Måste man byta sadel? :(

Ackio

Trådstartare
Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i.
När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om den lite.
Nu har jag märkt att hon jobbar rakare i ryggen under ridningen och när jag longerade henne ser jag att den lättar från ryggen i bak. Står hon still ligger den riktigt fint an från bog och bak men just i rörelse så släpper en i bak. Inget jag märkt i ridningen men hon rids mest i skritt och bara lite trav än.

Hon har en rätt rak rygg men den sluttar rätt fint in mot manken och sen en halvhög manke så hon är semisvängd men ändå inte. Velar lite för hon verkar inte ha ont eller tryck av sadeln. Inte sett några som helst märken på pälsen efter ridning eller obehag från henne. Kan det räcka med en padd som stöttar i bak?

Se bild för ryggen ifråga (detta precis dock när hon kom, lite mer musklad nu över rygg)
 

Bifogade filer

  • 27265812_739329062938234_1552207640_o.jpg
    27265812_739329062938234_1552207640_o.jpg
    341,4 KB · Visningar: 76
Svårt att säga utan att se sadeln på ryggen heller. Vad är det för modell?

Är den prestige du har ullstoppad eller permanentstoppad?


Frågan när sadeln tiltar som du beskriver är om den är för svängd, för rak, för vid eller för smal :confused::crazy:

Tror det enda vettiga rådet är att ringa ut en sadelmakare för kontroll, se om befintlig sadel kan fixas eller om den måste bytas.
 
Konstigt nog känns den inte för vid i skritt eller stillastående :confused:
Jo klurar på att ta ut dem som värmde om den för hennes rygg sist.

Den är ullstoppad, nån av starmodellerna, minns inte namnet :)
Vi tror för svängd för hon plankar ut ryggen i rörelserna men får se. Skulle ringa i morgon igen för hon som har hand om utprovningar var inte där idag :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Sebastian
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
959
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: super
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp