Mat- och vattenskålar?

Michellan95

Trådstartare
Jag tänkte att jag kan lika gärna starta en tråd 😊
Jag har hört att man inte ska ha plastmatskålar till katterna för att de kan få de där svarta prickarmen gäller det också melanin? (Heter materialet va?)
Vad utfodrar ni på/i? Skål eller fat?
Med vänlig hälsning, hon som planerar alldeles för mycket för katten som varken finns eller har.
 
Melamin är en form av plast så ja, det kan nog finnas risk för svarthaka.
Jag använder endast keramik till min katt, ett fat med lite upphöjd kant för blötmat och låga skålar för vatten och torrfoder.
 
Jag tänkte att jag kan lika gärna starta en tråd 😊
Jag har hört att man inte ska ha plastmatskålar till katterna för att de kan få de där svarta prickarmen gäller det också melanin? (Heter materialet va?)
Vad utfodrar ni på/i? Skål eller fat?
Med vänlig hälsning, hon som planerar alldeles för mycket för katten som varken finns eller har.
Har keramikskålar, 2 likadana fast olika färger för vatten och hårdmat och en lite lägre för blötmaten.
 
Melamin är en form av plast så ja, det kan nog finnas risk för svarthaka.
Jag använder endast keramik till min katt, ett fat med lite upphöjd kant för blötmat och låga skålar för vatten och torrfoder.
Var väl det jag kanske misstänkte men har sett att många fina matskålar och fat som säljs i djurbutikerna är gjorda i melamin.
Jag har glasskålar och rostfria kvar från de andra katterna men känner att jag vill både uppdatera och börja om.
 
Var väl det jag kanske misstänkte men har sett att många fina matskålar och fat som säljs i djurbutikerna är gjorda i melamin.
Jag har glasskålar och rostfria kvar från de andra katterna men känner att jag vill både uppdatera och börja om.

Jag hade melamin till mina två senaste kissar och det gick bra. Melamin är ju en helt annan grej än mjukplast. Vatten hade jag i en rostfri skål för det kändes fräschare.
 
Jag har ett porslinsfat (finporslinet) till Megara eftersom hon bara äter blötmat. En stor lattekopp i keramik på skrivbordet och en snordyr fin kattfontän i keramik som hon ignorerar än så länge. :grin:

När vi flyttat ska jag ställa den på ett annat ställe som hon förhoppningsvis gillar bättre.
 
Min katt har keramikskål som matskål och rostfria skålar som vattenskålar. Rostfria skålar med vatten står på flera ställen men inte precis där hennes mat står eftersom katter dricker bättre när vattnet står på andra ställen än maten och på flera ställen.

Någon typ av plast, även om det är melamin, vill jag inte ha som matskålar.
 
Jag har haft plast/melamin förr utan problem. Ragdollen har envis svarthaka så har sen flera år bytt till rostfritt och porslin. Tyvärr ingen effekt på svarthakan. Men känns ändå bra undvika plast. Mer hygieniskt med rf/porslin.

Har ffa fat för foder. Skål för vatten.
 
Jag använder porslinsskålar till blötmaten och rostfri skål till vatten. Har tidigare testat vattenfontän i keramik, och rostfri matskål med låga kanter - ingetdera uppskattades. Men de är nöjda som det är nu.
 
Har rostfria skålar till mat och vatten. Oftast dricker hon ut hundens vattenskål som står på annan plats så det verkar stämma att de inte vill äta och dricka på samma ställe. Sin egen skål använder hon mest att lägga leksaker i 🙄

Det där med leksaker i mat/vattenskålar är ett märkligt fenomen. Det gör mina också. Serverar byten liksom
 
Jag tänkte att jag kan lika gärna starta en tråd 😊
Jag har hört att man inte ska ha plastmatskålar till katterna för att de kan få de där svarta prickarmen gäller det också melanin? (Heter materialet va?)
Vad utfodrar ni på/i? Skål eller fat?
Med vänlig hälsning, hon som planerar alldeles för mycket för katten som varken finns eller har.

Det är ofta ”tonnårs” katter ( finns även äldre katter med svart på hakan) Som får som svart i hårsäckarna. Man kan tvätta och försiktigt gnugga med bomull med Klorhexiden lösning på de svarta på kattens haka. Går det inte bort så kan det vara behövligt med ett veterinärbesök då det kan behövas medicin då det kan bli inflammerat.
Det har inget med plast i matskålarna att göra.
Upplyste veterinären om när jag hade en katt med sånt på hakan.
 
Mina katter har kristallskålar till både mat och vatten. Det var aldrig min plan, de hade rostfria skålar länge, men åt liksom inte upp maten ordentligt så jag provade lite olika lösningar.
En kväll var "allt" i diskmaskinen så de fick en låg kristallskål, och tömde den helt! Sedan dess slipper jag slänga äcklig blötmat varje morgon, och de där skålarna som bara stod längst in i ett skåp fick komma fram i ljuset. Win-win :D
 
Mina katter har kristallskålar till både mat och vatten. Det var aldrig min plan, de hade rostfria skålar länge, men åt liksom inte upp maten ordentligt så jag provade lite olika lösningar.
En kväll var "allt" i diskmaskinen så de fick en låg kristallskål, och tömde den helt! Sedan dess slipper jag slänga äcklig blötmat varje morgon, och de där skålarna som bara stod längst in i ett skåp fick komma fram i ljuset. Win-win :D
Ja men fint ska det vara :D vill nästan ha en bild på dem ;)
 
Här är det bonnigt värre, blåa plastskålar har nuvarande kisse. Dricker gör han ur hundarnas rostfria vattenkopp.
Jag har alltid haft plastskål till katterna och aldrig haft en katt med "svart på hakan", jag har inte ens sett det på någons katt. Är det vanligt?
 
Älva har en vattenfontän i keramik. Blötmat får hon serverat i skålar eller fat av porslin. Det finns någon enstaka skål i rostfritt stål, men jag föredrar porslinet eftersom jag diskar allt i diskmaskin, och skålarna i stål ofta har någon gummilist som tenderar att ta stryk i disken.

Torrfoder får hon i en aktiveringsmatplatta i plast, men eftersom hon måste peta ut maten med tassen så kommer hon aldrig i direkt kontakt med plasten med ansiktet. :up:
 
Här är det bonnigt värre, blåa plastskålar har nuvarande kisse. Dricker gör han ur hundarnas rostfria vattenkopp.
Jag har alltid haft plastskål till katterna och aldrig haft en katt med "svart på hakan", jag har inte ens sett det på någons katt. Är det vanligt?

Det är nog som med oss människor och tonårs hy.
 
Jag tänkte att jag kan lika gärna starta en tråd 😊
Jag har hört att man inte ska ha plastmatskålar till katterna för att de kan få de där svarta prickarmen gäller det också melanin? (Heter materialet va?)
Vad utfodrar ni på/i? Skål eller fat?
Med vänlig hälsning, hon som planerar alldeles för mycket för katten som varken finns eller har.
Har tydligen inget med skålsort att göra.
 

Bifogade filer

  • D2488FF0-8834-47C2-A314-CFA1FDAE3BA2.png
    D2488FF0-8834-47C2-A314-CFA1FDAE3BA2.png
    48,4 KB · Visningar: 42

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
2 983
Senast: Kakis
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 513
Senast: Imna
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 562
Senast: Miamamman
·
Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 814
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp