mat-mängd till vovve??

K

katja40

hej! någon som har en aning om hur mycket mat våran hund skall ha?? han väger 40 kg och är 70 i manken. han är en blandras av rottis, new foundland, irländsk varhund å lite till i. även bordercollie, som han fått vallar-instinkten av. och bolltokig-heten! :p han är alltid lös på gården och springer och gör sina egna behov varje dag i skogen. vi leker mycket med pinnar, bollar och så. kuragömma älskar han. jag gömmer mig, visslar och han springer runt med svansen upp och nosen i backen. han hittar mig alltid på en gång :mad: haha, för övrigt så kanske jag ska nämna hans ålder. han blev 1 år och 7 månader för 3 dagar sen! :D i nuläget får han 3-4 dl av sin rekomenderade mat. man känner revbenen och ryggraden utan att behöva trycka allt för hårt. dessutom känner jag ett litet fett-lager ovanpå benen. men ni som kanske har erfarenhet av sånt här. får han tillräckligt tror ni? OBS: han får 3-4 runt 7 på morgonen, och 3-4 dl runt 6 på kvällen. sen får han matrester å annat gott mitt på dagarna av oss! hihi :D :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mat-mängd till vovve??

Nu skriver du inget om hur mycket han rör sig (mer än att han leker på gården, i skogen, osv.). Men jag skulle tippa på någonstans kring 1700-1800 kcal/dag, kanske aningens mer med tanke på att han fortfarande är ung.

Lägger till: Han verkar ju vara vid lagom hull, så det du ger verkar bra!
 
Senast ändrad:
Sv: mat-mängd till vovve??

Nu skriver du inget om hur mycket han rör sig (mer än att han leker på gården, i skogen, osv.). Men jag skulle tippa på någonstans kring 1700-1800 kcal/dag.

nej precis. men jag tycker vi busar och leker nästan jämt. dessutom är han bra på att roa sig själv, efterssom han fortfarande beter sig som om han vore 12 veckor gammal! :D så han rör sig nog mer än vad jag vet om! den tid jag ägnar mig åt bara aktiviteter med han, är ca 3-4 timmar/dag. då är det bollkastning. kuragömma som e favoriten för oss båda. bada på sommaren å sånt! :)
 
Sv: mat-mängd till vovve??

Du har fått bra svar ang maten, vill bara tillägga att mängden mat (torrfoder) är beroende av hur energitätt maten är.

Sen vill jag nämna, helt OT, att hundar/raser inte föds boll/pinntokiga, dom kan bli det om man kastar bollar o pinnar åt dom. För en del raser, speciellt BCs m fl vallhundar kan detta vara enormt stressande o bör därför inte uppmuntras.

mvh
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 374
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 142
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp