Mat som är snäll mot magen

Caoimhe

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har märkt att fet och/eller stark mat tenderar att göra magen än värre. Ingen diagnos då jag inte uppsökt vården för detta, men misstänker att det handlar om någon IBS eller dylikt. Just nu är inte bästa tillfället att söka upp vård heller, så jag tänkte försöka lägga om min kost för att förhoppningsvis undvika att trigga problemen mer än nödvändigt.

Ni som har problematiska magar, vad äter ni under dygnets timmar? Jag önskar tips till både frukost och lagad mat. Gärna recept om ni har.
 
För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har märkt att fet och/eller stark mat tenderar att göra magen än värre. Ingen diagnos då jag inte uppsökt vården för detta, men misstänker att det handlar om någon IBS eller dylikt. Just nu är inte bästa tillfället att söka upp vård heller, så jag tänkte försöka lägga om min kost för att förhoppningsvis undvika att trigga problemen mer än nödvändigt.

Ni som har problematiska magar, vad äter ni under dygnets timmar? Jag önskar tips till både frukost och lagad mat. Gärna recept om ni har.
Om det vore så enkelt... Jag har har haft problemmage i hela mitt liv, typ, och har fortfarande inte hittat en röd tråd. Dock undviker jag laktos och gluten. Jäst är illa och socker i större mängder. Sötningsmedel funkar inte alls. I perioder funkar inte äpplen och apelsiner heller, så det undviker jag.

Jag brukar laga enkel, men inte tråkig, mat av rena råvaror. Äter väldigt sällan halvfabrikat.

Magen kraschar totalt med (o)jämna mellanrum ändå, men det här är vad jag kan tipsa om.
 
För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har märkt att fet och/eller stark mat tenderar att göra magen än värre. Ingen diagnos då jag inte uppsökt vården för detta, men misstänker att det handlar om någon IBS eller dylikt. Just nu är inte bästa tillfället att söka upp vård heller, så jag tänkte försöka lägga om min kost för att förhoppningsvis undvika att trigga problemen mer än nödvändigt.

Ni som har problematiska magar, vad äter ni under dygnets timmar? Jag önskar tips till både frukost och lagad mat. Gärna recept om ni har.
Laktosfri keso och Laktosfri kvarg med (inte allt för mogen)banan är min räddare när magen är arg på mig.
 
För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har märkt att fet och/eller stark mat tenderar att göra magen än värre. Ingen diagnos då jag inte uppsökt vården för detta, men misstänker att det handlar om någon IBS eller dylikt. Just nu är inte bästa tillfället att söka upp vård heller, så jag tänkte försöka lägga om min kost för att förhoppningsvis undvika att trigga problemen mer än nödvändigt.

Ni som har problematiska magar, vad äter ni under dygnets timmar? Jag önskar tips till både frukost och lagad mat. Gärna recept om ni har.
Av en tillfällighet upptäckte jag att omega 3 gjorde min oroliga mage lugn. Från att vara tvungen att springa på toa till och med flera gånger nattetid, så funkar magen helt normalt. Har inte ändrat kosten alls.

Tänkte först att det var en tillfällighet, så jag provade att vara utan omega 3 i en vecka och då återkom problemet.

Kanske kan vara värt att prova för dig också?
 
För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har märkt att fet och/eller stark mat tenderar att göra magen än värre. Ingen diagnos då jag inte uppsökt vården för detta, men misstänker att det handlar om någon IBS eller dylikt. Just nu är inte bästa tillfället att söka upp vård heller, så jag tänkte försöka lägga om min kost för att förhoppningsvis undvika att trigga problemen mer än nödvändigt.

Ni som har problematiska magar, vad äter ni under dygnets timmar? Jag önskar tips till både frukost och lagad mat. Gärna recept om ni har.
För många med IBS fungerar det bra att äta enligt FODMAP. Sen är det även viktigt att äta regelbundet, hellre små portioner ofta än stora sällan. Och att verkligen ta det lugnt när man äter. Tugga maten ordentligt. En riktlinje enligt någon läkare i en podd var att det ska ta mer än 15 minuter att äta upp en måltid, för Att inte magen ska få en ”chock” av plötsligt för stora mängder mat.

Jag har också IBS och hade svårt att se mönster då jag kunde reagera på allt möjligt. Slutade med att jag helt enkelt åt vad jag ville och började med medicin istället. Nu har jag väldigt sällan skov. Många restaurangbesök som blivit förstörda tidigare…har inte ens skov en gång i månaden längre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 279
Senast: Tarnin
·
Kropp & Själ Jag har de senaste 10-15 åren haft problem med magen. Dyspepsiliknande, gasig mage osv. Först förstod jag inte vad som triggade det. Jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 852
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 174
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 151
Senast: whyme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp