Måste komma i form

Sv: Måste komma i form

Börja inte för hårt bara, och tycker du kan promenera/stavgå i början. Går du i raskt tempo så du får upp pulsen så räcker det!

Stavar må kännas fånigt men vi körde det i början o man går raskare då :)

Cykla annars?
 
Sv: Måste komma i form

Du har ingen i närheten att umgås med genom att promenera tillsammans? Jag och en grannfru 1 km bort, började i höstas promenera tillsammans. Och det blev så mycket att prata om så när vi gått vår runda så var vi tvungna att gå ytterligare lite fram o tillbaka nån kilometer längs vägen för vi var inte klara med pratandet :) Så från att ha gått själv korta tråkiga promenader blev det långa promenader flera gånger i veckan som bara var roliga! Var kanon grunduppbyggnad att sen gå vidare ifrån.

Jag fick även ett skidspår hemma utanför stugan i vintras (i beteshagen) och det med var kanon! Blev verkligen av att skida när spåret fanns utanför dörren och det inte gick åt någon extra tid för att fara någonstans och jag fick skida där ensam i min takt utan att vara i vägen för andra och min kanske inte så moderna klädsel behövde jag inte tänka på *skratt*

Jag har också en par olika tränings DVDs som är kanon. Får träna styrka, balans, kondition och stretching med "instruktör" på tider som passar mig och igen, ingen tid som går åt till att förflytta mig någonstans. Och de perioder när de här DVDna inte används tar de inte mycket plats eller samlar damm där de ligger i lådan. Har införskaffat ett par vanliga billiga ordinära hantlar till dessa.

Gratis appen Sports Tracker har också gjort mycket för min motionsglädje. Har tyckt det varit himlans roligt att få de här kartskisserna över rundorna och fått se hur lång rundan var och vilken hastighet.

Nu under våren har jag från mitt jobb fått pulsklockan Polar FT60 och nu är det himlans roligt att motionera :) Den har, utifrån mina data, gjort upp motionsprogram för just mig och hur mycket jag skall hålla igång per vecka och inom vilka pulszoner för att höja konditionen. Och så ger den feedback efter varje pass och en gång i veckan ger den ett meddelande om hur förra veckan var och vad jag skall göra nästa vecka. Himlans kul grej :) Har en gammal enkel billig cykel som nu får komma ut på rundor med pulsklockan med. Helt plötsligt blev det roligt att cykla när det är för att få ihop tid till en viss pulszon.

Så det måste inte vara dyrt eller krångligt att komma i form och man måste inte fara iväg och passa tider eller sitta inne på ett gym om man inte vill.

Hoppas du hittar några grejer som passar dig och din situation så du kommer igång :)
 
Sv: Måste komma i form

Min identifikationsfaktor med vad du skriver i den här tråden är ungefär 125%.

Jag älskar mat, jag har en historia av rätt svår anorexi, jag har i stort sett aldrig varit på gym, jag gillar inte att ha baddräkt... och jag fann mig till sist frisk och sund, men med några kilo mer än klädsamt.

Jag har under hösten -12 genom att drastiskt öka mängden grönsaker och därmed minska lite på allt annat (särskilt ost, vin, sötsaker) gått ner de ca 6 kilo jag ville gå ner.

I vilken mån är ätstörningarna fortfarande ett hot för dig? Själv har jag bortåt 25 år mellan nu och förra gången det spårade ur ordentligt, så jag känner mig så sett lugn, men jag aktade mig ändå för att överdriva under min viktnedgång.

Vad jag menar är, lite återhållsamhet med ost och vin är kanske rätt strategi i ditt fall? Det är rätt svårt att träna bort vikt.

Eller har du verkligen dålig kondition? I så fall undrar jag lite hur du tänkte och kände när du köpte simkortet? Nog tänkte du på att man brukar simma i baddräkt? Hur tänkte du kring det? Greps du av mod i stunden? Kan du återfånga den känslan?

Själv har jag seriöst övervägt att köpa en burkini nu inför säsongen.

Annars - hur ser det för övrigt ut med avstånden i ditt liv? Skulle cykel kunna vara ett alternativ då du annars åker bil/buss? Eller att gå raskt då du annars åker buss?

Ridning - det här är ju ett hästforum, är ridning ett alternativ? (Jag tycker att en av de många bra sakerna med ridning är att man har rätt mycket kläder på sig när man rider.)
 
Sv: Måste komma i form

Jag börjar jobba halv sju, hämtar på dagis halv fyra. Sambon kommer hem halv åtta de dagar han jobbar kväll, ca 3 kvällar/vecka.
Jag ar slut på motivation och ork, och tror gym är farliga.
Mitt sätt att bli slank har alltid varit svält i någon form, så är helt rådvill.

Ok, lite funderingar.

Vad betyder "i form" för dig? Vad vill du uppnå med din träning? Är det viktnedgång? Förbättrad kondition? Ökad styrka? Mer muskelmassa? Eller vill du helt enkelt hitta en träningsform som får dig att flåsa och svettas (mycket eller lite) för att det är nyttigt att träna?

Vill du komma i form eller måste du komma i form? Om du vill komma i form så kommer du hitta tid och metod. Om du bara känner att du måste så kommer du inte lyckas. Då måste du först börja jobba mot att vilja.

Morgontrött som jag är så ser jag två olika typer av luckor i ditt schema, och det är a) tillsammans med ditt barn när du hämtat på dagis eller b) efter 19.30 när din respektive kommer hem.

Aktiviteter att utföra tillsammans med ditt barn varierar lite beroende på barnets ålder. Att jogga med barnet i vagn, alternativt cyklandes bredvid, vet jag många som rekomenderar. Det finns också gym som erbjuder barnpassning. Och du behöver ju inte styrketräna, det finns många gym som erbjuder alla möjliga typer av klasser såsom gympa, yoga, body pump osv. Om det känns som bättre alternativ. Om du har en vänninna med samma tider som du, som också har barn, kanske ni kan gå till badhuset en gång i veckan och passa varandras barn medans ni simmar 30 - 45 minuter vardera.

Aktiviteter att utföra efter 19:30 kan vara styrketräning, jogging, stavgång, cykling, simning, gruppträning (det finns många gym och gympaställen som har klasser som börjar 20 eller 20:30). Det kanske finns någon danskurs eller annat som börjar kl 20 som du kan anmäla dig till?

Och glöm inte helgerna. Danskurser, gym, gympa, tja det mesta brukar finnas även på helger.

Och, du behöver inte göra samma sak varje gång. Och kanske inte så ofta. Säg att du hittar två saker som du kan klämma in i ditt liv, en vardagskväll och en helg t.ex., så har du gjort en stor förändring. Kanske simhallen en gång i veckan med en vänninna och en danskurs på lördagförmiddagen? Eller som någon föreslog ridning. Eller vad du är sugen på. Det finns massvis med skojiga saker att göra, allt ifrån dykning till volleyboll, innebandy, dans, klättring och så vidare.

Lycka till och ha det skoj!
 
Sv: Måste komma i form

Kanske kan var värt ett försök, hunden får dock stanna hemma, hon är helt plötsligt gammal:( (11år)
Jag har dock aldrig joggat, vet knappt hur man gör:o
Skulle behöva en personlig stasi som motiverar och peppar.

Det är det du har appen till. den säger till när du ska gå och när du ska jogga. I början kan nog hunden följa med om den inte är jätteskröpplig.
 
Sv: Måste komma i form

Vill du komma i form eller måste du komma i form?

En mycket viktig frågeställning! Att göra någonting för att man måste eller borde är så oändligt mycket svårare än att göra någonting för att man vill.

TS, jag har försökt komma igång att träna i hur många år som helst men aldrig lyckats. Det har funkat några veckor men sen är det kört. Just för att jag "borde". Jag ville egentligen inte. Men sen några månader tillbaka vill jag verkligen träna, jag känner hur bra jag mår av det och jag har jätteroligt under tiden! Då är det inga problem. Hur jag kom dit har jag ingen aning om, men det är härligt att vara där! Jag springer, cyklar, promenerar, tränar lite styrka hemma och går på pass på Friskis. :)
 
Sv: Måste komma i form

I perioder när det är svårt att få ihop tiden och orken brukar jag tänka att all träning är bra träning. En timme med hunden är bättre än ingen motion alls.

Annars består min motion av hundpromenader i skog och mark, ridning och skötsel av hästar och övriga djur.
Jag har ett stående jobb och sitter sällan still hemma heller.
Denna kombination håller mig normalviktig.
 
Sv: Måste komma i form

Nu pratar jag utifrån mina egna erfarenheter ang. träning och hälsa och kan tyvärr inget om ätstörning osv.

För mig spelar det ingen roll vilken typ av aktivitet jag provar, är motivationen noll- ja då blir det noll med träning också... Så mitt bästa tips är att jobba på motivationen! Varför vill jag träna? Inga "måste, försöka eller borde" ska finnas med. Hälsan, utseende eller nå ett uppsatt mål? För mig är motivationen att bli en skickligare ryttare, styrka i bål, balans, koordination och kondis.

Sedan går det tungt för alla i perioder och då ska man inte lägga på sig ett dåligt samvete utan kanske sätta upp att i två veckor vill jag inte träna- sedan börjar jag om igen :)
 
Sv: Måste komma i form

Handen på hjärtat skiter jag fullständigt i om jag orkar springa 5 kilometer i bra tempo, jag vill mest bli smalare. Om det finns ett piller jag kan peta i mig skulle jag vara jätteglad.
Men eftersom jag är så dålig på "lagom", inbillar jag mig att träna är rätt väg att gå... Ska fundera en smula.



Vilken bra tråd! Jag blir oavsett peppad att göra något!!!
 
Sv: Måste komma i form

Man kan överkonsumera och missbruka träning också. Och själv tror jag inte på viktminskning som träningsmotivator, det fungerar iallfall inte för att jag ska träna regelbundet. Funktionella mål har varit nyckeln för att jag ska komma igång och träna regelbundet under flera års tid. Men som tur är så är ju inte alla som jag :-) . Jag hoppas iallafall att du hittar något du tycker är roligt, för det är helt underbart att känna hur kroppen får jobba, hjärnan får stimulans och själen flyger!
 
Sv: Måste komma i form

Jag gick ner 9 kg genom att tänka en smula på matintaget och promenera 45 minuter om dagen med hunden. Så "bara" promenader är nog feltänk. Promenader är jättebra motion som dels är skonsam mot kroppen men också lätt att utöva, oavsett väderlek och lokalisering.
 
Sv: Måste komma i form

Men eftersom jag är så dålig på "lagom", inbillar jag mig att träna är rätt väg att gå... Ska fundera en smula.

Om du är intresserad av min viktminskningsstrategi i höstas och av min hålla vikten-strategi nu, berättar jag gärna mer utförligt. Strategin är kliniskt fri från gym och baddräkter. Red och promenerade en del gjorde jag redan innan, så det är egentligen inga viktminskningsfaktorer för mig. (Min strategi är ju alltså i viss mån anpassad för att jag inte får bli ätstörd.)
 
Sv: Måste komma i form

Handlar det om hur du ser ut eller hur du mår?
Jag kan tycka att du borde bita ihop när det gäller baddräkt.
Simning är en så fantastiskt bra motion.
Kan du inte ta dig till en simhall där du verkligen garanterat inte känner någon så att det inte spelar någon roll?

För egen del så ordnar jag min motion med lantligt kroppsarbete.
Då så kan man se ut hur som helst medan man håller på.
 
Sv: Måste komma i form

Mitt tips, om du i princip gillar att träna i vatten, är att skaffa gymkort på t ex feelgood, eller annan vattengympaanläggning. Jag lovar dig att 99% av dem du ser där aldrig har varit i närheten av ett gym, och att du förmodligen kommer känna dig som bikinidrottningen. De flesta går där som del av sin rehabträning, inte för att de är såna träningsälskare, men det är bra träning under ledning av väldigt kunnig personal. Och det kan vara rätt nyttigt att gå dit, man får lite perspektiv på kroppar, och hur folk egentligen ser ut under kläderna (inte bara de man ser annars, idrottare och liknande). Annars kanske nån sorts utomhusträning, på bestämda, förbokade och förbetalade tider? Det senare är ett bra sätt att se till att man kommer iväg och skaffar sig tid. Åk direkt från jobbet, och kom hem lite senare någon dag i veckan då pappan hämtar på dagis.
 
Sv: Måste komma i form

Handlar det om hur du ser ut eller hur du mår?
Jag kan tycka att du borde bita ihop när det gäller baddräkt.
Simning är en så fantastiskt bra motion.
Kan du inte ta dig till en simhall där du verkligen garanterat inte känner någon så att det inte spelar någon roll?

För egen del så ordnar jag min motion med lantligt kroppsarbete.
Då så kan man se ut hur som helst medan man håller på.


Bägge delar. Jag tror att om jag först får bort några kilon (har ca 15 kg övervikt) så kan jag bita ihop om baddräkten. Ha gjort det förut, Voltis är vittne till denna remarkabla händelse.
Lantligt kroppsarbete ägnar jag mig åt på semestern, men bor annars mitt i stan i lägenhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp