Mat efter magsjuka

vippan

Trådstartare
Ja, nu är det värsta över och lilla killen ska börja äta lite. Vad är skonsam mat för en 1-åring? Han får lite majsvälling (ingen höjdare), vatten (vätskeersättning vägrar han!), morotspuré, smörgåsrån och i morse fick han en liten, liten smörgås.

Har ni något tips på bra mat? :idea:
 
Sv: Mat efter magsjuka

Krämer och fruktsoppor innehåller mycket energi och är lättsmält.

Dock kan han behöva det saltet, som finns i vätskeersättning. Kan du inte skeda i honom lite sådant även om han tycker det är äckligt?
 
Sv: Mat efter magsjuka

Dock kan han behöva det saltet, som finns i vätskeersättning. Kan du inte skeda i honom lite sådant även om han tycker det är äckligt?

Han vrider sig som bara den, snörper ihop munnen och slår undan både flaska och sked... men det går kanske att smyga in en och annan då och då, det är ju bättre än inget alls!
 
Sv: Mat efter magsjuka

Hur är det med banan och jordgubbar? Blir det för starkt för magen?

Jag känner mig verkligen urkass på detta! Men man lär sig väl med åren... :)
 
Sv: Mat efter magsjuka

Om han har ätit jordgubbar förut och mår bra av det så är det lungt. En del barn kan bli dåliga i magen av det, men det borde du ju märkt i så fall :laugh: Banan är också bra.
 
Sv: Mat efter magsjuka

Om han har ätit jordgubbar förut och mår bra av det så är det lungt. En del barn kan bli dåliga i magen av det, men det borde du ju märkt i så fall :laugh: Banan är också bra.

Åhh vad bra! Han älskar jordgubbar och banan :laugh: Nu blir han glad när han vaknar!!!

Fler tips mottages gärna... :idea:
 
Sv: Mat efter magsjuka

Osockrad blåbärssoppa, kokt snäll mat om man vill ha ngt som är snällt men ändå mättande. Inte mjölkprodukter.

De är väl de jag kan bidra med :)
 
Sv: Mat efter magsjuka

Potatis är ju också milt. Min yngste (11mån) älskar allt som han får smör och/eller majonnäs till :o
 
Sv: Mat efter magsjuka

Har tagit upp lite blåbär ur frysen och så blir det kokt fisk och potatis senare :laugh:
 
Sv: Mat efter magsjuka

Fiskbullar i hummersås ger jag alltid mina barn och mig själv efter att magsjukan gett sig. Gott för magen :d
 
Sv: Mat efter magsjuka

Det var en bra idé till lunchmat :idea:

Har själv aldrig tyckt så värst mycket om det, men jag behöver ju inte äta så mycket.

Mina barn delade idag på en mansportion av lax och potatis. Och några kompletterande köttbullar. Yngste åt så han fick hicka :o, de fullkomligt älskar lax med smör på. Det är kul att ha någon man vet att de tycker om. Tror nog att de skulle gilla fiskbullar också.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 633
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp