Mastocytom?

C

ChristinA

Någon som tagit bort det på sin hund?
Kan ni inte dela med er av vad ni vet?

Tog bort 1st klass 2 och 4st klass 1 på Nova i våras. (Alla ganska små ytmässigt.)
Upptäckte en liten knuta på halsen nu, tog prov på den och det fanns mastceller.
Veterinär rekommenderar att ta bort den. Jag skall ringa och få telefontid med hon som opererade i våras, det är inte samma som tog provet.

Jag är så orolig att ingreppet i våras triggat något. Hon sa att det var en av dem som var ganska svår att ta bort. Nu ser jag för min inre syn hur hela hunden är full med knutor och metastaser. Kan man röntga för att vara säker?
 
Sv: Mastocytom?

Jag har ingen egen erfarenhet, men det finns en tråd om Mastocytom i forumet på

www.alltomhundar.com och så finns det en länk till en annan tråd där.

Man röntgar tydligen de inre organen för att se om det har spridit sig.

Grad 1 är tydligen den minst aggresiva formen.
 
Sv: Mastocytom?

Tack!
Hade sett tråden och visste om klassificeringen sen förra gången.

Då var det dock aldrig tal om att röntga. Jag undrar om det är vanligt eller bara vid synnerlig misstanke?

Undrar även om det inte är lite oroväckande att det återkom så snabbt? Jag vill minnas att hon opererades för de andra i maj 2008. Det är inte i samma område som denna kommit.

Är orolig att man triggat igång bildningen genom att ta bort de andra? Kan det vara så?

Skall ringa till den andra veterinären imorgon, men jag vill gärna ta del av era erfarenheten också!
 
Sv: Mastocytom?

Titta in på www.viskadalensdjurklinik.se under patienter
En hund har blivit opererad och så står det att kortison minskar tumörerna. Bäst att du läser själv.

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av denna typen av tumör. En av mina hundar hade malignt melanom i gommen. Första tumören kunde man operera för den satt på benkanten. Efter ungefär ett år kom nästa tumör, och den kom i den mjuka gommen så då kunde man inget göra. Han fick bland annat kortison för att minska tumören.

Vissa tumörer kan triggas att växa snabbare eller poppa upp på fler ställen efter att man har opererat bort en tumör. Håller tummarna för att det inte är så med mastocytom.
 
Sv: Mastocytom?

Tack, har läst allt som kommer upp när man googlar!!

Väntar på att bli uppringd av veterinären.
Käner mig orolig. Finns andra symtom som jag härlett till andra orsaker;
Viktnedgång sen i sommras - trodde flytt + löp
Något dämpad i humöret - trodde att det beror på flytten, att flocken är delad.
Men tillsammans med detta kan det ju betyda andra saker med...
 
Sv: Mastocytom?

Ja, det kan ju bero på antingen det ena eller det andra eller både och. Håller tummarna.
 
Sv: Mastocytom?

Operation bokad 29/12.
Vet tyckte att blodprov gav bättre härledning än att röntga utan att veta vad man letar efter.

Ingen annan med erfarenhet?
 
Sv: Mastocytom?

Har du pratat med uppfödaren? Med rasklubben?
Vad jag menar är om det kan vara vanligare i vissa raser än i andra?

Håller tummarna att operationen går bra och att det inte spridit/sprider sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 686
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 288
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 266
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp