Måste man ha fönster i badrum?

Amha

Trådstartare
Vi behöver göra om vårt badrum. När vi ändå håller på vill jag styra upp planlösningen. Vårt badrum är nämligen ett genomgångsrum för att nå pannrum (dock bara elpanna) tvättstuga och *trumvirvel* makens hobbyrum. Makens hobbyrum var tidigare förråd, tvättstugan var tidigare garage.

Jag är lite inne på att göra som en korridor till makens rum på ena sidan av badrummet. Nackdelen med det är att fönstret försvinner. Fördelen är att vi slipper dra om avloppsledningar, vattenledningar, ventilation (mekaniskt system), bygga ett extra rum på andra sidan och bli ruinerade och döless på renovering 🙈 kan man, med hjälp av sjysst belysning och kanske såna där glasblock (de som är som lite skuggade) mot taket längs den väggen där fönster är idag, kanske 2 rader, beroende på hur högt det blir, lösa så man inte känner sig så instängd?
 
Vi har ett badrum utan fönster. Det känns inte alls konstigt. Ha bara ordentligt med belysning.
Jag är lite inne på spotlight, dimbart, i så fall. Har såna idag men inte godkända för badrum 🙄 så det är ju bara att göra det ordentligt.
 
Jag har också haft fler badrum/toaletter utan fönster än med. Är bara nuvarande boendet som har fönster i badrummet. Inget konstigt alls och jag har aldrig fått en känslan av att vara instängd på ett obehagligt sätt, dock vill man ju titt som tätt vara inlåst i ett badrum :D
 
Jag har nog bara (förutom när jag bodde hemma) haft ett boende med fönster på toaletten. Jag ser inget konstigt med det alls
 
Vi behöver göra om vårt badrum. När vi ändå håller på vill jag styra upp planlösningen. Vårt badrum är nämligen ett genomgångsrum för att nå pannrum (dock bara elpanna) tvättstuga och *trumvirvel* makens hobbyrum. Makens hobbyrum var tidigare förråd, tvättstugan var tidigare garage.

Jag är lite inne på att göra som en korridor till makens rum på ena sidan av badrummet. Nackdelen med det är att fönstret försvinner. Fördelen är att vi slipper dra om avloppsledningar, vattenledningar, ventilation (mekaniskt system), bygga ett extra rum på andra sidan och bli ruinerade och döless på renovering 🙈 kan man, med hjälp av sjysst belysning och kanske såna där glasblock (de som är som lite skuggade) mot taket längs den väggen där fönster är idag, kanske 2 rader, beroende på hur högt det blir, lösa så man inte känner sig så instängd?
Nackdelen är förutom fönstret att badrummet blir mindre och ett rymligt badrum är trevligt. Det kanske går att ta upp en dörr utifrån till hobbyrummet utan allt för stora kostnader? Att badrummet blir genomgångsrum till tvättstuga tycker jag inte stör.
 
Jag har också haft fler badrum/toaletter utan fönster än med. Är bara nuvarande boendet som har fönster i badrummet. Inget konstigt alls och jag har aldrig fått en känslan av att vara instängd på ett obehagligt sätt, dock vill man ju titt som tätt vara inlåst i ett badrum :D
Ja Det är ju svårt ibland. Min mor har uttryckt visst obehag när hon besöker muggen och glömt stänga dörren till makens håll så att säga :p
 
Nackdelen är förutom fönstret att badrummet blir mindre och ett rymligt badrum är trevligt. Det kanske går att ta upp en dörr utifrån till hobbyrummet utan allt för stora kostnader? Att badrummet blir genomgångsrum till tvättstuga tycker jag inte stör.
Det finns en ytterdörr där men hobbyrummet är någonstans där han typ bor när inte barnen är vakna. Dator, spel och grejer där inne.

Badrummet är idag stort. Rymligt trots att det står en jacuzzi för 2 pers och duschkabin. Jacuzzin tror jag åker ut och byts mot något mindre om vi gör en sådan lösning.
 
Nackdelen är förutom fönstret att badrummet blir mindre och ett rymligt badrum är trevligt. Det kanske går att ta upp en dörr utifrån till hobbyrummet utan allt för stora kostnader? Att badrummet blir genomgångsrum till tvättstuga tycker jag inte stör.
Lägger till: är inne på att behålla dörren till tvättstuga/hall/pannrum också för all enkelhet men har maken en annan väg att gå till sitt rum tror jag det kan bli lättare att stänga in sig. Kidsen kan stå och duscha/bada/sminka sig/vad de vill göra i tonåren i ett par timmar utan att de ska ha en pappa på andra sidan dörren och att dörren kan hållas låst som regel.
 
Jag har fönster i badrummet i min nuvarande lägenhet, hatar det. Det drar kallt. Hade inget badrumsfönster i mina tidigare lägenheter.
Drar kallt är inget problem här. Det är isolerglas och tätt runt överallt. Tack och lov. Är så djävulskt frusen!
 
Jag har också bott på fler ställen utan badrumsfönster än ställen med.

Hälsade på en kompis i USA en sväng, de har ett gästrum med tillhörande privat badrum. Nice, tänkte jag. Det var bara det att det badrummet hade inte bara ett fönster utan även en helglasad altandörr ut till deras altan. O_o

Planerade mina duschar så att jag hann duscha innan det blev mörkt (så att ingen skulle se rakt in när det var tänt i badrummet) och gick på toa på lilla toaletten downstairs istället. Sedan visade det sig att de brukade ha ett draperi att dra för dörren, men hon hade tagit ner och tvättat det och glömt hänga upp innan jag kom. :D

Föredrar alla gånger utan fönster framför glasad dörr. ;)
 
Det låter som en.. obekväm visit i det badrummet! Nästan värre än mammas besök i mitt badrum. Där kan man ju faktiskt stänga! Glasad dörr är inte ett alternativ, haha.
 
Vi behöver göra om vårt badrum. När vi ändå håller på vill jag styra upp planlösningen. Vårt badrum är nämligen ett genomgångsrum för att nå pannrum (dock bara elpanna) tvättstuga och *trumvirvel* makens hobbyrum. Makens hobbyrum var tidigare förråd, tvättstugan var tidigare garage.

Jag är lite inne på att göra som en korridor till makens rum på ena sidan av badrummet. Nackdelen med det är att fönstret försvinner. Fördelen är att vi slipper dra om avloppsledningar, vattenledningar, ventilation (mekaniskt system), bygga ett extra rum på andra sidan och bli ruinerade och döless på renovering 🙈 kan man, med hjälp av sjysst belysning och kanske såna där glasblock (de som är som lite skuggade) mot taket längs den väggen där fönster är idag, kanske 2 rader, beroende på hur högt det blir, lösa så man inte känner sig så instängd?

Två av tre badrum här är utan fönster. Inget konstigt.
 
Säger som de övriga, det går alldeles utmärkt att ha badrum utan fönster. Det viktigaste är att du har någon form av ventilation där som släpper ut den fuktiga luften som blir efter dusch/bad, annars börjar möglet växa ganska snart...
 
Inget av badrummen där jag bott (2st när jag bodde hemma, 1st i förra lägenheten och 1st i nuvarande) har haft/har fönster. Inga konstigheter.
 
Håller med de andra som svarat, det går bra utan fönster 😊
Bor i en tvåa med badrum utan fönster, hade inte en tanke på att det skulle vara något att sakna när jag flyttade in. Tror nog att de flesta lägenhetr (i varierande storlek) jag besökt haft badrum utan fönster. Och hotellbadrum.
 
Vi har två badrum. Nyrenoverat, jättefint badrum på nedervåningen utan fönster. Hemskt, ej renoverat på ovanvåningen med fönster. Jag brukar ändå gå upp för att jag gillar att titta ut genom fönstret :D (har utsikt från toan :angel:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp