Mat schema

N

Nile

Funderar lite över hur mkt dottern äter. Det känns som hon borde äta mer. Men jag kan ju inte trycka i henne mat heller. :D Hon blir 6 månader 8:e Januari.

Allt hänger ju lite på när hon vaknar på natten men dagen ser ut ungefär såhär:

180 ml ersättning mellan 4-7
9-10 1 port gröt, fruktpure och vatten. inte alltid hon äter upp allt.
12-13 en halv liten burk mat, frukt och vatten, ibland ersättning beroende på hur bra hon åt.
Men sen äter hon inget förens 16-17. då är det 180 ml ersättning.
vid 19.30-20 är det 220 ml välling.

Jag vet att hon borde äta mer, men hur ska jag lyckas få i henne det?:confused:
 
Sv: Mat schema

Hej!

Går hon upp i vikt som hon ska är det ju inga problem!!! Om inte så försök öka målen eller ge mindre och oftare.

Om du tycker att hon borde äta mer på eftermiddagen så kanske lite mellis med nån frukt eller avokado!? Men det är väl ganska normalt att det går 3-4 timmar mellan målen.
Äter hon något på natten?
 
Sv: Mat schema

ja hon går stadigt upp i vikt. hon ligger två steck över kurvan:D
Det är så olika, ibland vaknar hon vid 3 och äter 160 ml välling och ibland sover hon fram till 5. oftast sover hon faktiskt från 20-runt 5 tiden.

Hej!

Går hon upp i vikt som hon ska är det ju inga problem!!! Om inte så försök öka målen eller ge mindre och oftare.

Om du tycker att hon borde äta mer på eftermiddagen så kanske lite mellis med nån frukt eller avokado!? Men det är väl ganska normalt att det går 3-4 timmar mellan målen.
Äter hon något på natten?
 
Sv: Mat schema

Du behöver inte oroa dig. Om hon ligger två streck över, vad är målet? Tre streck eller fyra streck eller? Glad och i gott hull räcker väl?

Bort med matstressen! Vi har ännu inte lyckats förstöra barnen egen reglering av mat när de är så små. Men det kommer...
 
Sv: Mat schema

haha ne det räcker gott och väl med två streck. Men bara det att jag skrev i ett annat forum, där jag fick skit för att hon åt för lite:(

Du behöver inte oroa dig. Om hon ligger två streck över, vad är målet? Tre streck eller fyra streck eller? Glad och i gott hull räcker väl?

Bort med matstressen! Vi har ännu inte lyckats förstöra barnen egen reglering av mat när de är så små. Men det kommer...
 
Sv: Mat schema

Vi önskar också att L åt mer, men man kan ju inte tvinga dom. Så länge de är nöjda och glada får man vara tacksam ;)

L är nu 7 mån och äter:
9-tiden: 220 ml ersättning
12-13: En stor burk barnmat, fruktpure + vatten
16-17: 220 ml ersättning
20-21: En portion gröt + 160 ml ersättning.
 
Sv: Mat schema

Är hon frisk och går upp i vikt är allt bra. Det behöver hon antagligen inte äta mer.
 
Sv: Mat schema

Oh my god :eek:

Min lilla tjej som blir 6 månader den 3:e januari har bara börjat med gröt (smakportioner). Ska de äta så mycket mat redan nu??? Nu får jag värsta ångesten...

//Krusan
 
Sv: Mat schema

Det behöver du inte alls ha. 6 månder är bra enligt rekomendationer. Vi började tidigare bara för att det var lite roligt, men han började äta något att räkna med vid 8 mån ålder för det :)
 
Sv: Mat schema

Vaddå "borde äta mer"??
Om barnet inte gråter, gnäller eller minskar i vikt, är det då inte aldeles lagom med mat?

Sebastian åt absolut inte mer än sådär när han var ett halvår och äter egentligen inte mycket mer nu när han är 10 månader heller...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp