Enya

Trådstartare
På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En jättetrevlig "jätte" som är lugn, rar och snäll. Lite vaktig i lägenheten och svarar på ljud utanför dörren, men fungerar ihop med barn, katt och andra hundar. Han har reagerat på en missbrukare vid ett tillfälle när personen snabbt närmade sig och ville klappa så min syster fick säga ifrån att det inte gick, hon kände att hunden inte ville ha kontakt med den personen, annars har han inte reagerat på människor eller så.

Jag har ingen kunskap alls om mastiffar (detta är en engelsk mastiff) så googlade lite för att veta lite mer. Då läste jag någonstans att de ofta benämns som kamphundar. Jag trodde mer de var typ gårdshundar, vakthundar för gårdens djur eller liknande för många år sedan?

Vackra hundar tycker jag. Tycker ni det är trevliga hundar eller är de som kamphundar överlag?
 
(Engelsk) mastiff och bullmastiff är väl typiska såna gårdvarar som ska avskräcka utan att vara särskilt farliga egentligen. Iallafall dagens hundar. De låter otäckt och ingen vettig person som inte har god hundvana skulle riskera att hamna i bråk med en så stor hund. De funkar ungefär som en skylt om kameror. Sen kan ju alla hundar bli farliga och stora hundar kan alltid göra mer skada än små men just dessa ska väl vara rätt avslappnade vad jag har förstått. Har dock ingen personlig erfarenhet.
 
Mastiffer är en rätt bred kategori av hundar så det finns alla varianter, de som har använts till kamp och de som huvudsakligen har varit gårds- och vakthundar. Svårt att tycka något om gruppen i stort eftersom det skiljer sig så mycket mellan raserna. Jag tycker att några i gruppen är fina att se på men det är allt, mentaliteten och hälsoläget hos de flesta av dem är inget för mig.

Min upplevelse av engelsk mastiff är att de är sävliga jättar, kan ha en del vakt i sig men det sitter långt in. Ingen hund jag själv skulle välja men säkert en trevlig sällskapshund för den som vill och kan ha en så stor hund. Tror inte ens en sådan behöver ha så mycket vakt i sig, den avskräcker bra med sin storlek.
 
Jag tänker inte på mastiffer generellt som kamphundar utan vakt/gårdshundar, men det finns säkert de som har problem med andra hundar också.
 
Jag tänker inte på mastiffer generellt som kamphundar utan vakt/gårdshundar, men det finns säkert de som har problem med andra hundar också.
Men det finns ju olika typer av gårdshundar. Vissa ska bara larma och jaga möss, andra ska skydda, vakta och försvara.
 
För att svara mer på trådstarten har jag väldigt lite erfarenhet av mastiffraser. Jag föreställer mig att hälsan är si och så hos många eftersom de är så stora - de som dyker upp oftast här är Dogue de bordeaux och CC, och jag vet att i alla fall ddb sällan ens blir tio år gamla... men de jag mött har varit ganska sävliga. Inte alls samma energi som de flesta hundar jag skulle undvika.
 
(Engelsk) mastiff och bullmastiff är väl typiska såna gårdvarar som ska avskräcka utan att vara särskilt farliga egentligen. Iallafall dagens hundar. De låter otäckt och ingen vettig person som inte har god hundvana skulle riskera att hamna i bråk med en så stor hund. De funkar ungefär som en skylt om kameror. Sen kan ju alla hundar bli farliga och stora hundar kan alltid göra mer skada än små men just dessa ska väl vara rätt avslappnade vad jag har förstått. Har dock ingen personlig erfarenhet.
Ja det är lite det intrycket jag fått av den typen av hund. Jag minns en film från 80-90talet om en polis som hittar en stor hund i en hamn och tar den med hem, den skäller och ylar hela tiden, gnager sönder bil och hem osv och är allmänt olydig- han är helt okunnig med hundar. tyckte om filmen men har glömt vad den heter. Minns inte rasen på hunden men när jag tänker mastiff tänker jag på den hunden. :)
 
Är inte de Napolitanska lite vassa?
Är det samma som tibetansk mastiff? De med mängder med päls? Vet att de är lite vassa, minst sagt, men det är inte den typen jag tänker på och visste inte ens att det var en mastiff innan jag tittade på ett Youtubeklipp av Gilr with the dogs som tog hand om en sådan hunds päls. :)
 
Ja det är lite det intrycket jag fått av den typen av hund. Jag minns en film från 80-90talet om en polis som hittar en stor hund i en hamn och tar den med hem, den skäller och ylar hela tiden, gnager sönder bil och hem osv och är allmänt olydig- han är helt okunnig med hundar. tyckte om filmen men har glömt vad den heter. Minns inte rasen på hunden men när jag tänker mastiff tänker jag på den hunden. :)

Låter som Turner & Hooch, hunden i filmen var en Dogue de Bordeaux.
 
Ja det är lite det intrycket jag fått av den typen av hund. Jag minns en film från 80-90talet om en polis som hittar en stor hund i en hamn och tar den med hem, den skäller och ylar hela tiden, gnager sönder bil och hem osv och är allmänt olydig- han är helt okunnig med hundar. tyckte om filmen men har glömt vad den heter. Minns inte rasen på hunden men när jag tänker mastiff tänker jag på den hunden. :)

Turner and Hooch?
 
Låter som Turner & Hooch, hunden i filmen var en Dogue de Bordeaux.
JA!!!! Den är det! Har alltid gillat den hunden, så himla söt med sin olydighet! Jag garvade gott när jag såg den! :D Men det är ingen mastiff då? Men det är vad jag alltid tänkt mig en mastiff, alltså inte som en tibetansk variant med mängder av päls. :)
 
Jag tänker inte på mastiffer generellt som kamphundar utan vakt/gårdshundar, men det finns säkert de som har problem med andra hundar också.
Skönt jag och min syster inte är ensamma om att inte tänka kamphundar om dem. Hon ville inte ha kamphund, har haft sin beskärda del och sett den dåliga sidan av både hundar och dess ägare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
JA!!!! Den är det! Har alltid gillat den hunden, så himla söt med sin olydighet! Jag garvade gott när jag såg den! :D Men det är ingen mastiff då? Men det är vad jag alltid tänkt mig en mastiff, alltså inte som en tibetansk variant med mängder av päls. :)

Jo, den rasen räknas också som en mastiff. Mastiffer är mer av en kategori hundar med vissa drag än någon specifik ras egentligen, även om många nog tänker på just den engelska eller bullmastiffen när de hör termen.
 
För att svara mer på trådstarten har jag väldigt lite erfarenhet av mastiffraser. Jag föreställer mig att hälsan är si och så hos många eftersom de är så stora - de som dyker upp oftast här är Dogue de bordeaux och CC, och jag vet att i alla fall ddb sällan ens blir tio år gamla... men de jag mött har varit ganska sävliga. Inte alls samma energi som de flesta hundar jag skulle undvika.
Vet du vad för hälsoproblem de kan ha, om du hört något som är vanligt? Är det tyngden och storleken som gör att de dör i så ung ålder? Tråkigt när det är så. Han är 6 eller blir kanske 7 i maj så han börjar i så fall bli till åren redan. Min blir 5 i år och jag räknar ju med i alla fall 7-8 år med honom till så det är verkligen skillnad i raserna.
 
Vet du vad för hälsoproblem de kan ha, om du hört något som är vanligt? Är det tyngden och storleken som gör att de dör i så ung ålder? Tråkigt när det är så. Han är 6 eller blir kanske 7 i maj så han börjar i så fall bli till åren redan. Min blir 5 i år och jag räknar ju med i alla fall 7-8 år med honom till så det är verkligen skillnad i raserna.
Tyngd, storlek, höftproblem och cancer är det jag först tänker på, men det är givetvis olika för de olika raserna.
Visst är det skillnad, shiban blir ju fjorton i år och känns inte som en jättegammal hund. Det är en av anledningarna till att skottsk hjorthund och irländsk varghund gick bort för mig - jag vill inte förlora min kompis när vi precis börjat växa ihop.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 775
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 932
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp