Måste våga tala om hur det är

Karin har haft ett jobb som hästskötare – det första fick också bli hennes sista. Men hon vill inte lämna branschen med den munkavle som många hästskötare känner – hon vill berätta om den vardag som många hästskötare lever i längst ner i näringskedjan.
 
Det blir mycket platt när man anonymt, dessutom långt i efterhand, går ut och kritiserar någon som också är anonym. Det är liksom inte att gå ut med något alls, inget kan bekräftas, inte ens att hon haft ett jobb. Inga tidigare anställda kan stötta upp historien, ingenting.
 
Tyvärr är det nog så. I Sverige kan man ju dömas för förtal även om det man säger om någon är sant...

Men det blir ju som @Lobelia skriver, rätt platt om alla inblandade (inkl. den som går ut med det) är anonyma. Det enda det bidrar till är att man misstänker alla som passar in på den knapphändiga beskrivningen "en av Sveriges mest välmeriterade ryttare." Det är ju trist att hon misstänkliggör även de som är oskyldiga (i det här fallet).
 
Men det blir ju som @Lobelia skriver, rätt platt om alla inblandade (inkl. den som går ut med det) är anonyma. Det enda det bidrar till är att man misstänker alla som passar in på den knapphändiga beskrivningen "en av Sveriges mest välmeriterade ryttare." Det är ju trist att hon misstänkliggör även de som är oskyldiga (i det här fallet).
Jag håller helt med och tycker nog inte att den svenska lagstiftningen är helt lyckad i det här fallet. Jag tycker inte det borde kunna vara ett brott att säga som det är.
 
Men det blir ju som @Lobelia skriver, rätt platt om alla inblandade (inkl. den som går ut med det) är anonyma. Det enda det bidrar till är att man misstänker alla som passar in på den knapphändiga beskrivningen "en av Sveriges mest välmeriterade ryttare." Det är ju trist att hon misstänkliggör även de som är oskyldiga (i det här fallet).
Vad ska man göra då? :(
Alltså hur ska man kunna gå ut? Lena Natt och Dag vet jag Aftonbladet har skrivit om, men det är ju ett lite annat fall.
Maria Gretzer hade väl en praktikant (anställd?) som skadade sig allvarligt och visade sig vara oförsäkrad, men annars är det väl extremt sällan namn nämns?
 
Vad ska man göra då? :(
Alltså hur ska man kunna gå ut? Lena Natt och Dag vet jag Aftonbladet har skrivit om, men det är ju ett lite annat fall.
Maria Gretzer hade väl en praktikant (anställd?) som skadade sig allvarligt och visade sig vara oförsäkrad, men annars är det väl extremt sällan namn nämns?

Ja, men löser man verkligen något genom att gå ut i media anonymt och anklaga en anonym person med en lös beskrivning som skulle kunna gälla ett flertal olika personer (men inte ett alltför stort antal) för att ha betett sig så illa? Med den beskrivningen så kan det gälla en mindre grupp personer. Så liten att anklagelsen inte blir helt anonym gällande den som anklagas, vilket leder till att folk spekulerar själva och oskyldiga personer kan misstänkliggöras. När man gällande själva grejen, hästskötares arbetsvillkor, egentligen inte uppnått något alls i praktiken. Ingen kommer ju läsa artikeln och tänka "Oj! Anonyma "Karin" vågade gå ut med sin historia anonymt och därför vågar jag berätta min utan att anonymisera". Till någon faktiskt gör slag i saken och anmäler en arbetsgivare som behandlar sina anställda fel så kommer inget att ändras.
 
Jag håller med. Det borde inte vara förtal att berätta sanningen. Först efter en rättegång där det bedömts vara falska anklagelser så borde det vara förtal.
Det är egentligen inte att gå ut med sanningen som är förtal utan syftet. Och syftet när man skriver en artikel som denna och pekar ut någon är svår att få till annat än att avsiktligt skada och då är det förtal. Blir det en polisanmälan, åtal och en fällande dom så blir det mer av en nyhet. Knepigt det där.
 
Det är egentligen inte att gå ut med sanningen som är förtal utan syftet. Och syftet när man skriver en artikel som denna och pekar ut någon är svår att få till annat än att avsiktligt skada och då är det förtal. Blir det en polisanmälan, åtal och en fällande dom så blir det mer av en nyhet. Knepigt det där.
Det gjorde det ändå lite klarare så tack för det! :)
 
Det är egentligen inte att gå ut med sanningen som är förtal utan syftet. Och syftet när man skriver en artikel som denna och pekar ut någon är svår att få till annat än att avsiktligt skada och då är det förtal. Blir det en polisanmälan, åtal och en fällande dom så blir det mer av en nyhet. Knepigt det där.

Men det hon gör här blir ju lite förtalsaktigt ändå eftersom hon säger att arbetsgivaren ingår i en rätt liten grupp personer som kan beskrivas som "en av Sveriges mest välmeriterade ryttare.". Det är ju en liten begränsad grupp hon säger att personen ingår i. Det känns lite tveksamt tycker jag. Hon misstänkliggör ett mindre antal personer men den hon egentligen anklagar kan inte försvara sig då även hon som anklagar är anonym.
 
Men det hon gör här blir ju lite förtalsaktigt ändå eftersom hon säger att arbetsgivaren ingår i en rätt liten grupp personer som kan beskrivas som "en av Sveriges mest välmeriterade ryttare.". Det är ju en liten begränsad grupp hon säger att personen ingår i. Det känns lite tveksamt tycker jag. Hon misstänkliggör ett mindre antal personer men den hon egentligen anklagar kan inte försvara sig då även hon som anklagar är anonym.
Jo självklart kan det räknas som förtal, de som är mer insatta kanske vet direkt vem det rör sig om. Eller så är det en uppdiktad historia, kanske sammanblandning av flera tjänster och flera personer. De skulle kanske gå att väcka åtal mot tidningen, kanske ingen känner igen sig.
 
Det vettiga när media publicerar denna typ av anonymiserade artiklar är ju att de har researchat eller fått dokumentation av den intervjuade så det har koll på att det finns en verklig bakgrund. Inte för alla detaljer så klart men till en viss grad. Här tycker jag det är lite oklart om Hippson har gjort något sådant eller om det "bara" är en "personen-berättar"-artikel där de inte gjort något annat än att förmedla talutrymmet. Det bidrar till mjäkigt-tandlös-känslan.

Det kan verkligen vara relevant med denna typ av personliga berättelser även i anonymiserad form, men då behöver tidningen göra lite mer gediget arbete kring publiceringen.
 
Det vettiga när media publicerar denna typ av anonymiserade artiklar är ju att de har researchat eller fått dokumentation av den intervjuade så det har koll på att det finns en verklig bakgrund. Inte för alla detaljer så klart men till en viss grad. Här tycker jag det är lite oklart om Hippson har gjort något sådant eller om det "bara" är en "personen-berättar"-artikel där de inte gjort något annat än att förmedla talutrymmet. Det bidrar till mjäkigt-tandlös-känslan.

Det kan verkligen vara relevant med denna typ av personliga berättelser även i anonymiserad form, men då behöver tidningen göra lite mer gediget arbete kring publiceringen.
Där har du rätt. Hade artiklen varit mer av research, flera hade uttalat sig, någon journalist undersökt sanningshalten och man vetat att det var nära i tiden och därmed aktuell hade det känts mer relevant även anonymt.

Jag får mer en känsla av att historien har några år på nacken och inte är från i höstas typ.
 
Vad ska man göra då? :(
Alltså hur ska man kunna gå ut? Lena Natt och Dag vet jag Aftonbladet har skrivit om, men det är ju ett lite annat fall.
Maria Gretzer hade väl en praktikant (anställd?) som skadade sig allvarligt och visade sig vara oförsäkrad, men annars är det väl extremt sällan namn nämns?
Det nämns i kretsar men kanske inte i tidningarna. Mycket svårt för nya tjejer och killar på så sätt att få veta vilka platser som är bra och inte att jobba på. Generellt kan man ju gissa att stall som har hög omsättning på personal är mest troligen inte så bra arbetsplatser.
 
Det nämns i kretsar men kanske inte i tidningarna. Mycket svårt för nya tjejer och killar på så sätt att få veta vilka platser som är bra och inte att jobba på. Generellt kan man ju gissa att stall som har hög omsättning på personal är mest troligen inte så bra arbetsplatser.
Ja precis - man måste vara insatt och alla är inte det.
Minns när jag red i ett stall som ung, den gubben var tydligen känd för att grooma tjejer (vet ej hur långt han gick men ändå) och "alla" visste men inte jag och mina föräldrar som inte var i hästvärlden liksom. Dock så var han full en gång i stallet när mamma hämtade mig och hon tyckte det var olämpligt så jag fick inte fortsätta rida där.
 
Ja precis - man måste vara insatt och alla är inte det.
Minns när jag red i ett stall som ung, den gubben var tydligen känd för att grooma tjejer (vet ej hur långt han gick men ändå) och "alla" visste men inte jag och mina föräldrar som inte var i hästvärlden liksom. Dock så var han full en gång i stallet när mamma hämtade mig och hon tyckte det var olämpligt så jag fick inte fortsätta rida där.
Nej precis och det är dessa personerna som kanske tar jobben hos fel personer och blir utsatta. Finns många päckelgubbar och kärringar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 440
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Hästnyheter Vad är skillnaden på att ha beredskap och jour? Och hur många timmar i sträck får en veterinär egentligen jobba? Hillevi Lindström, chef...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
537
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp