mat med svamp som bas?

tanten

Trådstartare
Jag överfalls (vad heter det i presens??) med champinjoner och nejlikbroskskivling med jämna mellanrum nu. Stora rejäla mandeldoftande skogschampinjoner invid postlådan flera gånger i veckan.

De är inte så kul att frysa och jag har gjort paj och jag gör omelett.

Men vad mer kan man hitta på? Alltså mat som inte har champinjoner som tillbehör utan som basingrediens. Inte svampsås mao.
 
Champinjonsås eller stuvning! Använder massor av champinjoner i matlagningen. Passar bra i dom flesta rätter. Godast att steka på hög värme i smör.. :love:
 
Jag överfalls (vad heter det i presens??) med champinjoner och nejlikbroskskivling med jämna mellanrum nu. Stora rejäla mandeldoftande skogschampinjoner invid postlådan flera gånger i veckan.

De är inte så kul att frysa och jag har gjort paj och jag gör omelett.

Men vad mer kan man hitta på? Alltså mat som inte har champinjoner som tillbehör utan som basingrediens. Inte svampsås mao.

"Jag blir överfallen" är nog mest rätt, skulle jag tro.

(Har tyvärr inget skojigare tips än soppa.)
 
Jag överfalls (vad heter det i presens??) med champinjoner och nejlikbroskskivling med jämna mellanrum nu. Stora rejäla mandeldoftande skogschampinjoner invid postlådan flera gånger i veckan.

De är inte så kul att frysa och jag har gjort paj och jag gör omelett.

Men vad mer kan man hitta på? Alltså mat som inte har champinjoner som tillbehör utan som basingrediens. Inte svampsås mao.

Stuvning kan man fylla vad som helst med och njuta fullt. Crepes, baguetter, varma mackor, paj, urgrävd bergis, suffle - allt med lite riven ost till och det blir festmåltider. Variera smakerna från bara enkel salt&peppar via lite mer intensiva örter som salvia och nästa gång milda som timjan och rosmarin, till sist en härlig rejäl chilihetta. Alltså inte alla kryddorna i samma stuvning utan som variation...

(Den här sufflen är riktigt god: http://www.cuisineaz.com/recettes/souffle-aux-champignons-37965.aspx)
 
Vegetarisk lasange med svamp som huvudingrediens! Blir mycket gott!
JAAA!
Paprika- och portabellolasagne med Västerbottenost och rosmarinskum är bland det bästa jag vet!!! :d

Svampsoppa är också en av favoriterna, gillar man inte bitar kan jag tipsa om att köra svamparna i mixern!
Det gjorde kompisen och helt plötsligt blev svampsoppa ungarnas favoritsoppa!
Att använda svampbuljong och att inte glömma skvätten sherry (och grädden såklart) är ganska avgörande för smaken. ;)
 
Svampsås till pasta är min favorit (svamp + lök + ev vitlök steks, på med matlagningsgrädde och ev lite svampbuljong. Dra några extra varv på vitpepparkvarnen och i med hackad persilja. Klart! Tar typ en kvart). Har också gärna svamp som bas i wokrätter och idag åt jag pizza med champinjoner :)
 
Jag överfalls (vad heter det i presens??) med champinjoner och nejlikbroskskivling med jämna mellanrum nu. Stora rejäla mandeldoftande skogschampinjoner invid postlådan flera gånger i veckan.

De är inte så kul att frysa och jag har gjort paj och jag gör omelett.

Men vad mer kan man hitta på? Alltså mat som inte har champinjoner som tillbehör utan som basingrediens. Inte svampsås mao.

Fräs skivade champinjoner i smör, krydda med färsk vitlök, salt och grovmalen svartpeppar. Lägg på bröd, täck med valfri god ost och skjutsa in i ugnen/lägg i smörgåsgrill. Mums!

Annars tycker jag jättemycket om små champisar i mustiga grytor. Funkar att frysa dem hela och ta upp när behovet finns.

/Migo
med champinjonöversvämning i hästhagen :D
 
Marinera och grilla dem hela! Grillade champinjoner är gudomligt. Du kan också varva dem med andra grönsaker på spett. En god fransk potatissallad med sockerärtor eller någon böna till och du har en härlig sommarmiddag.
 
Åh, jag har inget recept! Jag brukar mest höfta. :D Nu senast hade jag massor av fårticka som jag gjorde biffar av, men champinjoner funkar också!

Såhär gjorde jag sist ungefär:
Svamp
Gullök
Vitlök
Qinoua
Rostade solrosfrön
Timjan
Rökt paprikapulver
Majsstärkelse
Salt+peppar

Koka qinoua enligt förpackningen. Finhacka svamp och lök. Blanda allt tillsammans, med en liten näve solrosfrön och kanske 2 msk majsstärkelse, och krydda upp. Smeten ska bli ganska fast så du lätt formar biffar med blöta händer. Stek i olja på medeltemp. Servera med nått gott exempelvis potatis och sås! :D
 
Champinjoner brukar också användas till något som kallas falska sniglar. Dvs hela hattar som man fyller med smör, vitlök, brödsmulor och persilja.

Det är supergott! (Även om riktiga sniglar är ännu godare och de hittar du säkert också runt postlådan.)
 
Bland det godaste som jag har ätit knåpade en kompis (vegetarian) och jag ihop efter en hundpromenad då vi hittade mängder av blodriskor. Nu är ju riskorna ganska kraftiga i smaken, men det borde gå med annan smakrik svamp också:
I en stor stekpanna fräste vi lök, vitlök, tärnad aubergine och svampbitar till en svamp-auberginepytt. Smakerna verkligen "gifte sig" Minns inte exakt hur vi kryddade (troligen ganska försiktigt med tanke på de smakrika ingredienserna, men lite peppar och salt blir nog bra) och jag kan tänka mig att tärnad färsk tomat på slutet inte blir så dumt heller. :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp