Mat till 6-månaders föl!?

H

hotstuff

mitt lilla föl på 6 månader äter 3,5 dl betfor 5dl breed och 5dl havre plus lite morötter med fri tillgång till hö ca 5kg på kvällen (äter ej mer). Tror ni att detta är en ok foderstat? obs!! denna fodergiva delas upp på 2 ggr per dag mvh jessica
 
Om det räcker beror på vad vilken ras ditt föl är och om du har bra eller dåligt hö. :)
Jag har dåligt hö (7.5 MJ 23 smpr) så mitt varmblodsföl 5 mån äter 1½kg havre o 1½kg Groov 1 kg lusern och 2-3 kg hö (äter ej mer) och mer kommer det bli när HON är 6 månader.

MVH Eem
 
Det beror helt på vad höt innehåller. Det måste vara väldigt bra proteinvärde om det du ger ska räcka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: super
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 604
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 475
Senast: ufot
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 524
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp