"Måste" man ta föl..?

S

sanwan

\"Måste\" man ta föl..?

Märklig fråga kan tyckas men... Jag har ett halvblodssto på 14 år, hyfsat trevlig och så men exteriört ingen höjdare. Alla möjliga människor försöker övertyga mig om att betäcka henne, eftersom jag sagt att nästa gång jag köper häst så blir det en unghäst.
Själv är jag nog tveksam till att betäcka min häst, för även om jag hittar en bra hingst så är det så mycket jag inte vill ha med från stoet.
Vad tycker ni, hur "dåliga" ston ska man avla på?
(Självklart vore det ju jättegulligt med en avkomma efter min guldklimp, men jag vill på samma gång ha ett föl med goda förutsättningar)

Mitt sto är visad som treåring med sjuor rakt igenom. Hon är trevlig i huvudet, klok och orädd, dock ett riktigt sto :devil: 159 cm hög vilket är ganska lagom för mig. Inte mycket tävlad men A-tränare i hoppning trodde at hon skulle räcka till i 1.30, dressyrmässigt får hon nog stanna i lätt klass (inte mkt gång). Så exteriören... Hon har ganska klen överlinje, sluttande bogar, lindrigt parallellförskjuten fram. Kanske lite sluttande kors men i övrigt snygg och korrekt bak.
Hon är e. Warrigall u. fullblod e. Hill´s Double.

Skulle ni avla på ett sådant sto? Handlar om ett föl för "hemmabruk".
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Det finns inga måsten. Gör som du vill :)
Och så börjar din häst att bli lite för gammal att ta första föl på kanske :confused:
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Jag tycker all "ta ett föl"-avel börjar bli ett otyg...
Som du säger verkar folk betäcka för att få ett föl, utan att tänka så jättemycket på att stoet har oönskade egenskaper/saknar viktiga egenskaper.
Köper du en unghäst har du ändå ett hum om vad då får, vad gör du den dan du står med ett medelmåttigt föl som du inte vill ha, föda upp en häst är dyrt...

Nu låter det som om det är dig jag kritiserar... men så är det inte, snarare de som tar föl utan att tänka på dessa saker du tog upp... Jag hade valt att köpa en unghäst om jag vore dig, men jag har ju sett sämre ston än ditt betäckas...
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Jag tolkar det absolut inte som att du kritiserar mig, jag är ju själv väldigt skeptisk till att avla på mitt sto!
Även om jag absolut inte satsar på att få fram en svårklass-häst så vill man ju ha en häst med så goda förutsättningar som möjligt.
Hade hon haft bättre exteriör hade det nog varit en annan sak, för då hade hon säkerligen haft både bättre gång och hoppförmåga också...
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Jag tycker man ska göra som man känner för. Vill man ha en till upplaga av sin häst nästa gång eller vill man ha ngt annat/bättre?

Jag valde att betäcka Mirang i år då hon ju börjar bli äldre (12 år) och jag vill ha en påläggskalv. Detta var dock ett noga övervägt beslut då jag mkt väl kan tänka mig en Mirang till s.a.s., hennes kapacitet, exteriör och gång räcker absolut för mig. Så blir fölis som sin mor är jag nöjd, blir det bättre är det bara en bonus!
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Jag tycker du gör VÄLDIGT klokt i att själv tveka på att avla på ditt sto! :)
Jag brukar snarare försöka banka in i huvudet på folk att man MÅSTE INTE betäcka bara för att man råkar äga ett sto...

Ditt sto är väl vad de flesta skulle kalla en medelmåtta. Visst det kanske skulle ge dig en akomma som passar dig, men faktum är att du har ingen aning om vad som kommer pluppa ut.
Kanske är det med alla ditt stos brister PLUS alla hingstens brister också = en betydligt sämre avkomma än stoet själv. DÅ skulle du ångra att du lagt ner alla dessa pengar på att få en riktig skithäst...
Det kostar lika mycket att föda upp en dålig häst som en bra...

Jag håller med dig, KÖP en unghäst i stället, då SER du vad du får! :)

Och det framgår väl ganska tydligt av mitt inlägg att jag INTE tycker man ska avla alls på ston som är av dålig-medelmåttig kvalité... :p
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Oh nej, du tänker väldigt sunt! Trots att jag har ett sto med bra meriter, AB-premierad och fått mycket bra avkommor tidigare, hon är suverän att rida och hantera och är guld på alla sätt, så tvekade jag LÄNGE innan jag väl bestämde mig för att just hon skulle bli mor till min nya häst. Kostnadsmässigt blir det dyrare att föda upp själv än att köpa i de allra flesta fall, dessutom vet man ju inte vad det blir.

Fråga dig själv; vill du göra fler av just din häst (med alla för och nackdelar)? Är det en ny sådan häst du vill ha, eller något annat? I mitt fall blev det avgörande. Jag skulle kunna ha ett helt stall fullt av det stoet, och alla som ridit henne hittills känner detsamma. Om sen avkomman blir ännu bättre är det ju absolut ingen nackdel.

Men inte behöver man betäcka bara för att man har ett sto heller!
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Tack allesammans (nu blev det att jag svarade på sista inlägget men det är riktat till alla)!

Jag älskar ju min häst över allt annat, men jag inser också vilka problem hon har att brottas med. Kapacitetsmässigt räcker hon gott och väl till mig, men hon får jobba mycket hårdare än de hästar som har exteriören mera "för sig" och det är väl det jag tycker är trist.
Kunde man få hennes huvud och en helt korrekt exteriör vore det ju ingen tvekan om saken, men en avkomma med hennes exteriör och ett sämre huvud vill jag nog inte ha...

Mycket tänkvärda inlägg, i motsats till "hon har ju ett gulligt huvud, du tycker om henne och hon är sto - betäck henne!"...
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Underbart med någon som tänker lite och inte betäcker vad som helst för att det just vill ha en avkomma efter sitt sto.

Nej självklart måste du inte betäcka ditt sto, utan kan istället sen köpa den unghästen du vill ha, då vet du vad du får och betäcker du vet du inte vad det blir, det är alltid en chansning.
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Apropå vad man får och inte får måste jag ju berätta om den ENDA exteriöra "svagheten" jag helst inte ville få till fölet (även om jag såklart tyckte det var ok om avkomman fick det) är just en sak som verkligen syns att det är från stoet...
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Jag har ju föl i år. Och jag kan ju säga så mycket som att jag INTE tar föl igen (snälla, påminn mig om detta om xx antal år när jag börjar yra om föl, snälla?!). Visst, jag fick det jag ville ha, en individ som jag fått vara med om att forma från första början. Jättebra. Hade sådan tur jag fick ett sto med (som jag också ville ha).

Och fölis är mycket vettig i psyket (fan vore det annars med de föräldrarna), hon kommer bli stor, och hon är snygg exteriört. MEN, hon hade ett felställd bakben som tog en attans massa tid och jobb (och pengar om jag inte haft hovslagaren från paradiset som dessutom bor nästgårds och var här var tredje dag och filade utan att ta betalt). Hon har dessutom en liiiten exteriöravvikelse (som bara syns med förstoringsglas typ, men jag är kinkig) i en framkota. En kopia (fast lindrigare) av mammas fel...

Sen drog damen iväg och växte alldeles, alldeles för fort, med resultatet att senorna inte hängde med, så hon hänger i knäna och kommer antagligen alltid att göra det.

Som grädde på moset är hon hysteriskt stickrädd och har varit sedan dag ett...

I det stora hela en JÄTTEFIN föling. Stod, bra psyke, snygg exteriör i grunden men som dras ner rejält pga hänget i knäna (som dock är förvärvat) men ändå med en del nackdelar som gör att jag faktiskt INTE skulle köpt henne om jag letade häst.

Såklart älskar jag henne och såklart kommer hon bli en bra häst. Men för alla de pengar jag lagt ut bara hitills (hon är dryga 6 månader) så hade jag kunnat köpa ett riktigt bra, rättställt, korrekt föl med bra psyke, bra resning, ingen spruträdsla *s* etc.

Nu valde jag att ta föl för att få vara med just från dag ett, och jag ångrar det INTE. Men en gång räcker, mina nerver klarar inte en sväng till =) Och ska jag vara krass kunde jag tagit pengarna och köpt ett BÄTTRE föl. (Fats min snutta äääär bäst i världen för mig ändå, fast skulle jag titta på henne rent objektivt så *s* fast de flesta hästar faller på några punkter om man tittar objektivt, men ni fattar vad jag menar)
 
Re: \"Måste\" man ta föl..?

Jag är en av dom som äger ett sto och har tagit föl för "husbehov". Mitt sto är inte heller så där jättebra, hon har som din 7:or rakt igenom och är för liten (156cm). MEN hon hoppar fantastiskt och har bra psyke. Därför valde jag att ta föl på henne.

Jag ångrar mig inte då fölen hon har lämnat har varit jättefina. Båda två klass 1 som föl och de hoppar mkt bra!
Men det hade också kunnat bli tvärtom. Jag hade kanske blivit stående med två kortbenta taxar till hästar som hoppade som kråkor. Allt med avel handlar lite om att chansa, även om chansningen har större förutsättning att lyckas om man har ett bra sto!
 

Liknande trådar

Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 399
Senast: Hippocampus
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 081
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 607
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp