Mat på tåg

kolblakkur

Trådstartare
I höst kommer jag att börja pendla en längre bit. Åker tåg och tänkte då göra så mycket som möjligt på tåget för att spara tid. Kommer därmed bli en sådan jobbig person som äter på tåget :angel:

Men VAD är en smidig frukost att ha med sig och äta på tåget? Jag har redan köpt en sån här yoghurtbehållare, så yoghurt plus lite müsli vet jag. Tänker dock att det blir lite tråkigt i längden, så tar tacksamt emot tips :)
 
I höst kommer jag att börja pendla en längre bit. Åker tåg och tänkte då göra så mycket som möjligt på tåget för att spara tid. Kommer därmed bli en sådan jobbig person som äter på tåget :angel:

Men VAD är en smidig frukost att ha med sig och äta på tåget? Jag har redan köpt en sån här yoghurtbehållare, så yoghurt plus lite müsli vet jag. Tänker dock att det blir lite tråkigt i längden, så tar tacksamt emot tips :)
Varför skulle du vara jobbig för att du äter på tåget? Pendlar du långt så finns det troligen en restaurangvagn på tåget så massor av männniskor äter.

Kaffe/te i termos, smörgåsar, frukt, ja allt du kan vara sugen på.
 
Jag glömde skriva att smörgås funkar inte. Kommer ha tight med tid på morgonen, så måste bre dagen innan = blä.
 
Jag pendlar 4 timmar med buss när jag pluggar. Ägg är solklart toppval, har aldrig reagerat att det luktar ägg och blev sjukt förvånad när jag läste tråden!

Om man orkar göra en smoothie så fungerar det. Brukar ha med te. På hemvägen händer det att jag värmer matlådor på skolan och äter i bussen. Det luktar dock mat, svårt att komma ifrån.
 
I höst kommer jag att börja pendla en längre bit. Åker tåg och tänkte då göra så mycket som möjligt på tåget för att spara tid. Kommer därmed bli en sådan jobbig person som äter på tåget :angel:

Men VAD är en smidig frukost att ha med sig och äta på tåget? Jag har redan köpt en sån här yoghurtbehållare, så yoghurt plus lite müsli vet jag. Tänker dock att det blir lite tråkigt i längden, så tar tacksamt emot tips :)

För mig räcker det inte bara med yoghurt, då blir jag hungrig på en kvart igen. I stället blandar jag Keso med någon god yoghurt, typ 50/50 och håller mig mätt till lunch. Och jag tröttnar aldrig :p
 
Gör baguetter på kvällen och ta med på morgonen? Det är något av det godaste jag vet. Du kan fylla med alla möjliga konstiga saker :D
 
Gör baguetter på kvällen och ta med på morgonen? Det är något av det godaste jag vet. Du kan fylla med alla möjliga konstiga saker :D
Tyvärr, det blir geggigt och äckligt. Fixar inte när bröd blivit mjukt och fuktigt :(

Har väldigt stora problem med aptit, vilket jag kanske borde nämnt i trådstarten. Klarar ej heller kletiga konsistenser och dylikt på grund av detta. Mycket växer i munnen.
 
Jag röstar på keso med nötter och att du kanske provar gå upp fem minuter tidigare för att göra en macka på morgonen :)
 
Jag glömde skriva att smörgås funkar inte. Kommer ha tight med tid på morgonen, så måste bre dagen innan = blä.
Ähä - bröd och pålägg för sig. Huvudregeln när man ska förvara mat okylt är att aldrig blanda det förens man ska äta.
Gör i ordning en liten "köksväska" med det nödvändigaste samt även lite reservmat, tex knäckebröd, pulversoppa om man gillar sånt, thepåse, snabbkaffe, havregryn etc, även nåt bestick papperstallrik och papper att torka sig med. Mjukbröd, frukt och liknande lägger man i på kvällen dan innan när resten packas. Lägg i paketet med kylvaror som pålägg, kokt potatis stekt bacon och liknande på morgonen tillsammans med ett ett par små petfaskor vatten (ta de ur frysen när det är så här varmt) i en påse för sig, samt ett par termosar hetvatten (den ena till morgonen den andra till hemvägen).
Förbered så myycket det går innan, paketen färdigpackade i kylen (eller frysen om det är sådant) termosarna på rad ursköljda och öppnade, nytt vatten i vattenkokaren etc.
Ta alltid med lite för mycket - ett extra mål behövs när tågen inte går som det är tänkt. Det som inte gått åt av sådant som inte håller sig äter man upp när man kommer hem så att det inte förfars.

Sen detta med tight på morgonen - gå upp lite tidigare och gör morgonrutin samt ÄT något. En banan eller vad som att starta på. Den halvtimmen gör att det slipps gå upp i varv och då blir det lättare att vila på tåget sen, gott om tid där som det lät.
 
Sen detta med tight på morgonen - gå upp lite tidigare och gör morgonrutin samt ÄT något. En banan eller vad som att starta på. Den halvtimmen gör att det slipps gå upp i varv och då blir det lättare att vila på tåget sen, gott om tid där som det lät.
Alltså, jag kommer redan gå upp i ottan för att hinna med det viktigaste: rasta hundarna ordentligt innan jobb. Så jag behöver skala bort så mycket annat som möjligt - därav äta på tåget :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 825
Senast: kamomillo
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 889
Senast: ameo
·
Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: annersia
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp