Mat på konferens - måste man äta då?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla kommentarer som har med detta och den tidigare tråden att göra, för det handlar inte om det. Däremot har det väldigt mycket att göra med själva grundproblemet, att jag är en extrem picky eater.

Min arbetsplats ska åka på en konferens över dagen nästa vecka. Jag har inte ägnat det så mycket tankar fram tills alldeles nyss, när min kollega som har hand om hela arrangemanget skickade ut ett mejl om att vi ska sätta upp oss på en lista över vilken mat vi vill äta. Men nu har jag sån ångest att jag sitter här med hjärtklappning och illamående deluxe och känner allra helst för att bara sjukskriva mig den dagen för att slippa alltihop.

Jag är extremt, extremt kräsen när det gäller mat. Det finns inte många maträtter jag äter och det är på den nivån att jag får kräkreflex om jag får in något i munnen som jag inte gillar. Jag har självdiagnostiserat mig med selektiv ätstörning, typ allting stämmer på mig. Detta var självklart ett mycket större problem när jag var liten och inte fick välja själv vad jag vill äta, som i skolmatsalen. Som vuxen vet jag vilka maträtter jag äter, väljer att äta något annat om familjen äter något som jag inte kan äta, och jag har också mina "säkra rätter" på restaurang, så bara jag får kika på menyn innan och se att det finns något jag äter där är det absolut inga problem med att gå ut och äta heller.

Däremot blir det ett problem när det inte finns en valmöjlighet - det vill säga när det är typ dagens rätt som finns på menyn och inget annat. Eller som i det här fallet, allt som kollegan skrev fanns på menyn är rätter som jag vet att jag inte kommer kunna äta. (Lunchmenyer brukar generellt vara mycket, mycket sämre för mig än middags-menyer.)

Om jag tolkar kollegan rätt kommer vi även erbjudas fika både förmiddag och eftermiddag, jag vet inte "menyn" där men misstänker rent spontant något frall/frukost-liknande på förmiddagen och fika-fika på eftermiddagen. Det kommer jag förmodligen kunna äta. Min fråga är - måste man äta (lunchen) när man är på konferens? Känns ju extremt onödigt dessutom att arbetsgivaren ska betala för min portion av något som jag inte kommer kunna ta en enda tugga av. Hur brukar det gå till, är det någon här som exempelvis är väldigt allergisk som kanske måste ha anpassad kost för det? Jag har bara varit på en enda sån här resa tidigare, och med det i färskt minne vet jag hur jobbigt jag tyckte det var. Kan man erbjuda sig att själv bekosta det man vill äta och välja något annat (det är ett café, så de måste väl ha nån vanlig enkel macka tänker jag)? Jag kommer ju liksom inte kunna tillbringa lunchen på toaletten för att slippa äta (standard-Kiwifrukt som barn när man blev bjuden på mat hos en kompis eller när det var äcklig mat i skolmatsalen).

Jag undanber mig också tips om att söka vård för det här, för det kommer ju knappast hjälpa mig till nästa vecka.
 
Klart du inte är tvungen att äta lunch om du inte vill, men kan du inte fråga om det går att ordna något annat från caféet istället, om du nu vill ha en macka istället? Du ska inte behöva betala själv så länge det inte är nyfiskad hummer du kräver.
 
Fråga/skriv att du önskar en macka med xxx på om du vet att det finns på caféet.
Jag googlade stället vi ska till och de har ingen meny utlagd, men min syster och moster har varit där flera gånger och fikat, så de borde ha "sitt vanliga sortiment" också tänker jag?
 
Skriv och säg att det tyvärr inte finns någon rätt på menyn som du kan äta, förklara inte varför. Det har ingen med att göra. Skulle lika gärna vara en obskyr allergi eller annat.
Fråga om det finns möjlighet att istället få en fralla/baguette/smörgås med ost eller vad som funkar bäst, eller ifall det inte går, om du kan ta med eget att äta på annan anvisad plats.

Min erfarenhet av konferens-lunch är att den är sisådär som bäst, och de flesta petar lite på maten och äter lite sallad ....
 
Kan du själv ta kontakt med köket/caféet för att berätta vad du kan äta?
Alternativt ringt matansvarig och sagt att 'jag önskar en smörgås med x, y, z och absolut ingenting annat. '
Man måste verkligen inte förklara sej.

Jag har många gånger fått samtal om vad en person i ett sällskap kan/inte kan äta oasvsett om det är allergi eller annat. och vi har tillsammans kommit fram till något som passar.
 
Den kollegan som har hand om arrangemanget är tack och lov en av de som inte är så drivande i mattjatet heller, så henne känner jag mig faktiskt hyfsat bekväm med att prata med. Jag ska kolla med henne och se vad hon säger. Resten av gruppen har varit där en gång tidigare precis före pandemin, då tillhörde jag en annan avdelning så jag var aldrig med, men hon var det och lär ju veta lite hur det ser ut.
 
När jag har varit i skov och varit i din sits med konferensluncher/middagar, så har jag frågat om det finns möjlighet att värma matlåda. De flesta fik/lunchrestauranger har faktiskt det (men det är tänkt till småbarnsföräldrarna), så det har löst sig.
Men om du vet att du kan äta något dom serverar där, t.ex matig macka så säg till att det är det du vill ha. För restaurangägaren brukar det vara ett icke-problem, och till de som arrangerar så säger du att du pratat med restaurangen själv (ha aldrig mellanhand!) och dom lägger det på er nota.
Problem solved. Det är inte ett problem - DU är inte ett problem :heart
 
Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla kommentarer som har med detta och den tidigare tråden att göra, för det handlar inte om det. Däremot har det väldigt mycket att göra med själva grundproblemet, att jag är en extrem picky eater.

Min arbetsplats ska åka på en konferens över dagen nästa vecka. Jag har inte ägnat det så mycket tankar fram tills alldeles nyss, när min kollega som har hand om hela arrangemanget skickade ut ett mejl om att vi ska sätta upp oss på en lista över vilken mat vi vill äta. Men nu har jag sån ångest att jag sitter här med hjärtklappning och illamående deluxe och känner allra helst för att bara sjukskriva mig den dagen för att slippa alltihop.

Jag är extremt, extremt kräsen när det gäller mat. Det finns inte många maträtter jag äter och det är på den nivån att jag får kräkreflex om jag får in något i munnen som jag inte gillar. Jag har självdiagnostiserat mig med selektiv ätstörning, typ allting stämmer på mig. Detta var självklart ett mycket större problem när jag var liten och inte fick välja själv vad jag vill äta, som i skolmatsalen. Som vuxen vet jag vilka maträtter jag äter, väljer att äta något annat om familjen äter något som jag inte kan äta, och jag har också mina "säkra rätter" på restaurang, så bara jag får kika på menyn innan och se att det finns något jag äter där är det absolut inga problem med att gå ut och äta heller.

Däremot blir det ett problem när det inte finns en valmöjlighet - det vill säga när det är typ dagens rätt som finns på menyn och inget annat. Eller som i det här fallet, allt som kollegan skrev fanns på menyn är rätter som jag vet att jag inte kommer kunna äta. (Lunchmenyer brukar generellt vara mycket, mycket sämre för mig än middags-menyer.)

Om jag tolkar kollegan rätt kommer vi även erbjudas fika både förmiddag och eftermiddag, jag vet inte "menyn" där men misstänker rent spontant något frall/frukost-liknande på förmiddagen och fika-fika på eftermiddagen. Det kommer jag förmodligen kunna äta. Min fråga är - måste man äta (lunchen) när man är på konferens? Känns ju extremt onödigt dessutom att arbetsgivaren ska betala för min portion av något som jag inte kommer kunna ta en enda tugga av. Hur brukar det gå till, är det någon här som exempelvis är väldigt allergisk som kanske måste ha anpassad kost för det? Jag har bara varit på en enda sån här resa tidigare, och med det i färskt minne vet jag hur jobbigt jag tyckte det var. Kan man erbjuda sig att själv bekosta det man vill äta och välja något annat (det är ett café, så de måste väl ha nån vanlig enkel macka tänker jag)? Jag kommer ju liksom inte kunna tillbringa lunchen på toaletten för att slippa äta (standard-Kiwifrukt som barn när man blev bjuden på mat hos en kompis eller när det var äcklig mat i skolmatsalen).

Jag undanber mig också tips om att söka vård för det här, för det kommer ju knappast hjälpa mig till nästa vecka.
Har ett par kollegor som alltid får specialmat när det skas ut. Så att kolla och ändra är ingenting konstigt.
 
Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla kommentarer som har med detta och den tidigare tråden att göra, för det handlar inte om det. Däremot har det väldigt mycket att göra med själva grundproblemet, att jag är en extrem picky eater.

Min arbetsplats ska åka på en konferens över dagen nästa vecka. Jag har inte ägnat det så mycket tankar fram tills alldeles nyss, när min kollega som har hand om hela arrangemanget skickade ut ett mejl om att vi ska sätta upp oss på en lista över vilken mat vi vill äta. Men nu har jag sån ångest att jag sitter här med hjärtklappning och illamående deluxe och känner allra helst för att bara sjukskriva mig den dagen för att slippa alltihop.

Jag är extremt, extremt kräsen när det gäller mat. Det finns inte många maträtter jag äter och det är på den nivån att jag får kräkreflex om jag får in något i munnen som jag inte gillar. Jag har självdiagnostiserat mig med selektiv ätstörning, typ allting stämmer på mig. Detta var självklart ett mycket större problem när jag var liten och inte fick välja själv vad jag vill äta, som i skolmatsalen. Som vuxen vet jag vilka maträtter jag äter, väljer att äta något annat om familjen äter något som jag inte kan äta, och jag har också mina "säkra rätter" på restaurang, så bara jag får kika på menyn innan och se att det finns något jag äter där är det absolut inga problem med att gå ut och äta heller.

Däremot blir det ett problem när det inte finns en valmöjlighet - det vill säga när det är typ dagens rätt som finns på menyn och inget annat. Eller som i det här fallet, allt som kollegan skrev fanns på menyn är rätter som jag vet att jag inte kommer kunna äta. (Lunchmenyer brukar generellt vara mycket, mycket sämre för mig än middags-menyer.)

Om jag tolkar kollegan rätt kommer vi även erbjudas fika både förmiddag och eftermiddag, jag vet inte "menyn" där men misstänker rent spontant något frall/frukost-liknande på förmiddagen och fika-fika på eftermiddagen. Det kommer jag förmodligen kunna äta. Min fråga är - måste man äta (lunchen) när man är på konferens? Känns ju extremt onödigt dessutom att arbetsgivaren ska betala för min portion av något som jag inte kommer kunna ta en enda tugga av. Hur brukar det gå till, är det någon här som exempelvis är väldigt allergisk som kanske måste ha anpassad kost för det? Jag har bara varit på en enda sån här resa tidigare, och med det i färskt minne vet jag hur jobbigt jag tyckte det var. Kan man erbjuda sig att själv bekosta det man vill äta och välja något annat (det är ett café, så de måste väl ha nån vanlig enkel macka tänker jag)? Jag kommer ju liksom inte kunna tillbringa lunchen på toaletten för att slippa äta (standard-Kiwifrukt som barn när man blev bjuden på mat hos en kompis eller när det var äcklig mat i skolmatsalen).

Jag undanber mig också tips om att söka vård för det här, för det kommer ju knappast hjälpa mig till nästa vecka.

Allergiker här! Jag kunde äta väldigt begränsat under en period och löste det oftast så att jag bad om kontaktuppgifter till konferensstället och frågade om det gick att ordna något på mina premisser. Det gick det alltid (förrutom en gång i Leysin).

Be om kontaktuppgifter och fråga vad de tänker servera och sedan se om det går att anpassa på ett bra sätt till dig - eller om de kan erbjuda en rätt som du känner dig bekväm med. Till kollegan kan du bara säga att du har specialkost och att det blir smidigare om du själv kommunicerar med köket eftersom det brukar kräva några mejl fram och tillbaka.

Hoppas det löser sig för dig! Jag vet hur det är att ha ångest för att äta borta och inte kunna styra över maten. Tack och lov har det löst sig för mig numera.
 
Har varit i samma sits som du när jag var yngre. Hanterade det genom att beställa vegetarisk som oftare var sånt jag fick i mig.
Har också gjort som andra föreslår och kontaktat matstället och sagt att jag hade en massa allergier.
 
Skit också att man inte kan se menyn på nätet. Det finns en restaurang här i stan som vi gått på ett par gånger med jobbet som har barnmeny. Oftast brukar det finnas något på den menyn jag kan äta och eftersom jag också är liten i maten så brukar de portionerna vara bättre. Man kanske kan ringa dit och fråga om de har barnmeny?
 
Anropa klausulen 'specialmat'. Det är inga konstigheter med det alls. Ta det med den som beställer maten helst, eller säg att du själv vill beställa din specialmat och den ansvarige räknar med din i den generella beställningen men att du själv fixar detaljerna med matstället direkt. Om inte annat finns alternativet att du inte alls är med på den generella beställningen och att du själv står för din egen mat ur egen ficka. Inget konstigt alls det heller. Jag har dels haft en cateringfirma, dels är ansvarig för beställningar när min arbetsplats har möten eller kickoff - det är inte alls ovanligt att enstaka själva beställer och betalar sin specialkost.
 
Skit också att man inte kan se menyn på nätet. Det finns en restaurang här i stan som vi gått på ett par gånger med jobbet som har barnmeny. Oftast brukar det finnas något på den menyn jag kan äta och eftersom jag också är liten i maten så brukar de portionerna vara bättre. Man kanske kan ringa dit och fråga om de har barnmeny?
Pannkakor :d
 
Det är nog inga problem, de är vana vid att fixa specialmat till folk som inte kan äta från vanliga menyn av olika anledningar. Håller med övriga om att be om kontaktuppgifter så att du själv kan ringa och prata med dem. De kan säkert fixa något du äter, oavsett om du vill ha macka eller typ pasta och falukorv😊

Är nog mycket krångligare att blanda in annan restaurang/cafe.
På fikarasterna kan man också få special vid behov så det löser sig nog också.
 
Jag föredrar också att prata med den personen som ska äta maten före en mellanhand.
Det är så lätt att det blir fel eller att mellanhanden inte riktigt vet eller säger fel, sånt är bara onödigt, särskilt när det är viktigt. Som det brukar vara för den som behöver specialkost av ena eller andra skälet.
 
När vi var på AW med jobbet härom veckan så ringde jag helt enkelt till stället och bad om en sallad. Ringde såklart två dagar i förväg, eftersom menyn var satt enkom för att vi skulle dit och de fanns inga fler rätter dvs de måste ju få en chans att förbereda sig. Det var inga som helst problem. Jag sa bara att jag är under en allergiutredning och tål väldigt få saker, så enklast är om de kunde göra en sallad med det jag räknade upp. Det gick bra och ingen tyckte det var konstigt.
 
Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla kommentarer som har med detta och den tidigare tråden att göra, för det handlar inte om det. Däremot har det väldigt mycket att göra med själva grundproblemet, att jag är en extrem picky eater.

Min arbetsplats ska åka på en konferens över dagen nästa vecka. Jag har inte ägnat det så mycket tankar fram tills alldeles nyss, när min kollega som har hand om hela arrangemanget skickade ut ett mejl om att vi ska sätta upp oss på en lista över vilken mat vi vill äta. Men nu har jag sån ångest att jag sitter här med hjärtklappning och illamående deluxe och känner allra helst för att bara sjukskriva mig den dagen för att slippa alltihop.

Jag är extremt, extremt kräsen när det gäller mat. Det finns inte många maträtter jag äter och det är på den nivån att jag får kräkreflex om jag får in något i munnen som jag inte gillar. Jag har självdiagnostiserat mig med selektiv ätstörning, typ allting stämmer på mig. Detta var självklart ett mycket större problem när jag var liten och inte fick välja själv vad jag vill äta, som i skolmatsalen. Som vuxen vet jag vilka maträtter jag äter, väljer att äta något annat om familjen äter något som jag inte kan äta, och jag har också mina "säkra rätter" på restaurang, så bara jag får kika på menyn innan och se att det finns något jag äter där är det absolut inga problem med att gå ut och äta heller.

Däremot blir det ett problem när det inte finns en valmöjlighet - det vill säga när det är typ dagens rätt som finns på menyn och inget annat. Eller som i det här fallet, allt som kollegan skrev fanns på menyn är rätter som jag vet att jag inte kommer kunna äta. (Lunchmenyer brukar generellt vara mycket, mycket sämre för mig än middags-menyer.)

Om jag tolkar kollegan rätt kommer vi även erbjudas fika både förmiddag och eftermiddag, jag vet inte "menyn" där men misstänker rent spontant något frall/frukost-liknande på förmiddagen och fika-fika på eftermiddagen. Det kommer jag förmodligen kunna äta. Min fråga är - måste man äta (lunchen) när man är på konferens? Känns ju extremt onödigt dessutom att arbetsgivaren ska betala för min portion av något som jag inte kommer kunna ta en enda tugga av. Hur brukar det gå till, är det någon här som exempelvis är väldigt allergisk som kanske måste ha anpassad kost för det? Jag har bara varit på en enda sån här resa tidigare, och med det i färskt minne vet jag hur jobbigt jag tyckte det var. Kan man erbjuda sig att själv bekosta det man vill äta och välja något annat (det är ett café, så de måste väl ha nån vanlig enkel macka tänker jag)? Jag kommer ju liksom inte kunna tillbringa lunchen på toaletten för att slippa äta (standard-Kiwifrukt som barn när man blev bjuden på mat hos en kompis eller när det var äcklig mat i skolmatsalen).

Jag undanber mig också tips om att söka vård för det här, för det kommer ju knappast hjälpa mig till nästa vecka.
Jag säger som de andra, säg specialkost och att det är enklast att du får kommunicera den själv med köket. På jobbet har vi en hel del olika specialkostare av många olika anledningar. Så vår administratör skriver alltid att vanliga så som glutenfritt/laktosfritt/vegan/vegetarian/nöt kan beställa det genom henne, de övriga får kontaktuppgifter. Är verkligen inte avundsjuk på henne när det ska beställas mat :crazy: Jag har aldrig sett någon se så lättad ut när jag blev anställd när hon frågade om allergier/specialkost och jag konstatera att jag äter allt förutom fiskbullar. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp