Måste man gå på släktkalas?

Kiwifrukt

Trådstartare
Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar rätt eller om jag är helt överkänslig för att jag blev förbannad på mamma för att hon uttryckte sig otroligt klumpigt.

Lång historia lite kortare. I min släkt så är vi först och främst fyra syskon i min familj, jag är äldst. Har två syskon som flyttat till stan (dryga tre mil bort) och har sambo, har ytterligare en bror som är singel och fortfarande bor hemma hos föräldrarna. Jag bor 2,5 kilometer från mitt barndomshem, så visst, jag träffar mamma, pappa och min bror som fortfarande bor hemma varje dag, särskilt nu under pandemin där jag blivit helt isolerad utan dem. Sen har vi fyra kusiner, fördelat på två syskonpar där det ena paret är unga vuxna som ännu inte flyttat hemifrån och det andra syskonparet fyller tolv i år, som vi umgås mycket med. Det är de som jag firar alla högtider och så med. De här kusinerna är från mammas sida av släkten.

Utöver detta har jag två kusiner på pappas sida som är lika gamla som det äldre syskonparet på mammas sida, men som vi inte haft någon direkt kontakt med. Vi firade födelsedagar när vi var små och så länge farmor levde träffades vi där ibland, men vi har aldrig gått på varandras konfirmationer eller studenter eller så. Och så har vi då ytterligare en kusin på mammas sida som är femton, och som vi inte heller har haft någon direkt kontakt med, sista gången jag firade en födelsedag där var 2010 och det säger ju lite om hur sällan vi har setts.

Nu ska femtonåringen konfirmeras. Jag tyckte inte det verkade superkul att gå på en konfirmation en ledig dag som tar hela den dagen i anspråk, till en person som jag aldrig träffar eller pratar med eller ens har en relation till, och som jag besökte på hens födelsedag för sista gången för tolv (!!!) år sen. Jag tyckte inte ens det var orimligt, att vill mamma gå för att supporta sitt syskon så är det upp till henne, men att vuxna, inte längre hemmaboende barn ska tvingas med tyckte jag var helt orealistiskt?

Det tyckte inte mamma. Och refererade till att mina två syskon som har sambo kunde få slippa eftersom de hade sambo, medan jag och min bror inte har något val utan måste följa med, för vi har ändå inget vettigt för oss. Det här med att jag är singel har varit ett otroligt känsligt ämne för mig tidigare, vilket mamma mycket väl vet, och nu har det tack och lov vänt de senaste åren och det är ärligt talat inget jag hänger upp mig på i vanliga fall längre. Men nu blev jag fruktansvärt sårad och kränkt och kände att "jaha, så hade jag bara haft en kille hade jag sluppit men nu måste jag släpas med som någon gammal ogift hemmadotter, för evigt gift med mina föräldrar". Alltså, är det rimligt att man måste uppmärksamma såna här tillställningar bara för att man är släkt? Även om man inte har någon kontakt i vanliga fall?

Har som sagt inte gått på några sådana här tillställningar till kusinerna på pappas sida, och där är relationen ungefär lika stark (eller svag). Har däremot gått på mina andra kusiners studenter, men de står jag mycket, mycket närmare? Jämställer ni alla kusiner, eller kan man göra skillnad beroende på relation till vederbörande?
 
Jag har själv uteblivit på rätt många släktkalas för jag har varit upptagen med annat eller inte velat gå då jag prioriterar min tid. Bor även långt bort och inte sugen på att åka i "onödan" så lång sträcka, då får det va något stort i så fall.

Har inte ens gått på mina syskons kalas, bara när de fyllt någon jämt som 20 och 30 t ex. Finns delar av släkten jag inte gärna umgås med, större delen är på mammas sida, på pappas sida är det inte så många kvar och där umgås jag med i princip alla, bara en kusin från den sidan jag inte umgås med speciellt mycket.
 
Jag tycker inte alls att du överreagerar, det var mycket märkligt och klumpigt resonerat och uttryckt av din mamma.

Jag gör definitivt skillnad på kusiner och kusiner. För två av mina kusiner, som jag aldrig varit nära och aldrig riktigt kommit överens med, skulle jag aldrig ta en hel ledig dag till att gå på dylik tillställning. För de andra tre, som jag tycker om och trivs med på ett helt annat sätt, skulle jag lätt göra det.

Det jag främst vänder mig emot i det här är dock din mammas kommentar om att du och din bror borde gå eftersom att ni är singlar. Det hade fått mig att totalvägra av ren princip, oavsett om jag faktiskt ville gå eller ej.
 
Nej det tycker jag inte, dock får man ju kanske vara beredd på att andra kanske inte är så angelägen om att dyka upp på ens egna tillställningar, eller hålla kontakt. Spelar det ingen roll, är det ju lugnt!

Angående din mammas kommentar om att vara singel kändes riktigt taskig, jag hade tagit illa vid mig. Inte en trevlig syn på personer som inte omfattas av tvåsamhetsnormen.

Jag går på släktkalas om jag kan och om majoriteten av min familj också gör det (är inte så nära övriga släktingar).
 
Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar rätt eller om jag är helt överkänslig för att jag blev förbannad på mamma för att hon uttryckte sig otroligt klumpigt.

Lång historia lite kortare. I min släkt så är vi först och främst fyra syskon i min familj, jag är äldst. Har två syskon som flyttat till stan (dryga tre mil bort) och har sambo, har ytterligare en bror som är singel och fortfarande bor hemma hos föräldrarna. Jag bor 2,5 kilometer från mitt barndomshem, så visst, jag träffar mamma, pappa och min bror som fortfarande bor hemma varje dag, särskilt nu under pandemin där jag blivit helt isolerad utan dem. Sen har vi fyra kusiner, fördelat på två syskonpar där det ena paret är unga vuxna som ännu inte flyttat hemifrån och det andra syskonparet fyller tolv i år, som vi umgås mycket med. Det är de som jag firar alla högtider och så med. De här kusinerna är från mammas sida av släkten.

Utöver detta har jag två kusiner på pappas sida som är lika gamla som det äldre syskonparet på mammas sida, men som vi inte haft någon direkt kontakt med. Vi firade födelsedagar när vi var små och så länge farmor levde träffades vi där ibland, men vi har aldrig gått på varandras konfirmationer eller studenter eller så. Och så har vi då ytterligare en kusin på mammas sida som är femton, och som vi inte heller har haft någon direkt kontakt med, sista gången jag firade en födelsedag där var 2010 och det säger ju lite om hur sällan vi har setts.

Nu ska femtonåringen konfirmeras. Jag tyckte inte det verkade superkul att gå på en konfirmation en ledig dag som tar hela den dagen i anspråk, till en person som jag aldrig träffar eller pratar med eller ens har en relation till, och som jag besökte på hens födelsedag för sista gången för tolv (!!!) år sen. Jag tyckte inte ens det var orimligt, att vill mamma gå för att supporta sitt syskon så är det upp till henne, men att vuxna, inte längre hemmaboende barn ska tvingas med tyckte jag var helt orealistiskt?

Det tyckte inte mamma. Och refererade till att mina två syskon som har sambo kunde få slippa eftersom de hade sambo, medan jag och min bror inte har något val utan måste följa med, för vi har ändå inget vettigt för oss. Det här med att jag är singel har varit ett otroligt känsligt ämne för mig tidigare, vilket mamma mycket väl vet, och nu har det tack och lov vänt de senaste åren och det är ärligt talat inget jag hänger upp mig på i vanliga fall längre. Men nu blev jag fruktansvärt sårad och kränkt och kände att "jaha, så hade jag bara haft en kille hade jag sluppit men nu måste jag släpas med som någon gammal ogift hemmadotter, för evigt gift med mina föräldrar". Alltså, är det rimligt att man måste uppmärksamma såna här tillställningar bara för att man är släkt? Även om man inte har någon kontakt i vanliga fall?

Har som sagt inte gått på några sådana här tillställningar till kusinerna på pappas sida, och där är relationen ungefär lika stark (eller svag). Har däremot gått på mina andra kusiners studenter, men de står jag mycket, mycket närmare? Jämställer ni alla kusiner, eller kan man göra skillnad beroende på relation till vederbörande?
Jag gillar ju släktkalas om de är nära nog (plats eller vänskapsmässigt). Inte om de bor i andra änden av landet o man inte känner dem väl dock.
Det är ju kul att ta de tillfällen man får att lära känna sina kusiner.

Men om ens mamma uttryckt sig så klumpigt så skulle jag känt mig mycket osugen och helt klart känns det som ett bra argument till att inte gå dessutom (jag hade nog också velat förmedla hur det uppfattats).

Om det är en hel dag kanske man dessutom har något annat roligare för sig. Att kika in 30 minuter med en blomma är ju en annan sak.
 
Senast ändrad:
Grejen med mammas kommentar var att hon av någon helt orimlig anledning tycker synd om sitt syskon för att hen inte har kontakt med resten av släkten - vilket är helt självvalt. Sen var varken pappa eller mina bröder speciellt pepp heller (men den ena slipper ju då på grund av sambo :cautious:) så hon var redan sur när hon sa det. Men det är precis så jag känner, nu vill jag inte gå på grund av det heller.

Jag sörjer inte om de inte kommer på mina släktkalas i framtiden. Vi har ju som sagt ingen som helst relation idag, har träffats max någon gång per år hos mamma eller mormor eller min moster, och då är oftast barnet inte med.
 
I din sits hade jag utan betänkligheter struntat i evenemanget. Jag umgås med folk som jag vill umgås med, oavsett släktskap eller ej.

Mina fastrar, farbröder och kusiner på den sidan har jag inte träffat sen min farmor dog 2008. Min snart elvaåriga dotter var förra året på släktträff med den släktsidan och det var första gången hon träffade någon därifrån :)
 
Man ska umgås med de man har utbyte av och på tillställningar som ger en något.

Har genomlidit en konfirmation en gång, sedan dess har jag vägrat att till och med gå på min egen systers. För mig som inte är det minsta religiös var det en enda lång plåga. Kortare tillställningar som dop av kusinbarn har jag varit med på. Jag tycker om mina kusiner och jag tycker om deras barn så det deltar jag gärna i.
 
Jag tycker inte heller det är märkligt att du inte vill gå. Och din mammas beteende känns inte ok. Du är för fasen myndig! Och vad i helsike spelar det för roll om du har partner eller ej? Är singlars görande mindre viktigt? Otroligt märkligt! Vill du inte måste ju det respekteras.

Jag gör absolut skillnad på mina kusiner. 2 av dem umgås jag med och tycker om. Hela den sidan av släkten älskar jag att umgås med.

2 andra kusiner har jag inte sett eller hört av sedan mormor och morfar dog för 20 år sedan. Innan det hade vi mkt sparsam kontakt när vi var på besök hos mormor/morfar. Skulle aldrig gå på någon tillställning hos de senare.
 
Ur det andra perspektivet; jag tyckte det var lite märkligt när några av mina fastrar/farbröder (halvsyskon till min pappa, ej uppvuxna tillsammans, träffat en del som barn hos farfar men inte direkt efter det) dök upp på min student. Jättesnällt med present absolut men jag visste liksom knappt vem som var vem :idea:
 
Man måste inte gå på några kalas alls, och jag skulle tycka att det kändes väldigt off att närvara på ett där man knappt har någon relation till personerna utöver att man är släkt.

Jag tycker att din mammas resonemang är helknäppt och jag hade vägrat av ren princip om jag fick mitt singelskap använt emot mig på det viset. Som att man var någon nucka som de känner sig tvingade att ta med eftersom man inte har blivit vuxen på riktigt och bildat kärnfamilj. :wtf: (Jag är också känslig kring det här, som synes...)
 
Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar rätt eller om jag är helt överkänslig för att jag blev förbannad på mamma för att hon uttryckte sig otroligt klumpigt.

Lång historia lite kortare. I min släkt så är vi först och främst fyra syskon i min familj, jag är äldst. Har två syskon som flyttat till stan (dryga tre mil bort) och har sambo, har ytterligare en bror som är singel och fortfarande bor hemma hos föräldrarna. Jag bor 2,5 kilometer från mitt barndomshem, så visst, jag träffar mamma, pappa och min bror som fortfarande bor hemma varje dag, särskilt nu under pandemin där jag blivit helt isolerad utan dem. Sen har vi fyra kusiner, fördelat på två syskonpar där det ena paret är unga vuxna som ännu inte flyttat hemifrån och det andra syskonparet fyller tolv i år, som vi umgås mycket med. Det är de som jag firar alla högtider och så med. De här kusinerna är från mammas sida av släkten.

Utöver detta har jag två kusiner på pappas sida som är lika gamla som det äldre syskonparet på mammas sida, men som vi inte haft någon direkt kontakt med. Vi firade födelsedagar när vi var små och så länge farmor levde träffades vi där ibland, men vi har aldrig gått på varandras konfirmationer eller studenter eller så. Och så har vi då ytterligare en kusin på mammas sida som är femton, och som vi inte heller har haft någon direkt kontakt med, sista gången jag firade en födelsedag där var 2010 och det säger ju lite om hur sällan vi har setts.

Nu ska femtonåringen konfirmeras. Jag tyckte inte det verkade superkul att gå på en konfirmation en ledig dag som tar hela den dagen i anspråk, till en person som jag aldrig träffar eller pratar med eller ens har en relation till, och som jag besökte på hens födelsedag för sista gången för tolv (!!!) år sen. Jag tyckte inte ens det var orimligt, att vill mamma gå för att supporta sitt syskon så är det upp till henne, men att vuxna, inte längre hemmaboende barn ska tvingas med tyckte jag var helt orealistiskt?

Det tyckte inte mamma. Och refererade till att mina två syskon som har sambo kunde få slippa eftersom de hade sambo, medan jag och min bror inte har något val utan måste följa med, för vi har ändå inget vettigt för oss. Det här med att jag är singel har varit ett otroligt känsligt ämne för mig tidigare, vilket mamma mycket väl vet, och nu har det tack och lov vänt de senaste åren och det är ärligt talat inget jag hänger upp mig på i vanliga fall längre. Men nu blev jag fruktansvärt sårad och kränkt och kände att "jaha, så hade jag bara haft en kille hade jag sluppit men nu måste jag släpas med som någon gammal ogift hemmadotter, för evigt gift med mina föräldrar". Alltså, är det rimligt att man måste uppmärksamma såna här tillställningar bara för att man är släkt? Även om man inte har någon kontakt i vanliga fall?

Har som sagt inte gått på några sådana här tillställningar till kusinerna på pappas sida, och där är relationen ungefär lika stark (eller svag). Har däremot gått på mina andra kusiners studenter, men de står jag mycket, mycket närmare? Jämställer ni alla kusiner, eller kan man göra skillnad beroende på relation till vederbörande?

Vilken märklig inställning din mamma har!

Jag vet inte om jag hade gått. Om jag kände att evenemanget gav mig något t.ex. en förnyad relation till någon i släkten som jag önskade ha en relation till. Men jag hade inte gått på nåt sånt bara för att om det var en person jag aldrig umgicks med och inte hade nån önskan att umgås med i framtiden. Jag hade nog bara bett mamma att hälsa och gratulera från mig.
 
Tack hörni, ni låter ju rätt eniga om att jag kan stanna hemma med gott samvete. De fyra kusinerna jag umgås med vill jag verkligen fortsätta umgås med och ha i mitt liv, jag skulle absolut gå på småttingarnas studenter när den dagen kommer och eventuella bröllop och barndop. Men vi har en helt annan relation, den här personen har jag kanske sagt tio meningar till i hela hens liv.

Pappa har kusiner som bara är några år äldre än mig. Vi gick inte på konfirmationer och studenter hos dem, trots att pappa stått sin morbror och moster nära. Det kan jag nästan tycka är synd för att jag kanske hade haft mer gemensamt med hans kusiner än mina egna eftersom vi varit nära i ålder (det skiljer sex, fem och två år på oss), men där var det ju inte ens en diskussion om att vi inte skulle gå.
 
Jag gick inte på min kusins bröllop, inte mitt syskon heller. Vi står varandra inte särskilt nära, dessutom kom inbjudan i efterhand så vi var väl reservlistan.

Vill man inte behöver man inte. Sen kan det kanske påverka relationen men ni har ju ingen relation så? Vad din mamma har att göra med det hela vet jag inte eller varför civilstånd skulle spela roll.
 
Ur det andra perspektivet; jag tyckte det var lite märkligt när några av mina fastrar/farbröder (halvsyskon till min pappa, ej uppvuxna tillsammans, träffat en del som barn hos farfar men inte direkt efter det) dök upp på min student. Jättesnällt med present absolut men jag visste liksom knappt vem som var vem :idea:
Student har jag fått en känsla av är helt ok att gå på bara för att fylla ut helt enkelt. Vi gick ju runt till alla som hade student, lämnade present, blomma åt kakor och gick vidare till nästa. Pappa hoppade rent av in med present till vänner jag haft som liten bara för att han träffat dem och känt dem för längesedan. (på tiden då alla gick ut samma dag). Har definitivt varit på studenttillställningar hos folk jag aldrig sett förut men som är dotter till mammas kompis eller fasters kompis eller ngt.
 
Student har jag fått en känsla av är helt ok att gå på bara för att fylla ut helt enkelt. Vi gick ju runt till alla som hade student, lämnade present, blomma åt kakor och gick vidare till nästa. Pappa hoppade rent av in med present till vänner jag haft som liten bara för att han träffat dem och känt dem för längesedan. (på tiden då alla gick ut samma dag). Har definitivt varit på studenttillställningar hos folk jag aldrig sett förut men som är dotter till mammas kompis eller fasters kompis eller ngt.
Det här påminner mig om när jag och min mamma skulle till en som precis flyttat (eller om firandet var hos någon vän eller så, vi hade i alla fall aldrig varit där)... Vi parkerar bilen, skrattar lite åt varandra att vi inte kände de få som stod på parkeringen, gick runt en lada, in på gården för att förvirrat se på de som tagit studenten. Vi var på fel bondgård :o:D
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 766
Relationer Jag bor med familj man och två barn i skolpliktsålder i Göteborg, träffen är i Dalarna en lördag i september. Med kalas så lär bli sent...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 019
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
989
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp