Måste man ha fönster i badrum?

Nej, man måste inte alls ha fönster. Men jag föredrar absolut att ha ett, eftersom jag duschar och badar så varmt och det är rätt trevligt att kunna öppna ett fönster och släppa ut fukten.
 
Jag säger också att det går utmärkt utan men personligen föredrar jag definitivt med. Att kunna öppna fönstret och vädra i ett badrum är svårslaget tycker jag (särskilt om man är flera som delar samma badrum), och jag gillar det naturliga ljuset,
 
Vi behöver göra om vårt badrum. När vi ändå håller på vill jag styra upp planlösningen. Vårt badrum är nämligen ett genomgångsrum för att nå pannrum (dock bara elpanna) tvättstuga och *trumvirvel* makens hobbyrum. Makens hobbyrum var tidigare förråd, tvättstugan var tidigare garage.

Jag är lite inne på att göra som en korridor till makens rum på ena sidan av badrummet. Nackdelen med det är att fönstret försvinner. Fördelen är att vi slipper dra om avloppsledningar, vattenledningar, ventilation (mekaniskt system), bygga ett extra rum på andra sidan och bli ruinerade och döless på renovering 🙈 kan man, med hjälp av sjysst belysning och kanske såna där glasblock (de som är som lite skuggade) mot taket längs den väggen där fönster är idag, kanske 2 rader, beroende på hur högt det blir, lösa så man inte känner sig så instängd?

Jag satte igen fönstret i badrummet vid återställningen efter vattenskadan. Det var bara ett gräsligt kallras ifrån det. Jag är supernöjd, mina lampor duger gott och väl.
 
Jag har också fönster i mitt badrum och skulle absolut inte vilja vara utan: att kunna ligga i badet med öppet fönster och kunna lukten av trädgård och höra fågelsången utanför. Det går såklart att ha badrum även utan fönster men det är ett så mycket trevligare (bad)rum med.
 
Mitt badrum har inget fönster, likaså vet jag att ett av badrummen hemma hos mamma har inga fönster heller.
Rent spontant tänker jag att det är skönt utan fönster, för har man fönster så vill man helst ha ett som ej går att se in genom och då tycker jag nästan lite av charmen med fönster försvinner.
Alla är vi olika, man får ha det man själv vill det är det bästa. :)
 
Vi har tre badrum och har valt att inte ha fönster i något. Jag vill inte ha fönster, men det är nog en smaksak vad man gillar.
 
Jag bara funderar - vad gör man med all lukt när man inte har fönster? 😅 För mig har det gått an när jag bott ensam, men om jag har besök vill jag verkligen inte att de går in i badrummet utan att jag vädrat. Förmodligen är jag känslig, jag vill ju helst inte ha besök alls och är även en sådan där som har på rinnande vatten och extraspolar om jag måste gå på toaletten när någon är i närheten.
 
Mitt badrum har inget fönster, likaså vet jag att ett av badrummen hemma hos mamma har inga fönster heller.
Rent spontant tänker jag att det är skönt utan fönster, för har man fönster så vill man helst ha ett som ej går att se in genom och då tycker jag nästan lite av charmen med fönster försvinner.
Alla är vi olika, man får ha det man själv vill det är det bästa. :)
Vårr är litet och sitter rätt högt. Dessutom bara skog utanför, så det är nog bara fåglar och ekorrar som ser oss..... :D
 
Säger som de övriga, det går alldeles utmärkt att ha badrum utan fönster. Det viktigaste är att du har någon form av ventilation där som släpper ut den fuktiga luften som blir efter dusch/bad, annars börjar möglet växa ganska snart...
Vi har mekanisk ventilation som sagt och det är riktigt bra drag i den :) märkt en enorm skillnad sedan det systemet kom in.
 
Jag bara funderar - vad gör man med all lukt när man inte har fönster? 😅 För mig har det gått an när jag bott ensam, men om jag har besök vill jag verkligen inte att de går in i badrummet utan att jag vädrat. Förmodligen är jag känslig, jag vill ju helst inte ha besök alls och är även en sådan där som har på rinnande vatten och extraspolar om jag måste gå på toaletten när någon är i närheten.
Öppnar bara det fönstret någon enstaka gång på sommaren för att göra korsdrag i värmen :p blir vansinnig på min mor som öppnar det varje gång hon bajsat hos mig :rofl: Sedan vi satte in vettig ventilation har jag faktiskt inte sett några problem, om man inte går in direkt efter dvs. Innan kunde lukterna stanna längre men då fanns det ju ingen ventilation alls ("självdrag" byggt för oljepanna som byttes mot elpanna och gamla fönster från 60-talet som byttes mot isolerglas) så luften stod ju tvärstilla 🙈
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, man måste inte alls ha fönster. Men jag föredrar absolut att ha ett, eftersom jag duschar och badar så varmt och det är rätt trevligt att kunna öppna ett fönster och släppa ut fukten.
Just den delen är som sagt inte ett problem här. Har duschat länge i det varmaste läget på duschen och det enda stället som fukten verkligen märks av är innanför duschväggarna. Det som kommer ut därifrån har snappats upp rätt omgående med ventilationen. Den jäkla frånluften kan jag använda som kylskåpsmagnet till A4-papper om jag vill, den suger fast dem som en dammsugare :D


Det enda som egentligen är "problem" här är den estetiska biten och det verkar ju som att det inte ska vara ett problem att få ett fint badrum även utan fönster :)
 
Jag bara funderar - vad gör man med all lukt när man inte har fönster? 😅 För mig har det gått an när jag bott ensam, men om jag har besök vill jag verkligen inte att de går in i badrummet utan att jag vädrat. Förmodligen är jag känslig, jag vill ju helst inte ha besök alls och är även en sådan där som har på rinnande vatten och extraspolar om jag måste gå på toaletten när någon är i närheten.

Jag har badrum och toa, de är inte i samma rum. Plus att jag har ju ventilation i badrummet och den fungerar bra.
 
Jag bara funderar - vad gör man med all lukt när man inte har fönster? 😅 För mig har det gått an när jag bott ensam, men om jag har besök vill jag verkligen inte att de går in i badrummet utan att jag vädrat. Förmodligen är jag känslig, jag vill ju helst inte ha besök alls och är även en sådan där som har på rinnande vatten och extraspolar om jag måste gå på toaletten när någon är i närheten.

vi har som @Amha mekanisk ventilation (i vårt fall FTX) i hela huset vilket gör att behovet att öppna fönster för vädring är noll 😊
 
@Amha Mina svärföräldrar renoverade sitt badrum och satte igen fönstret men öppnade upp genom vinden och satte in ett takfönster (enplans, 60-talsvilla) vilket faktiskt blev riktigt bra och effektfullt! Annars ser jag inga problem med ett fönsterlöst badrum.
 
Det verkar som om jag bestämt mig och maken verkar obrydd så det ser ut som att det blir fönsterlöst. Jag är väldigt sugen på glasklossar högst upp på väggen, mest för att det vore lite annorlunda och kan nog bli en spännande effekt så att säga, utöver att det blir någon slags "fönster". Vi får se hur resultatet blir. Nu ska toaletten bli klar efter vattenläckan så planerar vi badrum sen. Vi borde ha råd rätt snart efter toaletten, hoppas jag 🙈 så vi kan dra igång skiten snart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp