Bukefalos 28 år!

Måste man?

Z

Zilver

Då jag har svaga muskler (fibro) så rider jag alltid med sporrar och ofta också med spö vilket jag använder genom att lägga till det i skänkelläget som förstärkning.

Ibland får jag en seg häst på ridskolan samtidigt som jag har extra problem med musklerna och då har jag mycket svårt att få fart på hästen det blir mest skritt och långsam trav, jag blir då oftast tillsagd att använda sporrar eller spö ordentligt alltså ge en ordentlig dask eller kicka till hästen i sidorna viket jag aldrig gör det känns fel varför straffa hästen för att den inte förstår mig ordenligt.

Jag tycker det känns som ett misslyckande och helt fel att ta till så grova metoder när jag rider, vad tycker ni?
 
Sv: Måste man?

Nej, det måste man inte, särskilt inte om det beror på att du inte kan vara så tydlig som du vill p.g.a din sjukdom. Precis som du skriver är det ju inte lätt för hästen att veta vad den ska göra då, ett straff gör inte det bättre heller :crazy: Men jag tycker att det är bättre att "säga till" en gång och få önskad effekt, istället för att sitta och tjata på hästen...
 
Sv: Måste man?

sporrar är ju inte grymt om man använder dom rätt
 
Sv: Måste man?

Det är i min mening inte grova metoder. Att hästen är "seg" som du uttrycker det är ingen ursäkt för att den inte ska lyda. Vad får dig att tro att den har mindre känslig hud än en "pigg" häst? Allt handlar bara om hur hästen är "inställd". Du ska inte behöva använda mer muskler (eller muskler överhuvudtaget) på en häst än på en annan. Ridning är inte en styrkeutövning, det är en signalkommunikation.
 
Sv: Måste man?

Det är i min mening inte grova metoder. Att hästen är "seg" som du uttrycker det är ingen ursäkt för att den inte ska lyda. Vad får dig att tro att den har mindre känslig hud än en "pigg" häst? Allt handlar bara om hur hästen är "inställd". Du ska inte behöva använda mer muskler (eller muskler överhuvudtaget) på en häst än på en annan. Ridning är inte en styrkeutövning, det är en signalkommunikation.

Hon menar nog att eftersom hon är svag i musklerna så kan hon inte ta i hur mycket som helst... Och det är inte lydnaden utan farten hon påpekar.:angel: Och kom inte och säg att du inte behöver använda dina muskler när du ska skänkla på en häst som är lite trög.
Och en del ridskole hästar är ju lite "egna" av sig, och tar ibland tillfället i akt att få gå lite söligare om det finns möjlighet.
Ridskolan jag har jobbat på i mina unga dagar hade ett par tre st sådana hästar, som vägra gå om ryttaren var för svag eller för liten.
Till TS tryck lite hårdare och se om det hjälper annars får du väl trycka lite till, dock inte "slå" in sporrarna;)
 
Sv: Måste man?

Hon menar nog att eftersom hon är svag i musklerna så kan hon inte ta i hur mycket som helst... Och det är inte lydnaden utan farten hon påpekar.:angel: Och kom inte och säg att du inte behöver använda dina muskler när du ska skänkla på en häst som är lite trög.
Och en del ridskole hästar är ju lite "egna" av sig, och tar ibland tillfället i akt att få gå lite söligare om det finns möjlighet.
Ridskolan jag har jobbat på i mina unga dagar hade ett par tre st sådana hästar, som vägra gå om ryttaren var för svag eller för liten.
Till TS tryck lite hårdare och se om det hjälper annars får du väl trycka lite till, dock inte "slå" in sporrarna;)

Det är precis det jag kommer och säger du ;) För jag sitter nämligen inte och "skänklar på" och bidrar till att hästen blir ännu mer skänkeldöv än vad den redan är. Utan jag säger till en gång, sedan lägger jag till pisken. Jag vet precis vad jag talar om... är medryttare på en häst som är såpass flegmatisk att den till och med fick veterinären att reagera när han gjorde böjprov.

Det jag läste ut ur TS' inlägg var att h*n ville ha svar på om det var rätt eller fel att använda så "bryska" metoder som att lägga till spöt ordentligt. Jag hävdade då att bara för att hästen inte är naturligt intresserad av att springa framåt så betyder inte det att den inte måste lyssna till de framåtdrivande (gasande) hjälperna! Det allra sämsta är att göra som du föreslår; att trycka "lite till" för det är då du flyttar gränsen för när du kräver att hästen ska reagera.

EDIT: Tanken är alltså att man genom detta gör hästen uppmärksam på de små hjälperna (hästen känner när en fluga landar på kroppen) eftersom den vet att den får smäll på rumpan om den inte lyssnar första gången. Såfort den lyssnar ska hästen givetvis ha beröm. Målet är alltså inte att piska hästen gul och blå om nu nån trodde det!
 
Senast ändrad:
Sv: Måste man?

Svar till alla.

Jag sitter aldrig och och tjatar på hästen utan försöker ge ordentliga tydliga hjälper men när jag är som sämst så märks det tydligt att hästen inte förstår mig även om jag tar i för kung och fosterland ridskolehästarna är ju vana vid betydligt kraftigare tag.
Ibland hjälper det att jag förtydligar hjälperna med att lägga till spöt i skänkelläget eller för att få hästens uppmärksamhet smälla med spöt mot stövlarna.

Vad ridläraren vill att jag ska göra är att antingen ge en ponnyspark med sporrarna eller en reäl smäll med spöt vilket jag tycker är fel hästen har inte fattat vad jag vill hur kan det då bli bättre av att bestaffa den:confused:
Det skulle nog visserligen få upp farten men då är det ju bara en flykt från ett obehag och inte vad jag kallar ridning.

Skulle föredra att rida dom känsligare och mer lyhörde hästarna när jag är dålig dom går om något faktiskt bättre då bara dom får en liten stund på sig att ställa in sig på mina viskande hjälper men på ridskola har man inga valmöjligheter.
 
Sv: Måste man?

förklar för din ridlärare att du har värk(fibro) så kan hon säkert hitta en mer passande häst åt dig...
 
Sv: Måste man?

Det har jag gort många gånger under dom senaste 5 åren.
 
Sv: Måste man?

Det har jag gort många gånger under dom senaste 5 åren.

då hade jag sökt mig till en annan ridskola...sulle aldrig slängt ut pengar på lektioner som inte är anpassat efter mina behov o ger mig vad jag behöver.
 
Sv: Måste man?

Det har jag gort många gånger under dom senaste 5 åren.

Vad ledsen jag blir när du säger så :( Jag uppfattade det som att du "gärna" även provade de lite trögare hästarna... Så onödigt att du ska behöva genomgå något du inte vill bara för att ridläraren är tjurig! Väljer ridläraren hästar till er? Om inte så kanske du kan prata med de andra i din grupp och be dom att alltid "spara" = inte välja en känslig häst som du klarar av.
 
Sv: Måste man?

Har jag en av mina bättre dagar så rider jag gärna även dom segare hästarna en del av dom är riktigt bra.

Ridläraren väljer häst åt oss, visserligen kan vi komma med önskemål men det händer att jag får samma häst flera gånger i rad trots att det går uruselt att rida den för tillfället ingen galopp och trav i snigel fart och efter ca 20 minuter är jag så trött i musklerna och öm att det blir skritt resten av tiden.
 
Sv: Måste man?

tryck i perioder och korta stunder, det tar bara någon sekund innan hästen börjar ignorera dina skänklar om du sitter och trycker hela tiden, tryck, släpp, tryck, släpp. brukar funka för mig som har väldigt svaga skänklar, dock ingen muskelsjukdom eller så utan bara ren svaghet. och med släpp menar jag inte släpp helt utan du ska ju fortfarande hålla om.
 
Sv: Måste man?

Hej!!

Jag tror säkert att hästarna förstår vad du vill, man ska kunna lägga på skänkeln lätt och få en reaktion på en gång...händer inget tar man till kraftigare och händer ingetdå ja då är det spöet på baken för att väcka upp dom ..Detta med att folk sitter o driver o driver osv och ibland sparkar för att få igång hästarna gör ju att dom blir just skänkeldöda och även om de vet vad skänkeln betyder struntar de i det Just för att de KAN det..tar man spöet istället efter första eller andra hjälpen så lär sej hästen att vara uppmärksam och du får en trevligare häst och inte söndersparkad:( (lät kanske lite hårt men skänkeldöd)
Ridskolehästar är ju svåra eftersom de är vana att de inte behöver göra mer än de bör,...och svårare att få det här finliret på..
Men DU kan iallafall visa att du bestämmer när du rider dem..de kan te sej så olika från ryttare till ryttare..märker de från början att de kan gå o lata sej gör de det tills du säger ifrån..Det kan räcka att du använder spöet en gång sedan har de fattat vinken..och du behöver bara visa spöet på sidan när du rider..;)

Du har ingen möjlighet at rida privat på samma häst varje gång ??
Får du ha samma häst varje gång på ridskolan, det borde vara bättre då du och hästen får en bättre kommunikation.,
Lycka till!!
 
Sv: Måste man?

Det låter ju inte bra att du har en ridlärare som inte lyssnar på dig. Om du inte har möjlighet att byta ridskola, kan du inte hitta nån medryttarhäst som lyssnar bra på dina viskande hjälper istället?
 
Sv: Måste man?

jag blir lite förvånad att du accepterar detta. du är kund, dina behov ska tas hänsyn till. har du pratat med ridskolechefen??
du borde få rida de hästar som passar din kropp och ridförmåga bäst!!
 
Sv: Måste man?

När jag började rida igen efter ett benbrott pratade jag med instruktören om hur läget var. Gemensamt bestämmde vi att jag tills jag kände mig mogen skulle få rida samma häst.

Det MÅSTE ju gå att ordna även för dig. OM du inte kan får rida samma häst alla gånger så kanske du kan få välja mellan kanske 3 st som är nog känsliga för dig. Usel service på ridskolan annars.

Du är ju trots allt den som betalar.. Å de ska ju se till att du får det du vill ha. Dessutom handlar det ju om säkerhet för din del kan man ju säga.

Anna-Carin
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 095
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp