Mat mat mat (forts på pengar pengar pengar)

Jag behöver hitta idéer på billig mat!
Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som jag inte äter. 😕

På grund av tidigare ohälsa under många år så har jag kommit fram till att kosten är en stor del av min förmåga att hålla god hälsa. Det var när jag la om kosten till det jag äter idag som jag blev så oerhört mycket friskare: blev mycket piggare, blev av med smärta, tappade kilon, blev av med tecken på låggradig inflammation och känner mig både mycket starkare i kroppen, klarare i huvudet och bättre i humöret. Nu lever jag ett liv som känns värt att leva, till skillnad mot tidigare… Det satt långt inne för mig att ändra kosten såhär drastiskt, men nu finns det inte på min karta att jag nånsin kommer att gå tillbaks! Det är SÅ värt det!!! 🤩 Jag har liksom återfått livet… 🙂

Så vad äter jag då? Ja, jag utesluter de fyra svenska sädesslagen (vete, råg, korn och havre), utesluter komjölksprodukter och undviker socker/sötsaker. Dessutom undviker jag icke-ekologiska varor och köper extremt sällan döda djur från vanliga matvaruaffärer. När det gäller djur köper jag främst viltkött, eller kött från små lokala producenter med god djurhållningsetik. Fisk - OK där behöver jag kompromissa (bor ju vid ostkusten 🙄) så jag köper en del burkfisk i vanliga affärer, men röding och lax specialbeställer jag från en importör i Stockholm som kan erbjuda etiskt sjyssta fiskar (ja det är dyrt och det blir tyvärr inte så ofta).
Jag har märkt att om jag nångång får i mig sädesslag (nej glutenfritt hjälper inte) eller komjölksprodukter nuförtiden så reagerar min kropp rätt häftigt och jag blir rätt dålig tyvärr, så det går verkligen bort.

Många verkar bli rätt svettiga över min kosthållning och jag brukar tappa de flesta redan när jag säger att jag inte äter mejerier eller de fyra sädesslagen (“Men vad ÄÄÄÄTER du egentligen???” 😄 ). Man kan väl säga att inriktningen är paleo, eller så naturlig och oprocessad mat som möjligt på rena råvaror. 🙂 Jag har inga problem med min kosthållning - det finns många trevliga lösningar - däremot är det en rejäl utmaning att försöka hålla nere matkostnaden. 😔 Jag har försökt dra ner på mängden mat jag äter istället, men det går ju bara till en viss gräns (nu äter jag två ägg och ett äpple till frukost, ett mål lagad mat till lunch och en halv portion gröt med bär till middag, och jag har försökt äta mindre än så men det fixar jag inte tyvärr). Jag har dessutom börjat märka att min tarmhälsa har försämrats nu när jag äter mindre frukt och grönt för att jag försöker spara pengar... Så som jag nu äter är nog dessutom inte riktigt hållbart ur ett hälsoperspektiv för min kropp, dumt nog.

Utmaningen nu är alltså att jag behöver hitta de billigaste möjliga lösningarna på ekologiska, närproducerade och oprocessade råvaror - med bibehållen hälsa!
Eh, good luck….. 😂
Men det ska väl kunna gå på nåt sätt?? 🙂
Och nu är matpriserna i affärerna så höga att vissa saker faktiskt börjar bli billigare att handla direkt av lokala producenter på REKO-ringen.

Men OK - jag vet att jag har förbättringspotential. Jag skulle kunna jämföra priser mer (bara ett exempel var en likadan förpackning bovetekross som ICA sålde för 47 kr och Coop för 32 kr till normalpris, och hittar man fler såna exempel så blir det en slant!). Kanel använder jag en del, och där skulle jag kunna spara in en hel del om jag beställer storpack från nätet istället för att köpa små glasburkar. Kanske skulle jag kunna grodda själv istället för att köpa groddar? Osv, osv.
Jag har inte behövt tänka på det här sättet tidigare, så det låter kanske som självklarheter för vissa. Men jag har tidigare haft ett extremt omedvetet och bortskämt beteende när det gäller matpriser, så jag försöker faktiskt uppfinna hjulet här - ha lite överseende!... 😁

Jag behöver helt klart hitta ett nytt sätt att tänka på. Verkligen tänka igenom hur jag kan maximera hälsofördelarna ur så lite och billig mat som möjligt, vilka matvaror jag ska köpa då och sedan kartlägga priser både i olika affärer och på nätet. Kanske kan jag lyckas pressa ner kostnaderna lite till? Hoppas på det!
 

Indiska recept, dom använder en hel del samma ingredienser som vi kan odla här i Sverige. Potatis, blomkål, spenat, tomater, linser, lök.

Det finns svenska linser i vanliga butiker!

Indien-korren Malin har några fina kokböcker, och så finns ju programmet "Världens bästa curry" på SVT nu (sidoprogram till "Världens sämsta indier").

Vi har en ganska lång tradition av billig vegomat i Sverige, utan sädesslag också. Gräv i second-hand butikernas bokhylla, brukar finnas massvis där. Råkost och linssoppa 😁.
 
Kolla på Matsmart för torrvaror?
Reko-ringen här har leverantörer med ekologiska rotfrukter - hästen och jag delar på 10 kg ekologiska fodermorötter för 75 kr. :) Har du någon potatisodlare med gårdsbutik i närheten?
Sök på Köket.se; för någon helg sedan var det någon som lagade väldigt goda rätter med morot och vitkål.
Morotssoppa med chili gillar jag, broccolisoppa med vita bönor i för ökad proteinhalt=mättnadskänsla.
Kokosgrädde ger mycket kräm för kosingen tycker jag. :)
 
Har du en Lidl i närheten? De har (enligt nördig bekant) billigaste och godaste kanelen. Det ska tydligen vara ceylonkanel. Dessutom i stora förpackningar ifall man vill spara ännu mer.
 
Har du tittat på veganska recept?
Då slipper du ju alla animalier på en gång.
Huvudrätter brukar sällan innehålla sädesslag och ska du t.ex göra en redning går det bra att använda majsmjöl.
 
Har du testat tex Emmer att baka med? Jag tänker surdegsbröd.

Vill du bli mer självförsörjande även på animaliskt protein så är kanin ett billigt djur att föda upp men kräver då att man slaktar själv eller känner någon som kan hjälpa till.
 
Min matlagning bygger på konserverna passerad eller krossad tomat, kokosmjölk och bönor av olika slag.
Det finns MASSOR med grytor att göra utifrån de enkla ingredienserna.
Frysta grönsaker är också prisvärda (och goda). Majs är min absoluta favorit men jag använder också mycket ärtor, broccoli och blomkål.

Gul lök och morot är de färska grönsakerna jag alltid har hemma.
Jag gillar inte potatis som annars är en fin svensk grönsak… men jag gillar det inte 🙈
 
Har du testat tex Emmer att baka med? Jag tänker surdegsbröd.

Vill du bli mer självförsörjande även på animaliskt protein så är kanin ett billigt djur att föda upp men kräver då att man slaktar själv eller känner någon som kan hjälpa till.

Emmer är vete och innehåller gluten.
 
Emmer är vete och innehåller gluten.
Ja fast en annan typ av gluten jämfört med dagens vete. Sen med surdeg så bryts det gluten som finns ner ytterligare. Inget för den som är glutenintolerant men undviker man gluten av andra anledningar så kan surdegsbröd på Emmer fungera 🙂
 
Ja fast en annan typ av gluten jämfört med dagens vete. Sen med surdeg så bryts det gluten som finns ner ytterligare. Inget för den som är glutenintolerant men undviker man gluten av andra anledningar så kan surdegsbröd på Emmer fungera 🙂

Den skillnaden (om den ens existerar) är så minimal att jag anser att det är direkt oansvarigt att rekommendera det till en person som säger att hon mår bättre om hon inte äter nåt av de fyra sädesslagen.
 
Den skillnaden (om den ens existerar) är så minimal att jag anser att det är direkt oansvarigt att rekommendera det till en person som säger att hon mår bättre om hon inte äter nåt av de fyra sädesslagen.
Jag erkänner att jag missade raderna om att TS blev ordentligt dålig om hon fick i sig sädesslag men samtidigt så var det jag skrev formulerat som en fråga. Jag känner flera som klarar av surdegsbröd på Emmer men inte vanligt bröd på vetemjöl och jäst även om det I just TS fall kanske inte fungerar 🤷‍♀️
 
Linssoppor i olika varianter med mer eller mindre grönsaker i.
Rotfruktsgrytor, en liten mängd kokkött i gör rätt mycket för smaken.
Grytor på kokosmjölk+curry (-ish) Jag har kikärtor och blomkålsris i, men borde även vara gott att göra en variant på blandade rotfrukter

Jag hade inte klarat att äta enligt din spec om det inte ingick en hyfsad mängd burktomater som bas till dylika blandningar.
Har gjort potatismos på olja och vatten som jag själv tycker är bra när jag inte haft mjölk hemma, äter stora mängder mos med massa gröna ärtor i. Eller med stekt grönkål.

Odla egna groddar hemma. Min egen favorit är mungbönor som tas efter 1-2 dygn när de bara fått någon m.m. svans som jag äter med chiliolja och salt på.
 
Om du äter ris så är det en bra och relativt billig bas för mycket asiatisk mat, tex stir fry. Det finns ju också glasnudlar som är gjorda av mungbönor som är smakens, tex i en nudelsallad :d Jag är en laktosintolerant diabetiker som försöker undvika snabba kolhydrater, ex bröd, pasta (snyft), pannkakor och liknande. En stir-fry med blomkål, rödlök, paprika, morötter, broccoli och stir-fry sås gjord av soja, sambal olek, sesamolja och annat kan göras i stor sats och sedan frysas in.

Sedan är det bara att fixa ris (inköp av en bra riskokare är a och o) och köp riktigt medium-grained rice alt jasminris och koka när man kommer hem. Pilaffris är också yum och innehåller inget av vad du inte kan äta. Många i Asien, inkl Indien, äter mat som den du vill ha, relativt billigt. Som kimchi (syrad kinakål och även morötter och andra grönsaker). Det kräver lite förberedelser men är fantastiskt gott (billigt) och kan tillagas dagar, veckor och månader i förväg.
 
De råvaror som nästan alltid är billiga i förhållande till vad man får tycker jag är:

Potatis
Morötter
Rödbetor (väldigt låga priser av och till!)
Lök
En del andra rotsaker
Olika varianter av kål
Bönor och linser om man köper torra och kokar själv
Konserverade tomater - även om priset stigit en del
En del andra konserver

Detta ger en bas där man kan tänka sig olika bön/lins/grönsaksbiffar med rotsaker i ugn. Soppor och grytor med linser ser god mättnadskänsla. Svarta bönor är fantastiska. Stekt vitkål med soya är väldigt gott. Morötter som lättkoktas och sedan slungats i olivolja är mums. Som ovan nämnts indiskt och stir fry.

Jag är en stor fan av Lidl. Inte bara för priset, utan för att jag gillar deras lite annorlunda utbud. De har ibland kassar med grönsaker och frukt som håller på att gå ut för 20 kr. Jag hugger alltid en sådan när det finns. De har även bra utbud på bönor och linser. Vita bönor i tomatsås tycker jag är underskattat! De blir mycket goda om man tillsätter lite rökt salt (IKEA har) och äter med något rökt protein Eller kanske med stekta ägg. En burk av Lidls eget märke kostar fortfarande bara 5,50. Det är mycket mat för pengarna.

Till hösten finns det ju möjligheter att planera och lägga upp ett lager av svamp och äpplen (som det alltid kommer en period när innehavare av äppelträd kastar efter den som vill ha:p). Svamp är ju inget man blir mätt på, men bra för kryddning. Jag gjorde nyligen en vegetarisk Boeuf Bourguignon där jag ersatte köttet med rödbetor och kryddade med trattkantareller vid sidan av de klassiska champinjonerna.

Röror som hummus är ofta prisvärda. Olivolja lönar det sig att hålla utkik efter kampanjer på (men jag är noga med att de ska skördats manuellt för småfåglarnas skull och den infon är inte alltid lätt att få fram). Jag bakar egna fröknäcken. Det är inte billigt, men det går att få ner priset genom att ersätta dyrare frön som chia med linfrön.

Att grodda är roligt och mycket billigare än att köpa groddar.
 
Jag kan tillägga att den mat som jag oftast äter idag när jag äter lunch är antingen klyftpotatis med bea, ris med grönsaker/ÄMP och (egengjord) hummus, sill alt. tonfiskröra med gröna blad, eller kött/kyckling med hemmagjord 10-sekundersaioli. Köttet blir oftast i form av enkla biffar av hjortfärs. Och så alfalfagroddar till allt - bara för att det är så billigt och drygt! :p
Men jag tänkte försöka få in mer inälvsmat och mer grönsaker/rotfrukter framöver.

Ni har gett mig många bra tips på grytor och rotfrukter. Stir fry blev jag väldigt sugen på! :d Jag är dålig på att använda burktomater och kokosmjölk - det kan jag absolut utöka! Och så kanske jag ändå ska besöka en Lidl-butik nån gång i mitt liv... ;) (men de har inte så mycket ekologiskt va?)
Återigen - stort tack för många bra tips!
 
Lidl har även ekologiska varor.

Det finns en stor miljömedvetenhet i Tyskland och t.ex sopsortering har man hållit på med i många år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp