Måste välja ny bil. Hjälp! I-landsproblem

Diabetikern

Trådstartare
Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta krav så nu velar jag som hejsan.

Behöver inte tänka på kostnaden. Jag har en grundlön sen ligger bilen ovanpå det så även om jag skulle välja en dyrare/mer kostsam bil så kommer jag inte märka det. Lönen kommer inte ändras.

De här har jag att välja mellan

Audi A4 Avant 40 TDI 204 Hk S tronic quattro – Svart alt Vit
Audi Q4 45 e-tron Quattro ProLine (fyrhjulsdriven) – Elbil
Skoda Enyaq 80x (fyrhjulsdriven)– Elbil
Skoda Superb Combi Style Business Adventure Edition 1,4 TSI iV 218 hk DSG Plug-in Hybrid – Vit alt Svart metallic
Skoda Superb Combi Style Business Adventure Edt. Tdi 200 hk 4X4 DSG Vit alt Svart metallic
Volvo V60 B4 Diesel Core, Automat – Svart
VW Passat SportsCombi GTE 1,4 TSI Plug-In Hybrid 218 hk , DSG -Vit alt Svart metallic (Har en sådan just nu och är nöjd)
VW Passat Alltrack TDI 200 hk 4-Motion, DSG - Vit alt Svart metallic
VW Tiguan Elegance 1,4 eHybrid Plug-In 245 hk, DSG – Vit alt Urano Grå
VW ID.4 GTX (fyrhjulsdriven) – Elbil

Tror inte jag vill ha en ren elbil.

Ha i åtanke att jag vill kunna dra min transport och vad jag kan se så får jag dra transporten med alla (måste bara utöka mitt körkort ingen får dra på B-kort)

Så vilken skulle ni välja och varför?

Jag har fullt upp med att fokusera på Secret Santa tråden så att välja bil känns bara jobbigt.
 
Jag skulle valt Tiguanen, trevlig bil att dra med utan att vara jättestor. Åtminstone de varianter jag kört. Nackdelen är att man bör läsa på lite om hur DSG-låtan ska köras för de kan vara lite kinkiga. Audi A4-an om jag behövde mer bagageutrymme och (som du antar jag) slipper betala för saker som går sönder eller service.

Volvo har jag ingen erfarenhet av den modellen även om V40 är en rätt trevlig bil. Skoda tar jag inte i med tång efter att ha haft en för många år sen som gick sönder hela tiden... även om de väl egentligen är samma bilar som VW.
 
Har en A4 som tjänstebil (samma som du skrivit där fast inte quattro), den är superbra att köra släp med och skön att köra. Drar inte särskilt mkt när man kör hyfsat lagligt. Minus är att bagaget är litet (vilket jag dock inte tyckt innan vi fick barn) och att bilen är väldigt låg! Får ny bil till sommaren och har då valt en Q4 e-tron 45.

Och såklart väljer man svart bil 😁
 
Något som jag uppskattar otroligt mycket är appen som kommer med våran V60. Jag kan när som helst starta dieselvärmaren eller starta bilen om det är varmt ute. Låsa, låsa upp, får meddelande om larmet går, osv osv.

Detta är helt oslagbart - men jag tänker att fler märken än volvo borde ha detta!
 
Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta krav så nu velar jag som hejsan.

Behöver inte tänka på kostnaden. Jag har en grundlön sen ligger bilen ovanpå det så även om jag skulle välja en dyrare/mer kostsam bil så kommer jag inte märka det. Lönen kommer inte ändras.

De här har jag att välja mellan

Audi A4 Avant 40 TDI 204 Hk S tronic quattro – Svart alt Vit
Audi Q4 45 e-tron Quattro ProLine (fyrhjulsdriven) – Elbil
Skoda Enyaq 80x (fyrhjulsdriven)– Elbil
Skoda Superb Combi Style Business Adventure Edition 1,4 TSI iV 218 hk DSG Plug-in Hybrid – Vit alt Svart metallic
Skoda Superb Combi Style Business Adventure Edt. Tdi 200 hk 4X4 DSG Vit alt Svart metallic
Volvo V60 B4 Diesel Core, Automat – Svart
VW Passat SportsCombi GTE 1,4 TSI Plug-In Hybrid 218 hk , DSG -Vit alt Svart metallic (Har en sådan just nu och är nöjd)
VW Passat Alltrack TDI 200 hk 4-Motion, DSG - Vit alt Svart metallic
VW Tiguan Elegance 1,4 eHybrid Plug-In 245 hk, DSG – Vit alt Urano Grå
VW ID.4 GTX (fyrhjulsdriven) – Elbil

Tror inte jag vill ha en ren elbil.

Ha i åtanke att jag vill kunna dra min transport och vad jag kan se så får jag dra transporten med alla (måste bara utöka mitt körkort ingen får dra på B-kort)

Så vilken skulle ni välja och varför?

Jag har fullt upp med att fokusera på Secret Santa tråden så att välja bil känns bara jobbigt.
Varför vill du inte ha en ren elbil?

Vi har en skoda Enyaq 80 och absolut älskar vår bil 🤩 så den hade jag tagit alla gånger i veckan.

Vi kör mycket, bl a åkte jag till Gekås nu i november men ändå landar elkostnader för hela månaden på 398kr 🥳

Vettigt bagageutrymme och alla i bilen sitter bra.
 
Jag skulle valt Tiguanen, trevlig bil att dra med utan att vara jättestor. Åtminstone de varianter jag kört. Nackdelen är att man bör läsa på lite om hur DSG-låtan ska köras för de kan vara lite kinkiga. Audi A4-an om jag behövde mer bagageutrymme och (som du antar jag) slipper betala för saker som går sönder eller service.

Volvo har jag ingen erfarenhet av den modellen även om V40 är en rätt trevlig bil. Skoda tar jag inte i med tång efter att ha haft en för många år sen som gick sönder hela tiden... även om de väl egentligen är samma bilar som VW.
Instämmer i omdömet av Tiguan, har ett lillasyskon Seat Ateca jag trivs att dra med - även om jag valde att köpa en med manuell växellåda.

Däremot på listan skulle jag nog försökt få en Enyaq. Känns bara som att dubbla inköpsvärdet ändå måste påverka kostnaden ganska mycket bara?

Blir lite konfunderad av att nästan alla alternativ är i den övre skalan av energislukare med mer motor än vad som behövs för persontransporter.
 
Har du dubbelkollat dragvikten? Flera på listan får bara dra 1200 kg.

Av dessa hade jag valt någon av laddhybriderna. Hade valt bort elbilarna pga låg dragvikt och hade aldrig valt ren fossilbränslebil om jag hade möjlighet till att köra iaf lite mer miljövänligt 😊
 
Varför vill du inte ha en ren elbil?

Vi har en skoda Enyaq 80 och absolut älskar vår bil 🤩 så den hade jag tagit alla gånger i veckan.

Vi kör mycket, bl a åkte jag till Gekås nu i november men ändå landar elkostnader för hela månaden på 398kr 🥳

Vettigt bagageutrymme och alla i bilen sitter bra.
För att jag kör väldigt mycket både i jobb och privat. Ren elbil brukar dessutom dra ned dragvikten rejält. Så ser hellre laddhybrid isåfall.

@orkide Aldrig mera svart bil! Vit bil är väldigt mkt mer förlåtande när det kommer till lera :D Min svarta var ett helskotta att hålla ren.
Gillar a4 enda kruxet är att jag tycker den är låg. Sambon hade a4 quattro sen en a5 och även om jga gillar audi så känns det som en för låg bil.

Ska åka och kika på en skoda superb fanns en i staden bredvid för att få en uppfattning. Volvo appen är ju annars en stor favorit. Hade en v40 i förra jobbet och tyckte den var väldigt smidig
 
För att jag kör väldigt mycket både i jobb och privat. Ren elbil brukar dessutom dra ned dragvikten rejält. Så ser hellre laddhybrid isåfall.

@orkide Aldrig mera svart bil! Vit bil är väldigt mkt mer förlåtande när det kommer till lera :D Min svarta var ett helskotta att hålla ren.
Gillar a4 enda kruxet är att jag tycker den är låg. Sambon hade a4 quattro sen en a5 och även om jga gillar audi så känns det som en för låg bil.

Ska åka och kika på en skoda superb fanns en i staden bredvid för att få en uppfattning. Volvo appen är ju annars en stor favorit. Hade en v40 i förra jobbet och tyckte den var väldigt smidig

Ja dragvikten är ju inte så mycket att göra åt så funkar det inte där så är det kört.

Hur mycket kör du när du skriver "kör mycket", många tror att det är svårt att köra långt med elbil pga falska rykten.

Min man kör ofta till Jönköping (30 mil) och tar hellre elbilen än något annat. Vi åkte även till branäs (62mil) förra vintern utan problem (eller vi körde vilse men det berodde inte på bilen 🙈)
 
Ja dragvikten är ju inte så mycket att göra åt så funkar det inte där så är det kört.

Hur mycket kör du när du skriver "kör mycket", många tror att det är svårt att köra långt med elbil pga falska rykten.

Min man kör ofta till Jönköping (30 mil) och tar hellre elbilen än något annat. Vi åkte även till branäs (62mil) förra vintern utan problem (eller vi körde vilse men det berodde inte på bilen 🙈)
Om man orkar stanna och ladda går det väl bra att köra långt med elbil. Här i bohuslän har de fått sätta ut koner för att styra upp laddköerna när norrmännen kommer med sina elbilar och skall ladda. Alltså måste de först vänta på att andra skall ladda, innan det ens blir deras tur...
 
Ja dragvikten är ju inte så mycket att göra åt så funkar det inte där så är det kört.

Hur mycket kör du när du skriver "kör mycket", många tror att det är svårt att köra långt med elbil pga falska rykten.

Min man kör ofta till Jönköping (30 mil) och tar hellre elbilen än något annat. Vi åkte även till branäs (62mil) förra vintern utan problem (eller vi körde vilse men det berodde inte på bilen 🙈)

Känner mig mer utsatt med elbil. Köra 30 mil på en dag i jobbet är inget ovanligt sen ska jag vidare och lasta häst och dra så utan laddmöjligheter så tycker att det känns lite ovisst. Hellre laddhybrid än ren elbil :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp