Mat och etiskt

nullo-modo

Trådstartare
Blev inspirerats av andra tråden om kött som var intressant fram tills skollunchen.

Hur ser det ut bland mat som inte är från djurriket och hur påverkar det miljön och arbetarna där.

Har pinsam dålig koll på mat utanför Sveriges gränser och kände bara till soja sedan innan och häromdagen tittade jag på en dokumentär om kakao där barn kidnappades för skörd😢.
 
Blev inspirerats av andra tråden om kött som var intressant fram tills skollunchen.

Hur ser det ut bland mat som inte är från djurriket och hur påverkar det miljön och arbetarna där.

Har pinsam dålig koll på mat utanför Sveriges gränser och kände bara till soja sedan innan och häromdagen tittade jag på en dokumentär om kakao där barn kidnappades för skörd😢.

T ex avokadoodling i Mexiko leder till skogsskövling, vattenbrist och våld i och med att den lönsamma handeln ibland styrs av maffian. I Chile har framför allt problemet med att folk står utan färskvatten för att det används till odlingarna tagits upp.
https://www.theguardian.com/lifeand...ado-illegal-deforestation-mexico-pine-forests

Sen är väl inte problemet ATT vi äter avokado - eller något annat - utan vilka mängder vi äter.
 
Generellt är ju vår matimport från länder med bristfällig lagstiftning vad gäller miljö, folk och fä ett problem (utöver långa transporter då).

Vi kanske ska börja acceptera att det finns inte färska jordgubbar mitt i vintern...
Ja och byta ut utländska råvaror mot inhemska alternativ. T ex så steker jag numera nästan bara i rapsolja från Sverige, en utmärkt gröda, full med d-vitamin också är blommorna mkt bra för de hotade insekterna. Men korn eller matvete eller nåt annat lika vidrigt går bara inte ner för att byta ut mot riset t ex.
 
Ja och byta ut utländska råvaror mot inhemska alternativ. T ex så steker jag numera nästan bara i rapsolja från Sverige, en utmärkt gröda, full med d-vitamin också är blommorna mkt bra för de hotade insekterna. Men korn eller matvete eller nåt annat lika vidrigt går bara inte ner för att byta ut mot riset t ex.

Alltså, jag tycker man ska göra så bra val som möjligt. Att man sedan inte når ända fram alltid är som det är. Jag äter också ris tex.

Själv använder jag rybsolja från gården jag jobbade på förut, den ligger ca 1,5 mil från mig :love:
 
Sluta köpa rosor/tulpaner/andra blommor mitt i vintern är en bra början. Blomsterodling utanför Europa leder ofta till destruktion av ekosystem när de börjar odlas i storskalig omfattning.

Ja, verkligen. Jag försöker köpa de som är producerade i Sverige eller åtminstone i Europa.
 
Jag har inte så bra koll som jag borde men jag försöker tänka att jag gör vad jag kan.

Jag brukar försöka köpa ekologiska grönsaker som är i svensk säsong så blir det mindre importerade grönsaker, har en lite Pinterest board med vilka grönsaker som är i säsong när så blir det lättare att komma ihåg :) Sen odlar jag de grönsaker jag äter mest på balkongen (eko/krav-plantor), jag blir ju inte självförsörjande men jag tänker som att jag gör skillnad där jag kan. Nu står det blomkål, broccoli, vitkål, fänkål, zucchini, gurka, sockerärter, chili och två sorters paprika där ute och börjar blir färdiga :)
När jag köper blommor så köper jag också sånt som är i säsong så det kommer från Sverige, helst blommor som står sig länge så jag inte behöver byta ut dom så ofta, tycker grenar är väldigt snyggt och mina körsbär hade jag i nästan 3 månader.
Åt väldigt mycket ris innan men har bytt ut den största delen mot potatis som är lättare att hitta från Sverige. Jag tror att om man börjar med små saker så känns det lättare än att tänka att man på en gång ska ändra om hela livet.
 
Vill/orkar man inte tänka så köp iallafall ekologiskt kaffe och ekologiska bananer. Det är inte svårt men gör stor skillnad.
Hittade att vanlig odling av banan besprutas med 50 kilo per hektar:crazy: och inga trevliga biefekter (cancer, steril, missbildningar mm).

Hittar inget om det är mindre rengskog som skövlas vid ekologisk eller om det är samma, bananer kräver tydligen väldigt specifika förhållanden.
 
Hittade att vanlig odling av banan besprutas med 50 kilo per hektar:crazy: och inga trevliga biefekter (cancer, steril, missbildningar mm).

Hittar inget om det är mindre rengskog som skövlas vid ekologisk eller om det är samma, bananer kräver tydligen väldigt specifika förhållanden.

Ja, jag är rätt tacksam för att jag avskyr bananer och inte har något behov av att köpa dem...
 
Ja, jag är rätt tacksam för att jag avskyr bananer och inte har något behov av att köpa dem...
Själv tycker jag banan är enkel att ta med sig, är bara att stoppa ner i väskan och skalet skyddar den.

Kl
Men kan utan problem vara utan den och då kommer problem nr 2 hur blir det i odlingsländerna på lång sikt för befolkningen om många väljer bort banan.
Japp mycket som snurrar nu.
 
Blev inspirerats av andra tråden om kött som var intressant fram tills skollunchen.

Hur ser det ut bland mat som inte är från djurriket och hur påverkar det miljön och arbetarna där.

Har pinsam dålig koll på mat utanför Sveriges gränser och kände bara till soja sedan innan och häromdagen tittade jag på en dokumentär om kakao där barn kidnappades för skörd😢.
Ekologisk honung är ofta importerad låååångt ifrån och kanske miljömässigt inte den bästa av de anledningen. Lokalproducerad är bra för den svenska mångfalden och de flesta biodlare är ju så små att det inte lönar sig att certifiera sig. OBS Läs noga på burken om ursprung. Och om det är iblandat vatten eller uppvärmt. Till exempel så kan burkarna se sådär "svensk sommar" ut och innehålla sockerblandad honung från Belgien.
 
Själv tycker jag banan är enkel att ta med sig, är bara att stoppa ner i väskan och skalet skyddar den.

Kl
Men kan utan problem vara utan den och då kommer problem nr 2 hur blir det i odlingsländerna på lång sikt för befolkningen om många väljer bort banan.
Japp mycket som snurrar nu.
Köp ekologisk då.
 
Som innebär vad för miljön på lång sikt mer än att dom är mindre besprutade?
Va? För att besprutningen på lång sikt dödar både folk och insekter och andra djur till exempel. Kan det betyda mer för miljön?
Bananodling;
Steg 1
. Marken sprutas med bekämpningsmedlet parakvat för att döda ogräs och annan växtlighet. Parakvat är sedan länge förbjudet inom EU och mycket skadligt för människor.
Steg 2. Insektsbekämpningsmedelet karbofuran appliceras i hålet där plantan ska planeras. Medlet är väldigt giftigt och förbjudet i EU. Det kan leda till illamående, ryckningar i musklerna och andningssvårigheter.
Steg 3. Insektsmedel, karbamat eller organofosfater sprutas i upp till tre omgångar. De båda bekämpningsmedlen kan påverka nervsystemet hos människor och vara dödliga för växter och djur.
Steg 4. Bananerna planteras ut.
Steg 5. Upp till tre gånger under åretsprutas plantorna med karbamat, eller organofosfater, eller karbofuran. Med gifterna vill man ta död på nematoder (rundmaskar) som lever i jorden och förstör plantornas rötter. Gifterna kan skada nervsystemet hos människa.
Steg 6. Om det blir problem med svamp kan odlingen behöva besprutas upp till 50 gånger (300 liter per hektar/år) under en produktionscykel (ett år). De vanligaste medlen som används är Tilt med den aktiva substansen propiconazole eller dithane med den aktiva substansen mancozeb.
Steg 7. Tre till tio gånger sprutas plantan med kemiska ogräsbekämpningsmedel som till exempel glyphosate och/eller parakvat. Parakvat är akut giftigt för både djur och människor.
Steg 8. På vissa plantager doppas klasarna i en desinficerande lösning av ett kemiskt bekämpningsmedel mot bakterier (Bacterol) och vatten.
Steg 9. Nästa steg är att spruta ”bananbuketterna” med svampmedel som innehållerden aktiva substanserna imazalil eller azoxystrobin (klassificeras som mycket giftigt för vattenlevande organismer) samt hormonstorande ämnen, innan bananerna packas de för vidare transport.
Steg 10. För att bananerna skall mogna klart efter att de har packats gasas de med det naturliga växthormonet ethylene.
 
Va? För att besprutningen på lång sikt dödar både folk och insekter och andra djur till exempel. Kan det betyda mer för miljön?
Bananodling;
Steg 1
. Marken sprutas med bekämpningsmedlet parakvat för att döda ogräs och annan växtlighet. Parakvat är sedan länge förbjudet inom EU och mycket skadligt för människor.
Steg 2. Insektsbekämpningsmedelet karbofuran appliceras i hålet där plantan ska planeras. Medlet är väldigt giftigt och förbjudet i EU. Det kan leda till illamående, ryckningar i musklerna och andningssvårigheter.
Steg 3. Insektsmedel, karbamat eller organofosfater sprutas i upp till tre omgångar. De båda bekämpningsmedlen kan påverka nervsystemet hos människor och vara dödliga för växter och djur.
Steg 4. Bananerna planteras ut.
Steg 5. Upp till tre gånger under åretsprutas plantorna med karbamat, eller organofosfater, eller karbofuran. Med gifterna vill man ta död på nematoder (rundmaskar) som lever i jorden och förstör plantornas rötter. Gifterna kan skada nervsystemet hos människa.
Steg 6. Om det blir problem med svamp kan odlingen behöva besprutas upp till 50 gånger (300 liter per hektar/år) under en produktionscykel (ett år). De vanligaste medlen som används är Tilt med den aktiva substansen propiconazole eller dithane med den aktiva substansen mancozeb.
Steg 7. Tre till tio gånger sprutas plantan med kemiska ogräsbekämpningsmedel som till exempel glyphosate och/eller parakvat. Parakvat är akut giftigt för både djur och människor.
Steg 8. På vissa plantager doppas klasarna i en desinficerande lösning av ett kemiskt bekämpningsmedel mot bakterier (Bacterol) och vatten.
Steg 9. Nästa steg är att spruta ”bananbuketterna” med svampmedel som innehållerden aktiva substanserna imazalil eller azoxystrobin (klassificeras som mycket giftigt för vattenlevande organismer) samt hormonstorande ämnen, innan bananerna packas de för vidare transport.
Steg 10. För att bananerna skall mogna klart efter att de har packats gasas de med det naturliga växthormonet ethylene.
KÄLLA: https://m.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/banan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp