Mat att köpa på tävling

Jag håller med om att man ska veta vilka allergener maten innehåller.

Personligen skulle jag inte bli så glad över vegansk eller vegetarisk mat för jag tål inte råa grönsaker och vissa grönsaker tål jag inte tillagade. Tål heller inga nötter och jag tycker det ofta finns mandel i vegansk mat. Med tanke på att en del personer har allvarliga nötallergier tycker jag det är olämpligt att tillaga mat som innehåller dessa allergener. Att sälja nötter i påsar eller nötbarer på tävling tycker jag också är olämpligt.

Om man inte har stora lagringsutrymmen blir det svårt att tillgodose allas behov. Exempelvis äggallergiker, veganer, vegetarianer, glutenallergiker och laktosintoleranta. Beroende på tävlingens storlek tycker jag det är rimligt att det finns kaffe, te, vatten på flaska, toast och kanelbullar (alternativt annan kaka).

Har man avvikande kosthållning eller allergier tycker jag det är bäst att ta med sig egen mat. När jag är på tävling tar jag alltid med egen mat för jag litar inte på hur främlingar lagar mat - tyvärr. Jag har varit på för många tävlingar där jag inte kan äta någon mat för att allt innehåller något som jag inte tål eller ingen har så bra koll på hur maten är tillagad :(
Det är ganska enkelt att göra mat som är mjölkfri. Vi har som sagt ett köttalternativ samt ett vegoalternstiv och båda är nöt- gluten och mjölkfria. Det är liksom inget problem alls.
 
Här kommer det jag önskar: läsk/vatten i flaska, kaffe/te, fikabröd, toast och någon form av dagens rätt. Och någon chokladbit.
 
Jag är en festis och toastperson på tävling, men hade definitivt inte blivit ledsen om det fanns lite lyxigare grillmackor! Min mamma basade över cafeterian på min klubb när jag var yngre och de körde mycket grytor och annat som var lätt att göra i storkok. Tacos, köttfärssås och spaghetti, korv stroganoff etc. är rätter jag minns på rak arm.
 
Tack så mycket alla som har svarat hittills! Mycket förslag än så länge att diskutera med klubben :D
 
Pizzasnurror går snabbt och enkelt att göra och funkar bra att äta i handen kallt. Gör man egen deg så görs den på vatten bra om någon behöver ha mjölkfritt. Enkelt att variera med man kan göra flera degar kavla ut till en rektangel på med det man ska ha i , rulla ihop, skär i lagom bitar och grädda. Finns massor med olika recept på nätet så går säkert att hitta både vegetarisk, veganska och med kött om man vill ha alla varianterna.

det är väldigt enkelt att göra eget knäckebröd på majsmjöl går fort att göra det bra alternativ om man inte vill ha mjukt bröd till till exempel soppa.
 
Jag gjorde ofta en pastasallad till evenemang när måååånga med olika önskemål skulle äta. Koka pasta av sort som blir lite fastare och passar att äta med sked. Helst inte för mycket åt gången. Tricolor skruvpasta ger fin färg åt måltiden. Kyl snabbt genom att tillsätta frysta grönsakspåsar - majs ärtor paprika. Marinera pastaablandningen över natten med rikligt med örtdressing. Rör om medan grönsakerna håller formen av kylan. Sen är det bara för ätaren att välja tillbehör. Skinka, tomat, gurka, riven ost, cashewnötter, ananas, fetaost. Finns ju massor av salladstillbehör - mer eller mindre tillbehör utifrån vilket pris ni tänkt. Men bassalladen är god som den är. Och ha sen några dressingar att välja på. Skulle en få slänga av salladsbasen så är det ju inga stora pengar. Den går dock att frysa. Tillbehören är ju lätta att åka och handla mer av om salladen blir succé.
 
Kan man se till att drickan är ordentligt kall är det helt klart plus i kanten! Är det sommartävling bör det ju inte vara alltför svårt med vattenkar med isbitar i som man har drickan i, som på sommarfester 😊

Bra mackor är kanon. Kom på nu att typ frukostpaket hade varit väldigt uppskattat. Det hade vi i skolan. En fralla, en liten yoghurt och en festis för ett paket-pris 👍. Sen är jag en "bullens-person". Perfekt om man bara behöver något litet. Grillad hamburgare om man vill ha något större. Gärna så man får mecka ihop burgaren själv men det finns typ sallad, gurka, tomat, kök, dressing, ketchup.

Nachotallrik är bra som lunch också, men då vill till att det finns bra sittplatser 😊
 
Nu har det ju börjat komma igång tävlingar igen efter corona, och ridklubben jag är med i funderar på vad man ska ha för fika/mat/dryck till försäljning när vi har tävlingar. Vi behöver få lite idéer på hur vi kan utveckla serveringen så att den kan bli bättre :)

Vad tycker du är ett måste att det finns att köpa?

Har du varit på något evenemang och tyckt att något specifikt varit extra gott? Vad brukar du köpa? Något du saknat när du varit iväg?

Har du arrangerat något liknande evenemang och kommit på att något var jättesmidigt och populärt att ha? Vad säljs det mest av om det finns flera alternativ?

Är det skillnad om det bara är förmiddagstävling, t.o.m. lunch, eller om det är hela dagen? Är det skillnad på dressyr- och hopptävlingar? Ponny/häst?

Är det något utöver själva maten och drycken som gör att serveringen kan ge ett bättre intryck och kännas trevligare?
Som en person som är ute i princip varje helg på tävling så uppskattar jag inte hamburgare, toast och chokladbollar. Vi som har många hästar per dag behöver rätt sorts energi för att orka hela dagen. Jag och mina vänner brukar diskutera maten på tävlingsplatser mkt när vi tävlar, det är svårt för vi vill gärna stödja klubbarna och är fullt införstådda att dessa som hjälper till och fixar gör detta på sin fritid men vi skulle gladeligen betala mer för bra mat för det är inte hållbart att leva på hamburgare, toast och korv varje helg. Tyvärr är det så att på vissa ställen tar jag med egen mat, tex pokebowl, sallader (tex ceasarsallad osv). Jag uppskattar när det finns en dagens samt vegetariskt alternativ.

De lite större tävlingarna har blivit ganska så bra på att ha ordentligare mat men det finns fortfarande mkt att önska. Skulle uppskatta tex detta på tävling:
Olika slags pajer som serveras med sallad
Wraps med olika typer av fyllningar
Ceasar/pasta/kyckling/räk sallader
Matmuffins
Nyttigare typ av energibars
Vatten på flaska utan kolsyra, överlag fler drycker utan kolsyra.

Vissa klubbar skriver ut innan vad de har tänkt att servera och så kan man boka sin måltid så att man hinner äta mellan vissa klasser. Superbra för då vet man att man får sin mat och den inte hunnit att ta slut + hinner äta den.
 
Intressant att se så olika synen på vad som är vettigt att servera är. Jag är publik på tävlingar och brukar försöka köpa mat eller fika just för att stötta arrangören. Vissa ställen är rätt bedrövliga med kaloristinn bukfylla som inte ger så mycket näring. Är man dessutom vegetarian som jag kan det ibland inte finnas några vettiga alternativ alls.

Nu för tiden litar jag inte på att det går att få en vettig måltid på tävlingsplatser utan tar med egen mat om jag ska vara där länge, och satsar på att köpa fika istället.
 
Jag är vegetarian samt mycket kräsen så brukar sällan hitta något att äta på tävlingar. Jag tar typ alltid med egen mat, oftast äter jag i bilen påväg till tävling. Tyvärr upplever jag att det ofta är snabb och onyttig mat på tävlingar som man knappast kan rida ett pass på, även större anläggningar. Som många har skrivit, så skulle mat i form av ordentliga grillmackor, wraps, sallader osv uppskattas. Kan vara gott med en energi/proteinbar efter start. Jag skulle uppskatta om arrangörerna gjorde en meny så man vet vad som finns att köpa innan man kommer.

Något jag saknar är stilla vatten på flaska som jag också får köpa med utifrån eller ta med eget. Oftast är det kolsyrat och det vill jag helst inte dricka innan ridning, då får jag kramp!

Däremot gillar jag att fika. Glömmer aldrig tävlingen där dom hade alldeles gudomligt egen bakat fika. Alltifrån kladdkaka, bullar och olika mousser. Jättegott!
 
Som en person som är ute i princip varje helg på tävling så uppskattar jag inte hamburgare, toast och chokladbollar. Vi som har många hästar per dag behöver rätt sorts energi för att orka hela dagen. Jag och mina vänner brukar diskutera maten på tävlingsplatser mkt när vi tävlar, det är svårt för vi vill gärna stödja klubbarna och är fullt införstådda att dessa som hjälper till och fixar gör detta på sin fritid men vi skulle gladeligen betala mer för bra mat för det är inte hållbart att leva på hamburgare, toast och korv varje helg. Tyvärr är det så att på vissa ställen tar jag med egen mat, tex pokebowl, sallader (tex ceasarsallad osv). Jag uppskattar när det finns en dagens samt vegetariskt alternativ.

De lite större tävlingarna har blivit ganska så bra på att ha ordentligare mat men det finns fortfarande mkt att önska. Skulle uppskatta tex detta på tävling:
Olika slags pajer som serveras med sallad
Wraps med olika typer av fyllningar
Ceasar/pasta/kyckling/räk sallader
Matmuffins
Nyttigare typ av energibars
Vatten på flaska utan kolsyra, överlag fler drycker utan kolsyra.

Vissa klubbar skriver ut innan vad de har tänkt att servera och så kan man boka sin måltid så att man hinner äta mellan vissa klasser. Superbra för då vet man att man får sin mat och den inte hunnit att ta slut + hinner äta den.
Ja men Amen! Jag kan också tävla och jobba på tävling många många helger irad, och jag vill ha riktig mat och inte pizza, bullar och macka. Mat.


Jobbade på en tävling förra sommaren tror jag. Då jag hann gå för lunch så visade sig att det var spenatsoppa. Så vattnig att det kändes som att man köpt färdig soppa och blandat ut den med tre delar vatten. Inget ägg eller smörgås med.

Jag var så jävla hungrig efteråt.
 
Det är ganska enkelt att göra mat som är mjölkfri. Vi har som sagt ett köttalternativ samt ett vegoalternstiv och båda är nöt- gluten och mjölkfria. Det är liksom inget problem alls.
Det gäller bara att vara duktig på att läsa innehållsförteckningar och förstå bakom vilka benämningar t ex mjölkprotein kan gömma sig. Nu har jag förstått att det har blivit mycket bättre, men förr innehöll nästan all korv som inte var namnskyddad (wienerkorv, falukorv) mjölkprotein. Mjölkprotein kan även gömma sig i t ex bröd, chips m fl ställen där man inte tänker på det. Inte lätt för den som ska köpa in mat ett enstaka tillfälle att ha koll på allt.Men även här misstänker jag att det har blivit bättre än för 20 år sedan (jag behöver inte leta längre och är därför inte lika misstänksam)
Omvänt finns andra abrovinker, t ex maränger som inte innehåller ägg vilket är bra för äggallergiker som det annars kanske är svårt att hitta fika till.
Däremot tycker jag att det är jättebra om alla innehållsförteckningar sätts upp på väl synlig plats så att den som är allergisk kan läsa själv.
 
Det gäller bara att vara duktig på att läsa innehållsförteckningar och förstå bakom vilka benämningar t ex mjölkprotein kan gömma sig. Nu har jag förstått att det har blivit mycket bättre, men förr innehöll nästan all korv som inte var namnskyddad (wienerkorv, falukorv) mjölkprotein. Mjölkprotein kan även gömma sig i t ex bröd, chips m fl ställen där man inte tänker på det. Inte lätt för den som ska köpa in mat ett enstaka tillfälle att ha koll på allt.Men även här misstänker jag att det har blivit bättre än för 20 år sedan (jag behöver inte leta längre och är därför inte lika misstänksam)
Omvänt finns andra abrovinker, t ex maränger som inte innehåller ägg vilket är bra för äggallergiker som det annars kanske är svårt att hitta fika till.
Däremot tycker jag att det är jättebra om alla innehållsförteckningar sätts upp på väl synlig plats så att den som är allergisk kan läsa själv.
Ja men liksom, gör en köttsoppa, sen en vegetarisk soppa. Det är liksom inte svårt att utesluta mjölkprotein ur en maträtt som aldrig har mjölk i sig. Det är bättre än att göra en rätt som ska ha mjölk i sig och börja lägga till substitut osv.
 
Ja men liksom, gör en köttsoppa, sen en vegetarisk soppa. Det är liksom inte svårt att utesluta mjölkprotein ur en maträtt som aldrig har mjölk i sig. Det är bättre än att göra en rätt som ska ha mjölk i sig och börja lägga till substitut osv.
Absolut! Lagar man maten själv från grunden är det inte svårt. Men det är inte alla klubbar som har resurser till det.
 
Lite sent på bollen men för mig som tävlande är det viktigaste att det finns kall dryck att köpa på tävlingsplatsen efter start och gärna något som innehåller socker (godis/fikabröd) om man behöver snabb energi. Minns en tävling där tävlingsplatsen låg lite som i en gryta, det var nog utan överdrift 30 grader varmt där, då var man tacksam att man kunde köpa kall dricka efteråt. Mycket enklare än att hålla på och krångla med att ha kylväska med sig hemifrån, vi har en bit att köra till de allra flesta tävlingar dessutom så fisljummen dryck som legat i bilen hela dagen känns not so fun.

För medföljande person är kaffet det viktigaste.

Mat är inte viktigt för mig alls, eftersom jag har problem med det. De flesta tävlingsplatser jag varit på har väl erbjudit typ korv eller macka, men toast lät faktiskt till och med lockande för mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag ska på en ganska lång resa mellan Sundsvall coh Göteborg. I Hallsberg har jag ett stopp på ca 50 minuter innan nästa tåg går. Finns...
Svar
4
· Visningar
1 416
Senast: nickan1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 023
Hästvård Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne...
Svar
18
· Visningar
1 778
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp