Bukefalos 28 år!

Måste man gå i terapi?

Stormcast

Trådstartare
För en tid sedan fick jag bekräftat det som jag och mina närmaste länge tänkt: att jag har bipolär sjukdom. Vården har "fångat upp" mig jättebra och "ser till mig" ordentligt vilket känns tryggt. Min familj märker också stor skillnad på mig nu när medecinerna börjar sätta in. Jag märker också skillnad.

Jag har varit sjuk i så gott som hela mitt liv, och det har givetvis fått stora konsekvenser vad gäller både det ena och det andra ...

Till saken:
Jag har nu fått en terapeut som jag går till med två veckors mellanrum. Hen arbetar med KBT och det står mig upp i halsen ....
Jag har effektiv tid gått i terapisamtal i totalt i fem år. Med några olika personer. Den första som jag gick längst hos skrattade ofta bort mina små ansatser till att berätta att jag "tror att det är något fel på mig".
Den andra avbröt hastigt vår utan att lämna över mig, då hen slutade på sitt jobb- vilket är helt sjukt eftersom vårt sista samtal var det då jag började öppna mig om mina självmordstankar och planer.

Jag har även gått hos en KBT-expert hos företagshälsovården och lärt mig alla de där "tanke-trixen". Jag kan de utantill. Jag har haft jättemycket hjälp av dem. Men eftersom jag hela tiden har haft en underliggande sjukdom så har det slutat fungera efter "ett tag".

Jag vill inte gå i terapi.
På sin höjd vill jag bearbeta idiotiska saker som jag gjort när jag varit manisk och psykotisk. Men jag är inte redo för det än. Det är så mycket skit som jag "skopat in under mattan" som jag inte orkar ta i - än.

Måste man gå i terapi?
 
Sv: Måste man gå i terapi?

Jag tror att din läkare säkert kan svara dig bäst på den frågan utifrån just dina förutsättningar, men man kan väl tänka sig att du kanske skulle ta ett uppehåll och vila upp dig lite, hinna medicinerna göra det de ska och att du hinner landa i ditt nya mående. Sedan kanske man kan titta på olika former av terapi, det finns kanske samtalsgrupper eller något som kanske passar dina behov bättre under en period?

Härligt att höra att du får bra hjälp och känner att du mår bättre! :love:
 
Sv: Måste man gå i terapi?

Tack! Du har såklart rätt. Jag ska fråga till veckan när det är dags igen. Ska träffa en ny läkare igen, så jag är lite nervös. Har haft en enorm tur hittils så det känns som att det är dags för rötägget nu. :o

Tack! Det är jätteskönt... satt i bilen idag och alla mina självmordstankar sköljde över mig men det var som att jag såg det utifrån- det gick liksom inte hela vägen fram eller hur jag ska säga... märklig känsla- och mycket skön ...
 
Sv: Måste man gå i terapi?

Nej det måste man inte. All vård (förutom tvångsvård vid LPT) är frivillig och du har all rätt att säga nej om du inte vill.
En vettig terapeut försäkrar sig om att patienten faktiskt vill bli behandlad då det är en förutsättning för lyckad och etisk behandling.

Sen om det är det "smaraste" valet för dig, det är en annan sak. Men vill du inte kan ingen tvinga dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 559
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp