Måste man slakta sina kor?

Q

Queen

Finns det folk som har kor bara för mjölken eller slaktar dom flesta sina kor :confused:

Sedan skulle jag vilja veta lite mer om korasen Aberdeen Angus :D
 
Kan ju säga att i framtiden ska jag skaffa kossor som bara ska vara husdjur och gå och mysa och beta på ett stort fält på min framtida gård tillsammans med några får och getter och pållar... :love:
 
Det är precis så jag vill ha det!
Jag vill bara ha några kor som husdjur liksom får, getter, hästar o.s.v.
Jag skulle göra kossornas liv så bra, jag skulle ut och gå på promenad med dom, låta de gå i stora gröna hagar o.s.v.
 
Och ta någon mjölk från de skulle jag inte heller, om nu inte juvret svämmar över :) Det lämnar jag till mina söta små kalvar :love:
 
Jag tror att dom flesta har korna för mjölk och slaktar tjurarna eftersom man inte får ut så mycket av dom.
 
Ja, men har hört att de producerar mer mjölk än kalven dricker och kan få juverinflammation om man inte mjölkar :confused: Vet inte om det är sant dock, kan inget om kor annat än att de är jävligt mysiga att gosa med :)
 
Man har oftast kor för mjölken och kalvarna.
De man slaktar (om det inte är sjukdom eller liknande) är stutar (samma som vallacker, kastrerade tjurar) och tjurar.
Man brukar itne låta kalvarna dia på kossan, iom. att de då tar mjölken som skickas iväg med lastbilen till fabrikerna.
+ att kalvarna får en "dålig vana" och inte blir lika människo-tama om man låter de dia på kossan. den "mjölken" man köper åt kalvarna har dessutom exakt rätt mängd näring etc åt en kalv, + att d är billigare, och man vet aldrig om det är fel mängd eller rätt mängd näring etc i en kos mjölk.
endel gör så att de kompletterar komjölken med "fejk" mjölk.

Som sagt - kossor används oftast till mjölk (inte för att d är särskilt lönsamt, en bonde får bara några ören per liter mjölk)
och tjurar/stutar används till befruktning och slakt = mat till oss människor

>Men sen om det inte går i vinst alls att mjölka korna, så går även de till slakt. eller så säljs de. samma sak med tjurarna, de kan också säljas.

---

Kom på en sak som man MÅSTE göra, och det är å öronmärka ALLA djur, egentligen även får.
Vi hade en bonde här i trakten (som hade sina kor som sällskapsdjur) som inte hade öronmärkt sina djur. Polisen kom och sa till han, en vecka senare var poliserna där igen, de sköt kossorna, i hagen. Utan å ens fråga VARFÖR han inte öronmärkt dem ännu. tänk om veterinären hade fullt upp den veckan och skulle komma dagen därpå, eller på eftermiddan? fyy faaan säger jag bara...
 
Kalvar och stutar/tjurar slaktar man, kor har man till mjölkproduktion och de är inte speciellt mycket kött på dom.

Angus är köttdjur, dvs dom går och blir stora och slaktas sen.
 
När korna blir för gamla är det klart att de måste slaktas... :smirk:
En mjölkko är bara aktiv som mjölkko så länge hon producerar bra. En yngre ko som kanske bara har tre spenar eller annat problem kan tex bli "amma" som kalvarna får dia på.

En köttras ko, som angusen, räcker det med att den får kalvar så mår den bra och behöver inte mjölkas.
Angusen är ju då helt svart och hornlös. Relativt stora och kanske inte så "praktiska" som "sällskapsdjur".
Kanske en lugn och fin jerseyko skulle passa bättre till det du vill ha en ko till, men då får du väl kolla upp det där med mjölkningen om du inte vill ha kalv...
 
Ja korna får juverinfektion, dom är jätte känsliga, de kan t.om få det av dålig luft i ladugården och fel vakuum tryck i mjölkmaskinen!


Sveriges bönder går minus med flera miljarder varje år för kossorna åker på juverinfektion.


Kan man ingeting om nötkreatur ska man inte skaffa sig några heller, för djurens bästa!
 
Kan man ingeting om nötkreatur ska man inte skaffa sig några heller, för djurens bästa!
Håller i viss mån med.
Våra kor idag är avlade för att mjölkas, vill man inte göra det behöver man flera kalvar då, och därför är de knappast lämpliga som just sällskapsdjur.
Köttdjuren är avlade för att bli så stora som möjligt så inte heller de är anpassade för ett liv som sällskap...
Men visst kan man lära sig om kor och därefter skaffa sig.

Men jag förstår inte heller varför folk tror att man i stort sett är "dum" om man mjölkar korna?!
 
det undrara jag oxå, kor har det ju betydligt bättre än hästar. Iallafall på de nybyggda morderna gårdarna...
 
Ok :) Hört så mycket men aldrig riktigt fått grepp om det där med juverinfektioner.

Ska inte skaffa mig något djur öht innan jag kan tillräckligt, det är ett krav jag ställer på mig själv. Så här kommer det inga kor på ett låååångt tag :) Får nöja mig med att gosa med korna på skolan :love:
 
jo.. juverinfektionerna kommer ju oftast pga för lite mjölkning eller bakterier i spenen eller för högt tryck i mjölkmaskinen, som en annan skrivare skrev..
det är tur att vi och brorsan aldrig råkat ut för nån allvarlig infektion :)
det är ju som med människor, har man mjölk i bröstena, och man itne får ut det på något sätt, så blir det väääldigt lätt att man får "infektion" eller mjölkförstoppning som det heter.. samma sak med kor.
och jo, korna är avlade så att de producerar mycket mer mjölk än vad en kalv dricker.

har du sett vilda kor på tv el liknande? de har ju ABSOLUT inte lika stora juver som de kor som är på bondgårdarna..
 
hehe, gör så :)
nä, men sådana stora juver som finns på svenska kor är inte deras "normala" juver storlek..

vänta ett tag så ska jag se om jag hittar några bilder på internet..
vanliga dikor har ju inte så stora juver tex.
 
Hur är det med allmogekor då? Jag drömmer själv om att någon gång ha en gård med några (dvs runt 5) rödkullor eller fjällkor. Primärt handlar det inte om att jag ska få någon avkastning från dem, de ska mest vara att klappa på. Jag är ju intresserad av galma rasers bevarande. Skulle man få en skvätt mjölk från dem så är det en trevlig bieffekt och i såna fall drar jag helst i papparna själv för att få den. Det känns inte som att jag skulle vilja behöva en massa maskiner för detta.
 
rödkullor och fjällkor har man ju försökt hålla undan från att avlas fram till mjölkkor. så oftast får de inte så stora juver. men dom KAN ju mjölka mycket ändå. mer än vad deras kalv dricker, och då får man ju självklart mjölka ut det som är kvar själv vid kvällen för att de inte ska få mjölkförstoppning etc.
men det är ju med kor som med människor, endel får jätte stora bröst å endel får inget alls. samma gäller ju kor. endel människor producerar för mycket mjölk när de får barn och måste alltså "mjölka ut" en del varje dag. samma med kor.
korna är ju avlade för vissa ändamål, och rödkullor och fjällkor är inte framavlade mjölkkor. men se hur mamman, mormor å mammans syskon ser ut (om möjlighet finns) så ser du ju också hur stora juver det är på dom, och på ett ungefär hur stort juver din kviga kommer få..
men! för att få mjölk måste kvigan självklart ha fått en kalv först :)
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 470
Senast: Jerseyite
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 750
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp