Måste man rida för tränare?

Deluxe_person123

Trådstartare
Som titeln lyder. Måste man rida för tränare?
Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal dressyr pålle som jag kan lära mig av. Grejen är bara den att när jag var mindre red jag på ridskola (läraren var hemsk, klagade endast på mig när dom andra kunde sitta bakochfram och läraren skulle tycka det var jätte bra av dom men gjorde jag minsta lilla fel slet hon av mig från hästen och så det var mitt fel :( ) och då lärde jag mig grunderna.
När jag slutade där räddade min mamma tre hästar från en knarkare och jag fick lära om mig på ena shettisen. Nu har jag en ny häst och jag vill lära mig dressyr.
Går det att lära sig dressyr fastän man inte har tränare? Finns det nå böcker man kan läsa? Går inte att få tag på tränare på minst 20 mils avstånd :( bor mitt ute i ingenstans..
-
-
-
Tl;dr kan man lära sig dressyr utan tränare?
// 99% skogsmulle ryttare
 
Jag tycker att man behöver träna för tränare, ja. Det går inte att lära sig av böcker eller liknande på samma sätt som en kvalificerad tränare faktiskt kan lära dig.

Om det inte finns någon i närheten kanske du kan testa Ridesum eller dylikt?
Jag är öppen för allt, ska kolla in ridesum
 
Skulle det gå att man filmar och skickar till nån kunnig? Eller kanske har ett videosamtal där nån står med telefon?

Ridesum är precis det, en tränare som tittar på en via telefonen (det bör ske i realtid) och har träning på så sätt.

Det som dock är viktigt att komma ihåg är att man ska trivas med sin tränare. Man ska förstå dem, och det ska även funka med hästen. Det kan ta ett par försök/träningar innan man verkligen har koll på en tränare och utifrån det kan avgör om det är något för en.
 
Ridesum är precis det, en tränare som tittar på en via telefonen (det bör ske i realtid) och har träning på så sätt.

Det som dock är viktigt att komma ihåg är att man ska trivas med sin tränare. Man ska förstå dem, och det ska även funka med hästen. Det kan ta ett par försök/träningar innan man verkligen har koll på en tränare och utifrån det kan avgör om det är något för en.
Ooo vad smart! Får se vad jag kan fixa till efter flytten.. Får nog hålla mig till skogen ett tag till dock.
 
Att läsa böcker om dressyr är en bra grund för att få en förståelse för dressyr och vad det är man vill uppnå. Tex är Dressyr med Kyra en bra bok där grunder och rörelser beskrivs bra. Men en bok kan aldrig ersätta en tränare. Man behöver någon som kan se vad man gör och guide en vidare utifrån det. Det ser ofta helt annorlunda ut än hur det känns när man inte vet hur det ska kännas för att det ska vara bra.
Så vore jag dig så skulle jag börja med att läsa några böcker. Och sedan boka träning via Ridesum så fort du har möjlighet till det.
Lycka till!
 
Om du vill läsa finns det en del bra av Bo Tibblin också. En kombination av praktisk och teoretisk kunskap är bra för det mesta,😊 som någon annan skrev, det kan ta lite tid att komma in i det med tränare, så ge det några gånger. Om du inte skulle trivs med en, kan man ju alltid pröva en annan.
 
Finns oxå massor med bra onlineutbildningar där det dels finns massor med instruktionsvideos och man kan skicka in egna för att få kommentarer.

Så kan man ju alltid åka på någon rolig helgkurs och rida lektion på någon annans trevliga häst. Finns många med lugna, bra pedagogiska tränare :)
 
Kolla på någon hästsida på fb i ditt område om det finns någon tränare som kan komma hem och hålla träningar. Det finns många som håller privata träningar men som jobbar med annat tills vardags, så dem får man oftast bara veta om genom bekanta eller nätet där folk kan tipsa :)
 
Oh ja. Bara det här med att börja luta sig framåt och säcka ihop är jättelätt. Syns väldigt ofta när folk har haft långa uppehåll från instruktör och ska börja igen.

Ja, jag tänker att om det hade varit enkelt att lära sig rida bra genom böcker och filmer, så hade ingen behövt ridskola eller tränare, men det är ju inte så enkelt. :p Det är alltid bra att läsa sig till teori, men känsla och teknik måste man träna på, regelbundet under uppsyn av någon annan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 608
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 313
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Det här kanske låter väldigt oväntat. Men jag har bestämt att jag ska sluta rida. Vet att det kanske verkar som det kommer från...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 935
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp