Mat på konferens - måste man äta då?

Nu är just de här personerna (som är mina ”riktiga” kollegor och som jag har samma chef med) relativt sansade. Många av dem är såna som enbart suttit tysta, eller möjligen såna som behöver en ”katalysator” i form av en annan person som redan klagat på mig för att själva göra det. En av dessa har även försökt stå upp för mig vid ett tidigare tillfälle, utan resultat.

Före pandemin tillhörde jag en annan grupp. Vi åt oftast tillsammans i en mix av den nya gruppen och den gamla. Den gamla gruppen var värre (i kombination med vissa personer i den nya, samt folk som tillhörde den gruppen då men nu bytt arbetsplats). De allra värsta är personer som inte jobbar med mig alls.

Det har egentligen inte med det här problemet att göra, för här är det största problemet att det bara serveras rätter på konferensen som jag inte kan äta. Men om jag skulle gå ner till matsalen på jobbet skulle jag direkt bli attackerad av gamla kollegor från den gamla gruppen och av de plågoandar som inte ens har med mig att göra. Det vet jag lika väl som att det blir tisdag efter måndag. Jag vet också att det enda som möjligen skulle få tyst på dem är om jag bränner av dem ordentligt, men då kommer vi garanterat bli ovänner. Inte för att jag vill ha dem i mitt liv, men ovänner när man måste fortsätta vara på samma arbetsplats och samma våningsplan känns lite jobbigt (vissa av dem vill jag innerst inne bränna av av många andra skäl).

Men som sagt, det är inte grundproblemet med just konferensen.
Jag ser det nog som om problemen hör ihop. De som mobbar dig för din kost (som sagt vad har de med innehållet i dina matlådor att göra) skapar ju en ännu större ångest för dig vad gäller mat och det du kan äta. Det gör ju att du nu sitter i en situation att du mer eller mindre inte vågar prata med den som har hand om lunchen om att du behöver specialkost.
Alltså jag blir så arg när jag läser om folk som beter sig som dina kollegor, folk som måste hacka på andra för att höja sig själva :rage:

Angående räkor så är vad jag förstått skaldjursallergi inte helt ovanligt så att vilja ha mat utan sådana bör inte vara alltför konstigt (jag fick det tipset av en person när jag sa att jag inte äter skaldjur iom att just räkor (och andra skaldjur) är så populärt att plåga i sina gäster.
 
Jag ser det nog som om problemen hör ihop. De som mobbar dig för din kost (som sagt vad har de med innehållet i dina matlådor att göra) skapar ju en ännu större ångest för dig vad gäller mat och det du kan äta. Det gör ju att du nu sitter i en situation att du mer eller mindre inte vågar prata med den som har hand om lunchen om att du behöver specialkost.
Alltså jag blir så arg när jag läser om folk som beter sig som dina kollegor, folk som måste hacka på andra för att höja sig själva :rage:

Angående räkor så är vad jag förstått skaldjursallergi inte helt ovanligt så att vilja ha mat utan sådana bör inte vara alltför konstigt (jag fick det tipset av en person när jag sa att jag inte äter skaldjur iom att just räkor (och andra skaldjur) är så populärt att plåga i sina gäster.
Jo så klart har den allmänna häxjakten i lunchrummet bidragit till att precis allting är jättejobbigt som har med mat och att äta tillsammans att göra. Vi hade exempelvis fredagsfika varje vecka innan pandemin. Jag åt sällan (aldrig) något av skräck för att det skulle vara något som jag inte tycker om, men var ändå med och hade min gång för att inte bli ännu mer utstirrad. När jag började var alla med i fredagsfikat utom en person som var superallergisk mot typ allt och valde att inte vara med för att alla andra skulle slippa ta hänsyn till allt hon inte kunde äta, så det var en väldig press på att ”alla” ska vara med. Jag kommer nog faktiskt tacka nej om det kommer upp igen, dels för att jag inte vill binda upp mig till att vara på kontoret alla fredagar och dels eftersom det kostade runt 500 spänn varje gång det var ens egen tur och det är rätt sura pengar om man inte äter någonting de andra gångerna.
 
Gör som jag om du nu fått menyn, plocka sönder rätterna, det finns ibland något man äter.
Exempel på hur jag kan vara. Ta plankstek black and white. Då är mina frågor o krav: Ta bort sparrisen för det äter jag inte, köttet ska vara MYCKET välstekt, bort med rödvinssåsen, är bean från burk/påse/tetra? Är svaret ja, så börjar vi om med en annan rätt.
Så det kan sluta med att jag väljer pomes från en rätt, köttet från en annan o ev sås från den 3e, i mitt fall så är jag så kinkig med en del saker att dom inte ens får ligga på tallriken (somliga tycker att man kan peta bort dom) tex rödbetor,inlagd gurka,lök, alla dom smittar av sig på allt annat.
Bortskämd ? Japp, kinkig? Japp, bestämmer sjäv vad jag vill stoppa i munnen? Japp
 
Vill bara uppdatera er med att tack vare er vågade jag mejla ansvarig kollega och fråga om en modifierad variant på en av rätterna som redan finns på menyn (men plocka bort allt sånt som jag inte äter). Hon tyckte inte att jag var krånglig och skulle lägga till det på beställningen. Tack hörni, jag hade nog inte gjort det utan er utan hade bara gömt mig som jag brukar. :bump::bow:
 
Vill bara uppdatera er med att tack vare er vågade jag mejla ansvarig kollega och fråga om en modifierad variant på en av rätterna som redan finns på menyn (men plocka bort allt sånt som jag inte äter). Hon tyckte inte att jag var krånglig och skulle lägga till det på beställningen. Tack hörni, jag hade nog inte gjort det utan er utan hade bara gömt mig som jag brukar. :bump::bow:
Gammal tråd, men jag blir glad att du vågade vara "besvärlig" / tydlig med dina behov.

Jag känner igen mig mycket och känner mig ofta uppgiven eller gråtfärdig av att behöva förklara mig. Undviker många sammanhang. Det är verkligen jobbigt, men denna tråden är ett fint stöd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Exile
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 998
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 185
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp