Mat att köpa på tävling

__sofia__

Trådstartare
Nu har det ju börjat komma igång tävlingar igen efter corona, och ridklubben jag är med i funderar på vad man ska ha för fika/mat/dryck till försäljning när vi har tävlingar. Vi behöver få lite idéer på hur vi kan utveckla serveringen så att den kan bli bättre :)

Vad tycker du är ett måste att det finns att köpa?

Har du varit på något evenemang och tyckt att något specifikt varit extra gott? Vad brukar du köpa? Något du saknat när du varit iväg?

Har du arrangerat något liknande evenemang och kommit på att något var jättesmidigt och populärt att ha? Vad säljs det mest av om det finns flera alternativ?

Är det skillnad om det bara är förmiddagstävling, t.o.m. lunch, eller om det är hela dagen? Är det skillnad på dressyr- och hopptävlingar? Ponny/häst?

Är det något utöver själva maten och drycken som gör att serveringen kan ge ett bättre intryck och kännas trevligare?
 
Vi brukar ha smörgås, gröt och ägg gratis för officials och till salu för tävlanden.

Lunch brukar vara köttsoppa eller någon låda (typ potatis och något protein) med veganskt alternativ.

Under hela dagen säljs också olika bakverk, smörgås, varm och kall dricka samt snacks.

Vi har många frivilliga som ställer upp och bakar och kokar, och brukar få fin feedback från tävlanden samt överdomare

Vi har alltid glutenfria produkter och mat också.
 
Vegetariska alternativ! Extremt dåligt med det på hästtävlingar överlag. Kanske också tänka på att ha något mer matigt som är glutenfritt, tex ha glutenfria bröd i frysen att ta upp vid behov åtminstone.

Jag uppskattar burgare, toast och korv för att det är lätt att ta i handen och äta gående/stående. Har man en mer regelrätt servering och över lunch är det också trevligt om det finns "riktig mat" typ nån gryta med ris eller så. Kakor och godis samt nån banan kan väl också vara bra att ha. Det finns ju småpåsar med majskakor och knäckebröds"bars" att köpa, det hade kanske varit nåt för de som inte vill ha så mycket socker? Drickkvarg/yoghurt har ju tyvärr inte så lång hållbarhet men det finns ju färdiga proteinshakes som håller i en evighet i rumstemperatur. Jag tycker det är lite tråkigt när det bara finns vita frallor med ost, chokladbollar och godis typ, inte optimalt om man ska orka en hel dag. Olika typer av drycker, allt från vatten till läsk, kanske nån vitamin well eller dylikt? Kaffe och té är väl också bra att ha. På sommarhalvåret kan det vara klokt att erbjuda vätskeersättning!
 
Jag köper inte mat på tävling. Tycker att den allt som oftast är tråkigt och enformig och därför kör jag picknick istället. Detta inkluderar ev medhälpare jag har med mig (som alltså får mat av mig).

Jag förstår att det behöver vara 'enkel' och snabb mat men det finns roligare alternativ än torra hamburgare och kokt korv.
 
Jag köper inte mat på tävling. Tycker att den allt som oftast är tråkigt och enformig och därför kör jag picknick istället. Detta inkluderar ev medhälpare jag har med mig (som alltså får mat av mig).

Jag förstår att det behöver vara 'enkel' och snabb mat men det finns roligare alternativ än torra hamburgare och kokt korv.
Samtidigt är det väl ofta så man stödjer föreningen? Jag kan absolut fixa billigt e och bättre mat själv ibland, men väljer att ge mitt stöd åt arrangerande förening/klubb.
 
Toast är alltid populärt. Vill man kan man utöka och kan man göra mer matiga grillmackor (pesto/mozzarella/soltorkad tomat och parmaskinka som extraval var en hit)
Vi har alltid veggo/veganska alternativ, enbart laktosfritt på mjölkprodukter och glutenfria alternativ på mackor och bakverk.
 
Mat som går att äta utan bestick, typ toast, hamburgare etc. Gärna toast med lite "roligare" innehåll än ost o skinka - kanske mozzarella o tomat, kyckling osv så det blir lite matigare. Kyliga dagar uppskattar jag även soppa, typ gulaschsoppa. Gillar också pastasallad, men har ett skräckexempel från en tävling i "min hästvärld" (islandshästar) när ett stort gäng människor blev matförgiftade av pastasallad, så känner mig lite skeptisk till det efter den händelsen, varm mat känns "säkrare".
Såklart också vanligt fikautbud - kaffe, te, bullar, kakor, kanske godis. Plus för hembakat förstås! Gärna också frukt samt annan dricka än läsk :)
 
Veganska alternativ och information om vilka allergener saker innehåller. Och folk som jobbar där som förstår att det inte 'bara är att plocka bort' vad det nu än är som någon inte äter. Det är inte kul för någon om det inte går att få svar på om x innehåller ägg, mjlölk, gluten, veteprotein eller vad det nu är man frågar efter på ett snabbt och effektivt sett. Jag ställer mig inte i en lång kö om jag inte _vet_ att det finns något jag kan köpa, och om jag mot all förmodan gör det så är det stressande för de som arbetar att försöka ta reda på det med kö som bara blir längre och längre.

Och de veganska alternativen ska vara kompletta. Är det burgare och det finns en vegansk variant men ingen vegansk sås etc så är det extremt tråkigt och oftast extremt ovärt.

Jag skulle bli jätteglad av en varm, god, matig linsgryta till exempel. Lättlagat, billigt, mättande och lätt att göra så många kan äta (den jag brukar göra är det främst tomat- och lökallergiker som inte kan äta), servera med bröd och en enklare sallad om man så vill.
 
Veganska alternativ och information om vilka allergener saker innehåller. Och folk som jobbar där som förstår att det inte 'bara är att plocka bort' vad det nu än är som någon inte äter. Det är inte kul för någon om det inte går att få svar på om x innehåller ägg, mjlölk, gluten, veteprotein eller vad det nu är man frågar efter på ett snabbt och effektivt sett. Jag ställer mig inte i en lång kö om jag inte _vet_ att det finns något jag kan köpa, och om jag mot all förmodan gör det så är det stressande för de som arbetar att försöka ta reda på det med kö som bara blir längre och längre.

Och de veganska alternativen ska vara kompletta. Är det burgare och det finns en vegansk variant men ingen vegansk sås etc så är det extremt tråkigt och oftast extremt ovärt.

Jag skulle bli jätteglad av en varm, god, matig linsgryta till exempel. Lättlagat, billigt, mättande och lätt att göra så många kan äta (den jag brukar göra är det främst tomat- och lökallergiker som inte kan äta), servera med bröd och en enklare sallad om man så vill.
Vi var på en tävling där det inte ens fanns en simpel ostmacka, det var skinka på samtliga. Dottern fick också höra "det är bara plocka bort skinkan"
Eeh, nää för osten kommer ju fortfarande smaka skinka :wtf:
 
Veganska alternativ och information om vilka allergener saker innehåller. Och folk som jobbar där som förstår att det inte 'bara är att plocka bort' vad det nu än är som någon inte äter. Det är inte kul för någon om det inte går att få svar på om x innehåller ägg, mjlölk, gluten, veteprotein eller vad det nu är man frågar efter på ett snabbt och effektivt sett. Jag ställer mig inte i en lång kö om jag inte _vet_ att det finns något jag kan köpa, och om jag mot all förmodan gör det så är det stressande för de som arbetar att försöka ta reda på det med kö som bara blir längre och längre.

Och de veganska alternativen ska vara kompletta. Är det burgare och det finns en vegansk variant men ingen vegansk sås etc så är det extremt tråkigt och oftast extremt ovärt.

Jag skulle bli jätteglad av en varm, god, matig linsgryta till exempel. Lättlagat, billigt, mättande och lätt att göra så många kan äta (den jag brukar göra är det främst tomat- och lökallergiker som inte kan äta), servera med bröd och en enklare sallad om man så vill.
Vi har tur som har en i styrelsen som jobbar på myndighet med livsmedelsgranskning och dessutom äter veganskt och glutenfritt hemma. Så vi har väldigt bra koll på att allt sköts på rätt sätt. Det är hennes familj som brukar fixa maten.
 
Maten ska vara lätt att äta i handen! Helst ska den inte bara vara möjlig att äta i handen utan testa gärna, utvärdera och ändra ifall det finns problem. T.ex. kan rullar wrappas på olika sätt som fungerar olika bra.

Wraps är jättebra tycker jag. Innehållet kan enkelt varieras efter smak och hunger. Man kan ha en ganska billig grundwrap och så kan man sälja extra tillbehör som ost och sånt.

Och är det inte wrap så får det gärna vara en djup papp-behållare (typ thaimatsbehållare) som man kan hålla i ena handen. Inga jävla papptallrikar som ska balanseras och behöver ett bord för att fungera!

Tipsar även om att skaffa konto hos nån grossist och köpa färdigskivad lök och sånt. Sparar massa tid.

Man får ha koll på temperaturerna också. Varm mat ska vara över 70 grader hela tiden! Kall mat ska vara kylskåpskall. Ta fram lite i taget av det som ska vara kallt. Släng och skölj ut behållare istället för att bara fylla på. Rumsvarm röra i en wrap är rätt vidrigt enligt mig. Och håll gärna eventuellt kött ifrån övrig mat så länge som möjligt, det känns säkrare.

Jo.. en sak till.. som tyvärr gör sig bäst på tallrik. Men paj är ju en crowdpleaser. Serveras med en god röra och sallad. En fördel är att man kan förbereda ett par dagar innan och även frysa in de pajer som inte går åt och använda nästa gång.
 
Satsa på kvalitesvaror när det gäller korv och hamburgare, skinka, bröd mm. kan inte äta den billiga sk...en som en del kör med för att spara pengar.. Goda tillbehör till. Tänk klimatsmart. Man kan ha egen kaffemugg med sig samt servera vatten med citronskiva i tillbringare istället för köpevatten.
 
På festival blir det allt vanligare med pantglas. Alltså att man använder flergångsglas, tallrikar, bestick. Och så betalar folk 5kr för glaset (tallriken eller bestick eller vad) som de får tillbaka när de lämnar tillbaka grejerna över disk.

Det leder också till ökad försäljning för man vill ju gärna handla nått för den där femman man får tillbaka. Man kan också ha en anvisad plats där man kan ställa sin tallrik om man vill skänka femman till föreningen istället.
 
Veganska alternativ och information om vilka allergener saker innehåller. Och folk som jobbar där som förstår att det inte 'bara är att plocka bort' vad det nu än är som någon inte äter. Det är inte kul för någon om det inte går att få svar på om x innehåller ägg, mjlölk, gluten, veteprotein eller vad det nu är man frågar efter på ett snabbt och effektivt sett. Jag ställer mig inte i en lång kö om jag inte _vet_ att det finns något jag kan köpa, och om jag mot all förmodan gör det så är det stressande för de som arbetar att försöka ta reda på det med kö som bara blir längre och längre.

Och de veganska alternativen ska vara kompletta. Är det burgare och det finns en vegansk variant men ingen vegansk sås etc så är det extremt tråkigt och oftast extremt ovärt.

Jag skulle bli jätteglad av en varm, god, matig linsgryta till exempel. Lättlagat, billigt, mättande och lätt att göra så många kan äta (den jag brukar göra är det främst tomat- och lökallergiker som inte kan äta), servera med bröd och en enklare sallad om man så vill.
Jag håller med om att man ska veta vilka allergener maten innehåller.

Personligen skulle jag inte bli så glad över vegansk eller vegetarisk mat för jag tål inte råa grönsaker och vissa grönsaker tål jag inte tillagade. Tål heller inga nötter och jag tycker det ofta finns mandel i vegansk mat. Med tanke på att en del personer har allvarliga nötallergier tycker jag det är olämpligt att tillaga mat som innehåller dessa allergener. Att sälja nötter i påsar eller nötbarer på tävling tycker jag också är olämpligt.

Om man inte har stora lagringsutrymmen blir det svårt att tillgodose allas behov. Exempelvis äggallergiker, veganer, vegetarianer, glutenallergiker och laktosintoleranta. Beroende på tävlingens storlek tycker jag det är rimligt att det finns kaffe, te, vatten på flaska, toast och kanelbullar (alternativt annan kaka).

Har man avvikande kosthållning eller allergier tycker jag det är bäst att ta med sig egen mat. När jag är på tävling tar jag alltid med egen mat för jag litar inte på hur främlingar lagar mat - tyvärr. Jag har varit på för många tävlingar där jag inte kan äta någon mat för att allt innehåller något som jag inte tål eller ingen har så bra koll på hur maten är tillagad :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag ska på en ganska lång resa mellan Sundsvall coh Göteborg. I Hallsberg har jag ett stopp på ca 50 minuter innan nästa tåg går. Finns...
Svar
4
· Visningar
1 416
Senast: nickan1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 013
Hästvård Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne...
Svar
18
· Visningar
1 778
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp