag stött på är hästar som varit lite extra känsliga i pälsen vid just pälssättningen, sen när den är över är det lugnt.
Det andra har jag inte stött på, tror jag. 🤔
 
Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen.
Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får klåda av vinterpälsen, eller ont i huden så man inte får ta på hästen eller borsta hästen, och därför måste dem raka hästen, för så fort dem rakar försvinner symtomen.
Men hur funkar det? hästar är ju naturligt gjorda för att ha vinterpäls, vilda hästar kan ju inte springa runt och ha klåda eller ont i huden halva året?
Det måste ju vara något som orsakar dessa problem och inte pälsen? tex övertäcka så hästen blir svettig kan väl ge klåda?

Några idéer/tankar?
Kanske t.o.m finns någon här som måste raka pga klåda/ont i huden som kan berätta mer om detta?
Jag måste klippa isisen vissa vintrar. Men han har en tendens att få regnskållor. Så minsta misstänkte om att det är på gång så klipper jag och lägger täcke.

Angående klåda överlag så tänker jag att det är hästar med fet päls som man börstar/ryktar för lite så att stöv och mjäll ligger kvar och kan irritera.
 
Vilda hästar bor inte heller i stall eller rids. De rör sig lite lagom, inte till skummig svett, och dom kan kyla av sig snabbt pga bor utomhus dygnet runt.

Rids svettig, tät päls, dålig ventilation i stallet/täckas med för tätt täcke istället för att få ånga av utan täcke utomhus, skulle kunna vara anledningar till att en häst blir kliig av att vara oklippt.

Alternativt jobbas mycket i varmt ridhus, det kan bli extremt svettigt för en häst i vinterpäls.

En del raser som shettis och islänning kan få mer päls än vad dom behöver i vårt klimat. Jag får raka min shettis på halsen i februari för att han inte ska svettas ihjäl när vårsolen kommer igång, och han är en sällskapsponny som inte jobbas. Mustangen min sätter däremot för klen päls/fäller sig korthårig på hösten och behöver täcke fram till januari pga att jag bor där det regnar och blåser mycket under förvintern. Men i januari har han fått till full päls och trivs bäst otäckad.
 
Intressant fråga.

Det enda jag stött på är hästar som varit lite extra känsliga i pälsen vid just pälssättningen, sen när den är över är det lugnt.
Det andra har jag inte stött på, tror jag. 🤔
Har samma erfarenhet som dig, att när de sätter pälsen kan visa vara lite känsliga, men att det sen går över.
 
Vilda hästar bor inte heller i stall eller rids. De rör sig lite lagom, inte till skummig svett, och dom kan kyla av sig snabbt pga bor utomhus dygnet runt.

Rids svettig, tät päls, dålig ventilation i stallet/täckas med för tätt täcke istället för att få ånga av utan täcke utomhus, skulle kunna vara anledningar till att en häst blir kliig av att vara oklippt.

Alternativt jobbas mycket i varmt ridhus, det kan bli extremt svettigt för en häst i vinterpäls.

En del raser som shettis och islänning kan få mer päls än vad dom behöver i vårt klimat. Jag får raka min shettis på halsen i februari för att han inte ska svettas ihjäl när vårsolen kommer igång, och han är en sällskapsponny som inte jobbas. Mustangen min sätter däremot för klen päls/fäller sig korthårig på hösten och behöver täcke fram till januari pga att jag bor där det regnar och blåser mycket under förvintern. Men i januari har han fått till full päls och trivs bäst otäckad.
Nej, men då är det ju som jag säger inte pälsen som är problemet, utan någon runtomkring/miljön.

Att klippa pga att hästen blir för svettig är väl den vanligaste orsaker att man behöver klippa hästen. Och det har jag inge problem med, hästar är inte gjorde för att tränas så som vi gör med dem, dem är inte gjorda för att springa runt i ett ridhus, osv, så då är det klart pälsen kan bli ett problem, och att man behöver klippa.

Men att naturlig päls ska ge klåda eller smärta känns konstigt i min värld.
 
Jag måste klippa isisen vissa vintrar. Men han har en tendens att få regnskållor. Så minsta misstänkte om att det är på gång så klipper jag och lägger täcke.

Angående klåda överlag så tänker jag att det är hästar med fet päls som man börstar/ryktar för lite så att stöv och mjäll ligger kvar och kan irritera.
Tillägger att regnskållor lätt får en väg in via fuktig hud som lättare än annan får små mikroskador där bakterierna hittar in.
 
Min shettis brukar börja klia sig när vinterpälsen kommit.

Efter att jag börjat klippa henne på bog och hals om hösten så har hon slutat klia, så jag har dragit slutsatsen att hon blev för varm och tät och därför börjat klia.

Använder aldrig täcke, går på lösdrift, sätter rejäl päls som skulle passa bättre vid någon istid och inte i Mellansverige med klena vintrar.
 
Klådan tänker jag är lättare att rå på med klippt päls så huden får luft och man når ner med borsten till huden lättare. Däremot tänker jag att ömheten i huden bör vara kvar tills skiftet till vinterpäls är färdigt? Det är väl inte "tyngden" av pälsen de blir ömma i huden av?
 
Beror ju oxå på vad man bor. Brukar klippa min ponny för hon blir varm och får utslag annars, kan räkna på en hand dom flesta vintrar när temp stiger under -10.
Att behöva täcka henne en handfull dagar/vinter jmf med att hon är överhettad alla dagar utom en hanfull är ett lätt val. (Hon går alltså mer lr mindre halvklippt hela vintern och är naken nästan alla dagar)

Är dock övertygad om jag kunde flytta längre norrut där det blir vinter på riktigt skulle hon stormtrivas i sin björn päls utan att jag behöver lägga mig i. :angel:

Dom andra hästarna som sätter lite mer lagom päls i vårt stall klipps inte. Och en täckas vid nederbörd trots päls o ligghall för att han annars fryser, spänner sig o blir (mer) öm i ryggen. Men han är oxå inte helt hundra ok och under utredning. Huruvida han kommer behöva täcke i framtiden återstår o se
 
Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen.
Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får klåda av vinterpälsen, eller ont i huden så man inte får ta på hästen eller borsta hästen, och därför måste dem raka hästen, för så fort dem rakar försvinner symtomen.
Men hur funkar det? hästar är ju naturligt gjorda för att ha vinterpäls, vilda hästar kan ju inte springa runt och ha klåda eller ont i huden halva året?
Det måste ju vara något som orsakar dessa problem och inte pälsen? tex övertäcka så hästen blir svettig kan väl ge klåda?

Några idéer/tankar?
Kanske t.o.m finns någon här som måste raka pga klåda/ont i huden som kan berätta mer om detta?
Jag tror det delvis är en myt, delvis bero på äckelskitiga täcken eller för varma diton och att en del hästar enligt principen alla är vi olika, faktiskt mår lite sämre än andra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 209
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 356
Senast: Seabaz
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 259
Senast: Aionee
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp