Måste komma i form

Hyacinth

Trådstartare
Nu så.

Jag älskar mat, gott vin och ser det som ren och skär njutning.
Däremot har jag aldrig varit på ett gym...
Innan jag fick barn var jag slank, åt det spinkiga hållet.
Så är inte längre fallet. Jag har även en lång historia av bulimi/anorexi bakom mig.
Jag skulle vilja hitta en träningsform som passar mig, men vet inte var jag ska börja. Jag köpte förra året ett simkort för friskvårdsbidraget, och har hittills inte nyttjat det en enda gång. Är alldeles för fixerad vid mig själv för att ta på mig baddräkt.

Vad tränar ni och hur går det till? Eller andra pigga tips:)
 
Sv: Måste komma i form

Stavgång, för mig själv i grannskapet. Då behöver jag inte tänka på vad jag har på mig eller hur jag ser ut, kan göra det när jag har lust utan att behöva passa öppettider.
 
Sv: Måste komma i form

Löpning är det bästa för mig. Effektiv träning som man kan göra var som helst utan att ha särskilt mycket utrustning mer än vettiga skor. Billigt. Men om du har ätstörningar bakom dig kan det vara bra att sätta gränser för hur ofta och hur långt du får springa, så att du inte blir manisk.
 
Sv: Måste komma i form

Funkar ditt badkort i alla Stockholms badhus? Många badhus har även gym och gruppträning. Det kan ju vara ett sätt att faktiskt börja använda det även om du känner dig obekväm i baddräkt.

Jag springer samt styrketränar, även om jag just nu är i hiskligt dålig form. :)
 
Sv: Måste komma i form

Själv behöver jag ett mål att träna inför. Det ger mig en pusch att faktiskt träna trots att jag inte riiiiiktigt är sugen.

I går cyklade Tjejvättern och nästa år blir det Halvvättern och Vansbrosimmet. Under våren/sommaren blir det mest uteträning, hösten styrka och inomhuskondition.
 
Sv: Måste komma i form

Ja du vet ju redan vad jag brinner för, men det passar ju inte alla :D (Kör body combat och lite box, eller gymmar).

Annars så gick både jag och sambon ner mkt i vikt bara genom promenader och att äta bättre. Att röra på sig, vilken form det än är, är det bästa. Gör du det regelbundet så behöver du ej bli så fixerad på matbiten.
Måste bara hitta en träningsform du tycker är rolig, för då blir det inte jobbigt på samma sätt. (jag längtar ju till mina pass liksom).

Synd att du ej kom i gång med simningen för det är ju bra träning.
Men om du börjar med promenader, ta med hörlurar med favoritmusik och ut och traska. Kanske på kvällen när det börjar bli svalt och barnet lagt sig/mannen nattar?

Lycka till :love:
 
Sv: Måste komma i form

Lite ot men hur hinner du både träna och aktivera hund samtidigt som du har barn och jobbar?

Jag går med hunden 30 min på morgonen och min sambo lämnar på dagis. På em så hämtar den ena på dagis och den andra jobbar och är hemma runt 18. vi har ätit klart vid 18.30, då tar en och badar/ umgås med och lägger barnet, brukar vara klart vid typ 20.30, och den andra fixar köket och plockar upp. Sen ska hunden ut 30-60 minuter. Vi går ett ordentligt spår en gång varje helg. Jag får svårt att få tid och ork till annan träning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste komma i form

Jag tränar på gym 3-5 ggr/v (ungefär) samt. bodybalance 1gg/v.
Bb är nog ganska lätt att göra hemma också, yoga/thai-chi/pilates-inspirierat...tränar/stretchar hela kroppen samt. balansen + att man får energi och kan anpassa efter tiden man har :)
(youtube:a/googla)

Powerwalks med hunden? (som jag antar/hoppas får komma ut mer än 2ggr/dag?)
Och så den allmäna vardagsmotionen.
 
Sv: Måste komma i form

Jag börjar jobba halv sju, hämtar på dagis halv fyra. Sambon kommer hem halv åtta de dagar han jobbar kväll, ca 3 kvällar/vecka.
Jag ar slut på motivation och ork, och tror gym är farliga.
Mitt sätt att bli slank har alltid varit svält i någon form, så är helt rådvill.
 
Sv: Måste komma i form

Japp, men det är bara simning som ingår, inte träning i annan form.
 
Sv: Måste komma i form

Då trorjag absolut att du ej ska tänka på matintaget så här i första hand, utan försöka hitta ngt sätt att röra på dig.
Men vet hur det är att försöka hitta tiden till det :(
 
Sv: Måste komma i form

jag skulle börja skaffa en c25app och börja jogga med hunden. Och faktiskt lyda mesappen även i början....

Det har tagit 10 månader för mig att läka ihop efter mitt idiotiska försök att komma i form. Men till och med jag som hatar motion blev peppad av c25kappena
 
Sv: Måste komma i form

Kanske kan var värt ett försök, hunden får dock stanna hemma, hon är helt plötsligt gammal:( (11år)
Jag har dock aldrig joggat, vet knappt hur man gör:o
Skulle behöva en personlig stasi som motiverar och peppar.
 
Sv: Måste komma i form

Jag gillar inte att jogga, inte ens då jag var ung och smal. Passar mig bättre att gå och så springa ganska fort kortare sträckor och få upp flåset. Jag har kommit underfund om att jag blir piggare om jag tränar upp armarna också. Har visst att göra med att man får bättre hållning, starkare bröstmusklatur och därmed andas bättre. Jag gillar stavgång och tänker köpa mig stavar som man kan fylla vatten i skaften på så att de blir tyngre. Tänker även köpa några vanliga hantlar. Jag har lärt mig att med kalorier är det tvärt om som med pengar... Pengar ska man helst spara först och förbruka sedan, men kalorier ska man förbruka först och ersätta efteråt... Annars är det risk att man får förhinder så att motionen inte blir av eller att man helt enkelt råkar bli lite lat... Men jag har aldrig haft ätstörningar. Lycka till med att komma iform!
 
Senast ändrad:
Sv: Måste komma i form

Det är jättesvårt att komma i form utan att också förändra sina matvanor.
Lättast är att välja något som är så enkelt att man kan göra det varje dag, då blir det lättare av, man tänker inte att jag gör det imorgon istället,
Stavgång är ett jättebra alternativ. Tänk på att du ska gå så snabbt så att andningen kommer igång och att pulsen går upp (en enkel pulsklocka är billigt).
 
Sv: Måste komma i form

Har man kollat på detta:

http://www.youtube.com/watch?v=eae3_LDysY8

så finns det inga ursäkter.... :p

Börja med stavgång och när du känner att du kommit igång lite skriver du in dig på ett gym. Jag går på gruppträning ca 3 ggr i veckan, kombinerat med löpning/simning/stavgång.
 
Sv: Måste komma i form

Jag tvingades inse att om jag inte kan avsätta 45 minuter om dagen för att ägna mig åt att ta hand om mig själv (hundpromenad), då måste jag snabbt ändra mitt liv drastiskt. För så går det helt enkelt inte att leva i längden, då hade jag fått svälta mig alt. levt ett orörligt liv med allt det medför.

Nu är det hundpromenader (runt en timme) alt. jogging. C a 2-3 pass/vecka på gymet som komplement.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp