Måste man gå på släktkalas?

Student har jag fått en känsla av är helt ok att gå på bara för att fylla ut helt enkelt. Vi gick ju runt till alla som hade student, lämnade present, blomma åt kakor och gick vidare till nästa. Pappa hoppade rent av in med present till vänner jag haft som liten bara för att han träffat dem och känt dem för längesedan. (på tiden då alla gick ut samma dag). Har definitivt varit på studenttillställningar hos folk jag aldrig sett förut men som är dotter till mammas kompis eller fasters kompis eller ngt.
Där jag bor gjorde man inte så (då). Varierar säkert i olika delar av landet :)

Och tillställningen var nog konfirmation förresten, nu när jag tänkt lite på det :idea:

Hur som; min poäng var att även personen som ska firas kan tycka det är konstigt att du kommer, eftersom ni inte har någon relation.
 
Det här påminner mig om när jag och min mamma skulle till en som precis flyttat (eller om firandet var hos någon vän eller så, vi hade i alla fall aldrig varit där)... Vi parkerar bilen, skrattar lite åt varandra att vi inte kände de få som stod på parkeringen, gick runt en lada, in på gården för att förvirrat se på de som tagit studenten. Vi var på fel bondgård :o:D
Haha! Slår vad om att ni hade kunnat gå runt och ge blomma och tagit en kaka utan att någon hade märkt något :rofl: kom ni rätt sedan?
 
Där jag bor gjorde man inte så (då). Varierar säkert i olika delar av landet :)

Och tillställningen var nog konfirmation förresten, nu när jag tänkt lite på det :idea:

Hur som; min poäng var att även personen som ska firas kan tycka det är konstigt att du kommer, eftersom ni inte har någon relation.
Jo konfirmation är ju en annan sak.
(bröllop likaså, skippade ett hos en ung släkting som jag slår vad om inte hade kunnat skilja ut vem jag var om jag hade gått)
 
att vuxna, inte längre hemmaboende barn ska tvingas med tyckte jag var helt orealistiskt?

Det tyckte inte mamma. Och refererade till att mina två syskon som har sambo kunde få slippa eftersom de hade sambo, medan jag och min bror inte har något val utan måste följa med, för vi har ändå inget vettigt för oss.
Hälsa att hennes möjlighet att påverka vad du gör med din tid tog slut den dagen du fyllde arton. Som vuxen bestämmer du naturligtvis själv vem du hälsar på och vad du anser är "vettigt" att lägga din tid på; även som singel (!). Hon kan bespara dig sina åsikter om det.
 
Hälsa att hennes möjlighet att påverka vad du gör med din tid tog slut den dagen du fyllde arton. Som vuxen bestämmer du naturligtvis själv vem du hälsar på och vad du anser är "vettigt" att lägga din tid på; även som singel (!). Hon kan bespara dig sina åsikter om det.
Ja det är ju lite så jag känner. Eftersom mina andra kusiner är så små fortfarande (och mina andra lite större kusiner inte riktigt har en egen vilja) så är det väl ganska självklart att de kommer bli tvungna att gå. Men jag är över 30 (!), tycker att om jag tycker att det är viktigare att pilla navelludd den dagen än besöka en kusin jag inte har någon som helst relation till (kan typ välja ut en valfri femtonåring på byn och välja att gå på hens konfirmation och vi har lika bristfällig relation som jag har till kusinen) så är det mitt val. Det hindrar ju verkligen inte mamma från att gå om hon vill det.
 
Ja det är ju lite så jag känner. Eftersom mina andra kusiner är så små fortfarande (och mina andra lite större kusiner inte riktigt har en egen vilja) så är det väl ganska självklart att de kommer bli tvungna att gå. Men jag är över 30 (!), tycker att om jag tycker att det är viktigare att pilla navelludd den dagen än besöka en kusin jag inte har någon som helst relation till (kan typ välja ut en valfri femtonåring på byn och välja att gå på hens konfirmation och vi har lika bristfällig relation som jag har till kusinen) så är det mitt val. Det hindrar ju verkligen inte mamma från att gå om hon vill det.
Hälsa henne också att det är åldern som avgör när någon är vuxen; inte när den blir sambo. Att någon inte är sambo betyder inte att den fortfarande är ett barn, som hon ska styra och ställa med.

Ni behöver hitta ett nytt läge i er relation; som två vuxna.
 
Ni behöver hitta ett nytt läge i er relation; som två vuxna.
Normalt sett har vi det, ska jag väl tillägga. Det är ett väldigt känsligt ämne för henne med det här syskonet, eftersom hon hela tiden tycker synd om denne och de andra tre syskonen i familjen är väldigt tajta, deras barn är väldigt tajta och vi har firat nyår, midsommar, valborg och allt sånt tillsammans sen 90-talet. Men just det här syskonet har gjort allt det tillsammans med sin partners familj, och det har självklart lett till att vi kusiner inte heller har någon som helst kontakt med vederbörandes barn, medan vi är väldigt tajta med varandra. Tror inte mamma hade blivit lika... oresonlig om jag hade tackat nej till något som rör någon av de andra fyra kusinerna, trots att vi har en mycket närmare relation, nu blir det liksom ett statement för henne att vi inte går dit?

Jag föreslog tidigt för husfridens skull att jag enbart kunde vara med i kyrkan, men det var heller inte godtagbart. Och i ärlighetens namn vill jag inte det heller. Min brors konfirmation var mördande tråkig och jag vill helst slippa uppleva det igen. På grund av att de bor en bra bit bort kommer detta verkligen äta upp hela den dagen och jag har annat jag behöver och vill göra en ledig dag.
 
Normalt sett har vi det, ska jag väl tillägga. Det är ett väldigt känsligt ämne för henne med det här syskonet, eftersom hon hela tiden tycker synd om denne och de andra tre syskonen i familjen är väldigt tajta, deras barn är väldigt tajta och vi har firat nyår, midsommar, valborg och allt sånt tillsammans sen 90-talet. Men just det här syskonet har gjort allt det tillsammans med sin partners familj, och det har självklart lett till att vi kusiner inte heller har någon som helst kontakt med vederbörandes barn, medan vi är väldigt tajta med varandra. Tror inte mamma hade blivit lika... oresonlig om jag hade tackat nej till något som rör någon av de andra fyra kusinerna, trots att vi har en mycket närmare relation, nu blir det liksom ett statement för henne att vi inte går dit?

Jag föreslog tidigt för husfridens skull att jag enbart kunde vara med i kyrkan, men det var heller inte godtagbart. Och i ärlighetens namn vill jag inte det heller. Min brors konfirmation var mördande tråkig och jag vill helst slippa uppleva det igen. På grund av att de bor en bra bit bort kommer detta verkligen äta upp hela den dagen och jag har annat jag behöver och vill göra en ledig dag.

Någon slags mellanväg kanske kan vara att vara med och bidra till en present/blomma eller så?

Min mamma ska iväg på min kusins student men ingen av oss andra i familjen följer med, (Ärligt talat tror jag inte ens att jag och maken med vårat barn är bjudna utan det var nog mest mamma och pappa med eventuella hemmaboende barn som räknades i inbjudan :laugh: tar verkligen inte illa upp för det i så fall utan de har väl fullt upp med att få plats med de allra närmaste.) och jag tänker mig att mamma köper någon lämplig present och skriver oss allihopa på kortet och så swishar jag henne en peng, kanske mer en symbolisk summa än 1/4 av presenten eller så liksom men ändå att visa kusinen att vi tänker på hen allihopa och vill gratulera även om vi inte är där och väldigt sällan umgås alls.
 
Haha! Slår vad om att ni hade kunnat gå runt och ge blomma och tagit en kaka utan att någon hade märkt något :rofl: kom ni rätt sedan?
Det gjorde vi, men kände fortfarande typ inte igen över hälften av människorna... Kompisens (som tog studenten) pojkvän hade hela släkten där, de hade vi aldrig träffat så vi hängde i ett hörn tillsammans med kompisens mormor istället :P
 
Någon slags mellanväg kanske kan vara att vara med och bidra till en present/blomma eller så?

Min mamma ska iväg på min kusins student men ingen av oss andra i familjen följer med, (Ärligt talat tror jag inte ens att jag och maken med vårat barn är bjudna utan det var nog mest mamma och pappa med eventuella hemmaboende barn som räknades i inbjudan :laugh: tar verkligen inte illa upp för det i så fall utan de har väl fullt upp med att få plats med de allra närmaste.) och jag tänker mig att mamma köper någon lämplig present och skriver oss allihopa på kortet och så swishar jag henne en peng, kanske mer en symbolisk summa än 1/4 av presenten eller så liksom men ändå att visa kusinen att vi tänker på hen allihopa och vill gratulera även om vi inte är där och väldigt sällan umgås alls.
Bra idé! Jag hade absolut inte tagit illa upp om de hade sagt att mamma och pappa hade varit välkomna men inte vuxna barn (min brorsa som bor hemma är trots allt 27, så han är ju inte nitton år), det hade känts mycket mer rimligt. Man kan ju inte hålla på i all evighet att uppvakta släkten, då blir ju allting världens släktträff. Någonstans måste man ju dra gränsen, vi är många i familjen redan innan syskonen börjat yngla av sig.

Dessutom är det väl lite så att de har aldrig varit intresserade av oss innan, men nu var det tråkigt att den andra föräldern har en väldigt liten släkt och då passade det att bjuda oss. Det bidrar inte till min önskan om att gå, duger vi inte i vanliga fall vill jag inte gå dit nu heller. Men din idé om att bidra till presenten kanske kan blidka mamma om inte annat.
 
En inbjudan är just det, en inbjudan. Det är inget tvång att gå på något för att man blir bjuden utan det är ett erbjudande som man har rätt att tacka ja eller nej till.

Din mammas beteende är verkligen under all kritik. Det hade gjort mig fullkomligt vansinnig och det skulle mycket till innan jag hade förlåtit ett så genomvidrigt beteende.
 
Alltså, är en inte själv religiös och uppskattar den sortens samkväm ser jag verkligen ingen anledning till att gå, särskilt inte om det inte ens är en väldigt nära bekantskap. Jag hade stannat hemma och skitit i vilket faktiskt.
Samma sak gäller andra sammankomster, det är alltid valfritt. :)
 
Ur det andra perspektivet; jag tyckte det var lite märkligt när några av mina fastrar/farbröder (halvsyskon till min pappa, ej uppvuxna tillsammans, träffat en del som barn hos farfar men inte direkt efter det) dök upp på min student. Jättesnällt med present absolut men jag visste liksom knappt vem som var vem :idea:

Just detta skulle jag just skriva. Om man vänder på det är det ju möjligt att konfirmanden kommer känna sig lika obekväm med din närvaro som du känner över att behöva vara där. Med det sagt säger jag nej, man behöver absolut inte gå på släktgrejer. Man får göra som man vill 😊
 
Alltså, är en inte själv religiös och uppskattar den sortens samkväm ser jag verkligen ingen anledning till att gå, särskilt inte om det inte ens är en väldigt nära bekantskap. Jag hade stannat hemma och skitit i vilket faktiskt.
Samma sak gäller andra sammankomster, det är alltid valfritt. :)

Jag är inte religiös. Snarare motsatsen. Jag tycker att religion är på det stora hela negativt för mänskligheten. Men om en person som stod mig nära bjöd in till bröllop, dop eller begravning hade jag gått jag hållit mina åsikter för mig själv. Men jag hade inte gått till någon som jag aldrig umgås med eller har nån önskan att umgås med.
 
Jag är inte religiös. Snarare motsatsen. Jag tycker att religion är på det stora hela negativt för mänskligheten. Men om en person som stod mig nära bjöd in till bröllop, dop eller begravning hade jag gått jag hållit mina åsikter för mig själv. Men jag hade inte gått till någon som jag aldrig umgås med eller har nån önskan att umgås med.
Jag hade nog respektfullt avstått de tre också, men just konfirmation känns extra oviktigt. Av alla människor jag känner som konfirmerat sig har samtliga verkligen brytt sig noll, nix och nada om det kyrkliga. De gör det för att andra gör det och för att de vill just firas och få presenter, det gör mig extra motvalls.
I TS situation hade jag inte ens övervägt att gå.
 
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag pratade med pappa och min bror igår och sa att jag inte tänker gå. Pappa tyckte att det får var och en bestämma själv, men min bror kom med ett nytt fantastiskt uttalande som nästan slår mammas. Han tyckte att eftersom jag var tjej så måste jag gå, för det är en tjejgrej att hålla reda på sånt här. Och att eftersom de gick på min student (när konfirmanden var ett år ska tilläggas) så måste jag gå nu. Tjejgrejen tänker jag inte ens kommentera. Men att de gick på min student 2008 (!) tycker inte jag gör att jag måste ”bjuda tillbaka” och närvara på deras grejer i all evinnerlighet.
 
Jag är inte religiös. Snarare motsatsen. Jag tycker att religion är på det stora hela negativt för mänskligheten. Men om en person som stod mig nära bjöd in till bröllop, dop eller begravning hade jag gått jag hållit mina åsikter för mig själv. Men jag hade inte gått till någon som jag aldrig umgås med eller har nån önskan att umgås med.
Jag gör precis som du, och har samma uppfattning om religion. Även konfirmationer har jag gått på trots min brist på religiositet. Dock så tycker jag att de flesta sammankomster i vår släkt är trevliga, så det som händer efter kyrkan brukar jag se som positivt!
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 846
Relationer Jag bor med familj man och två barn i skolpliktsålder i Göteborg, träffen är i Dalarna en lördag i september. Med kalas så lär bli sent...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 033
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp