Mat av egenodlat

Magiana

Trådstartare
Jag tänkte att i den här tråden kunde vi dela med oss av recept på sånt som vi kan odla själva, helst endast med ingredienser som är i säsong så man slipper springa till Ica och köpa den där paprikan som inte är i säsong, för att receptet ska funka.

Det är inte helt okänt att jag är superkass på matlagning, i alla fall när det kommer till att improvisera. Ändå drömmer jag om att laga mat av det jag odlar.

Just nu tror jag att jordärtsskockorna är klara att skördas, men vad gör jag med dem?

Jag har en stor tuva friskt grön gräslök i mitt växthus också, men vad gör jag med den?
 
Jordärtskockorna är mycket riktigt klara att skörda.
Skala och koka med potatis, mosa sönder elelr mixa till soppa. (googla för bättre recept)

Gräslök är gott på smörgås och att strö på kokt potatis eller blanda med gräddfil till sås till fisk t.ex. (elelr äta som den är när man passerar förbi :) )

Jag odlar spaghettipumpa. Snabbmat på sommaen är pumpan kokad i bitar och sedan snabbt gratinerad i ugn med en god ost uppepå. Alltså bara kokt pumpa och ost.

När det finns rotfrukter (morot, rödbeta, kålrot, palsternacka potatis) skär jag i bitar, ringlar lite olja över och ställer in i ugnen. Lite salt över.

Squash och tomater i skivor ställda i en form. (gärna med aubergine också) Blanda grädde med lite sambal oelek och cajunkrydda, häll över och ställ i ugnen i 175 i en timme.

Så fort det kommer blad och blast (mangold, morotsblast, rödbetsblast, spenat, syra etc) så skär jag ner i kastrull med lite potatisbitar, squash etc och kokar soppa. Ju fler sorter desto bättre och mustigare. Gärna med en buljongtärning per 5 dl vatten.

Squash kan man bara steka med lite salt och peppar eller ställa i ugnen med ost på. Snabb och enkelt mat.

Jag lever i stort av på min trädgård om somrarna.
 
Jag tänkte att i den här tråden kunde vi dela med oss av recept på sånt som vi kan odla själva, helst endast med ingredienser som är i säsong så man slipper springa till Ica och köpa den där paprikan som inte är i säsong, för att receptet ska funka.

Det är inte helt okänt att jag är superkass på matlagning, i alla fall när det kommer till att improvisera. Ändå drömmer jag om att laga mat av det jag odlar.

Just nu tror jag att jordärtsskockorna är klara att skördas, men vad gör jag med dem?

Jag har en stor tuva friskt grön gräslök i mitt växthus också, men vad gör jag med den?
Vilken kul tråd-ide!

Jag skulle väldigt gärna få tips på kul saker att grodda, och trevliga rätter med groddar!
 
Jag tänkte att i den här tråden kunde vi dela med oss av recept på sånt som vi kan odla själva, helst endast med ingredienser som är i säsong så man slipper springa till Ica och köpa den där paprikan som inte är i säsong, för att receptet ska funka.

Det är inte helt okänt att jag är superkass på matlagning, i alla fall när det kommer till att improvisera. Ändå drömmer jag om att laga mat av det jag odlar.

Just nu tror jag att jordärtsskockorna är klara att skördas, men vad gör jag med dem?

Jag har en stor tuva friskt grön gräslök i mitt växthus också, men vad gör jag med den?
Jaa, vilken rolig tråd! Tack @Magiana.

Av jordärtskocka brukar jag göra mos eller soppa (som @tanten). En annan riktigt god rätt är gratäng. Jag brukar följa något recept för potatisgratäng och byta ut hälften av potatisen mot jordärtskocka. Det är också gott att ugnsbaka dem, skala, dela i bitar typ som klyftpotatis ringla över olja, lite salt, peppar och sätta i 200 grader i ca 40 minuter. Det går att göra tillsammans med andra rotsaker och potatis.

Om du har mycket, så tycker jag om att mjölksyra dem också. Recept i bilden: IMG-3705.JPG

Gräslöken gillar jag att klippa på mackan, eller över nästan vilken mat som helst. Gott på soppa, potatis, potatismos, grytor.
 
Vilken kul tråd-ide!

Jag skulle väldigt gärna få tips på kul saker att grodda, och trevliga rätter med groddar!
Jag gillar mungbönor och gröna linser bäst. Jättegott att ha med i smoothies och sallader. Vårrullar! Jag brukar ha groddar på filen, det är så härlig konsistens. :p
 
Jag gillar mungbönor och gröna linser bäst. Jättegott att ha med i smoothies och sallader. Vårrullar! Jag brukar ha groddar på filen, det är så härlig konsistens. :p
Tack!
Groddar på filen har jag inte provat, och det äter jag ju som frulle måndag till fredag!
Mungbönor och alfaalfa är det jag pysslar med nu, men har inte provat mer än som sallad än :)
 
Är det någon som har bra recept med grönkål? Jag har sått både grön- och svartkål trots att jag egentligen inte gillar smaken men hittade ett recept där det bland annat var fräst grönkål med ost i och det faktiskt var jättegott. Men vad gör man mer med den sortens kål än äter med ost? :angel:
 
Är det någon som har bra recept med grönkål? Jag har sått både grön- och svartkål trots att jag egentligen inte gillar smaken men hittade ett recept där det bland annat var fräst grönkål med ost i och det faktiskt var jättegott. Men vad gör man mer med den sortens kål än äter med ost? :angel:

Grönkålspesto
Grönkålspaj
Stuvad grönkål
Ljummen grönkålsallad
Grönkålsomelett
 
Är det någon som har bra recept med grönkål? Jag har sått både grön- och svartkål trots att jag egentligen inte gillar smaken men hittade ett recept där det bland annat var fräst grönkål med ost i och det faktiskt var jättegott. Men vad gör man mer med den sortens kål än äter med ost? :angel:
Jag fryser den, och smular ner i soppor, i köttfärsröror, chili con carne och gör paj.

Öerlag är min matlagning sådan att jag sällan tänker att nu ska jag göra X-soppa. Det brukar bli så att jag har i det jag har hemma. På sommaren finns ju massor.
Som squashsoppa. Känns futtigt att bara ha squash i en soppa..... Så jag har i allt möjligt.
 
Är det någon som har bra recept med grönkål? Jag har sått både grön- och svartkål trots att jag egentligen inte gillar smaken men hittade ett recept där det bland annat var fräst grönkål med ost i och det faktiskt var jättegott. Men vad gör man mer med den sortens kål än äter med ost? :angel:
Jag har både grönkål och svartkål på pizza, gott tillsammans med kyckling, ädelost och pinjenötter tex. Kör ner det både i pasta och även i grönsakswoker förutom tidigare nämnda pesto och paj.
 
Mina favoriter: zucchinibiffar, sjukt gott! Kommer inte ihåg receptet utantill, men det är bara att googla. Men det är typ zucchini, ost och ägg. Till det en egengjord tzatziki av egen gurka.

Gräslök, persilja, rosmarin och timjan är ju kryddor som fungerar "till det mesta". Även basilika i kruka är kul att ha på sommaren.

Purjolök är också relativt enkelt att odla och ha i frysen, det går att ha i mycket olika maträtter. Gratänger, omelett osv.

Jag sådde sparris förra året, så förhoppningsvis kan jag få egen sparris att smörsteka om något år.
 
Kul tråd, även om jag inte har så mycket att bidra med. Förra året planterade jag oregano som jag använde stooora knippor av i köttfärssås och till pasta. Så gott och minimalt med arbete.
Har även mynta - till framförallt smoothies (och en och annan Mojito) och timjan till sallader bland annat. Myntan går nog inte att ta kål på ens om man försöker, extremt tålig.
 
Det är många svar på vad man kan göra med olika grönsaker, men inte alls så mycket hur man gör. Jag kör ju fast totalt om jag inte har ett recept då jag ju inte klarar av att improvisera.
 
Jag brukar googla fram recept och använder de som funkar utöver det jag har hemma i kyl/skafferi.
Jag brukar också googla men tycker det är svårt ändå. Det finns miljarder med alternativ plus att recepten inte alltid är säsongsanpassade med en mix av ingredienser från olika säsonger.

Jag hade inte startat den här tråden om jag varit nöjd med att googla grönkål + recept.
 
Det är många svar på vad man kan göra med olika grönsaker, men inte alls så mycket hur man gör. Jag kör ju fast totalt om jag inte har ett recept då jag ju inte klarar av att improvisera.
Oki. Ta detta med soppa.

jag utgår från vatten och har i buljongtärning. 1 tärning per halvliter vatten (mäter alltså vattnet).
Jag skär squash, potatis, lök, purjo och annat (vad jag hittar i landet, ärtor, bönor, blast) och låter koka i typ en kvart. Sedan är det klart att äta.

Vad gäller grönkålen så har jag inga recept för bara den.
Jag har ner finfördelad grönkål i linsröra, i köttfärsröra och i soppa.

Minns inte om du alls äter kött men du kan ju byta mot tex qorn?
Jag fräser hackad lök och köttfärs. Har i en burk krossade elelr passerade tomater. Kryddar med salt, peppar, chiliflingor, oregano, basilika ocvh pressar i en-två klyftor vitlök.
Kryddar sedan rejält med chilipulver (finns en kryddburk som heter så) och när allt nästan är klart har jag i bönor av alla sorter jag har hemma. Dvs vita i tomatsås, kidney, svarta elelr andra. Har jag egna skärbönor har jag i det också.
Den grunden kompletterar jag med finfördelad grönkål eller spenat, för att få mer färg och antioxidanter.

Av det du fått tips om - kan du inte ställa frågor så är det lättare att förstå vad du fastnar på?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På tisdagar har jag boendestöd hos mig. En av dagens uppgifter var att skura bort blodfläckar från mitt trägolv i vardagsrummet. Hittade...
2
Svar
28
· Visningar
2 550
Senast: Snurrfian
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 699
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp