Mat till allergisk hund inlaggd på klinik.

super

Trådstartare
Jag har en liten jätte allergisk Chihuahua kille på 8 år som är inläggd på klinik med inflammation i bukspottskörteln, njurarna, tarmar mm. Han tål i princip bara viltkött och går normalt på Mush Wild. Nu måste vi dels ha ett mer fettsnålt foder pga njursten mm. Han har förut ätit Emmzo viltkorv som är mer fettsnålt än Mushen. Problemet är att dom vägrar hantera rått kött på kliniken så åkte i vild panik igår och köpte något nytt foder med Känguru. Idag har vi fått rapport att han tyvärr fortsätter att kräkas och dom vet inte om det beror på fodret eller hans övriga problem. Jag har nu stått och kokat och silat hans köttkorv för att få bort benbitarna som annars riskerar att skada honom när dom är kokta. Ska strax åka in med avkoket.

Är det annars någon annan som har någon idé. Han tål alltså inte ris som tyvärr är i nästan all hydroliserad mat.. Greppar efter halmstrån då vi inte vet om detta går vägen.:cry:
 
Antar att ni redan testat RC sensitivity control? Innehåller tapioka och anka, enda av alla veterinärfoder som testats som funkar i vårt hushåll. Vår herre tål inte heller ris, bland annat.
Håller tummarna för vovve :heart
 
Antar att ni redan testat RC sensitivity control? Innehåller tapioka och anka, enda av alla veterinärfoder som testats som funkar i vårt hushåll. Vår herre tål inte heller ris, bland annat.
Håller tummarna för vovve :heart

Tack för svar!
Vi har tidigare provat anka och det gick inte då iaf. Dock så kanske det fodret innehöll ris, kommer inte riktigt ihåg alla turer. Kängurun ska dock vara mild och den innehåller just bara Känguru. Har iaf varit inne och lämnat avkoket så får se hur det går. Men jag funderar på om det inte är bättre att han är tom nu eftersom tarmar mm är så irriterade. Han får ju ändå dropp så utgår att det även är näringslösning i det.
Väntar på att kliniken ska ringa igen så vi får diskutera lite. Vi fick heller inte träffa vår lilla skrutt men förstår att det kanske inte är möjligt men det kändes tungt att åka därifrån utan att ens få se honom!:cry::cry:
 
Såvitt jag vet anser man numera att det inte är bra för magen/tarmarna att hunden inte får mat (alltså förr vid tex dålig mage var ju ofta rådet att fasta hunden, detta råd gäller inte länge). Med detta gäller ev inte din hund.

Vad gäller foder, usch va svårt för er!
Kan ZiwiPeak av sorten vension vara ett alternativ just nu? Ska vara rådjur och innehåller inget ris. MEN tyvärr är fetthalten 25 %, men detta bör ju vara räknar på ”torrbasis” eller vad det kalla. Men det kanske oavsett blir för mkt fett?
https://vetzoo.se/ziwipeak-dog-air-dried-venison

 
Annars skulle jag nog leta bland veterinärfodrerna.
Ett förslag är möjligen denna:
https://vetzoo.se/veterinary-diets-...E7Ajw7wCt4A28Yq2-8_xoCzpgQAvD_BwE#!child=6509
Exakt vilka proteinkällor fodret innehåller framgår ej men de ska vara hydrolyserade proteinkällor, vilket möjligen gör att fodret kan fungera. Fetthalten är 16,5 %. Ska inte innehålla ris.
Ytterligare ett alternativ är denna med struts och potatis.
https://vetzoo.se/happy-dog-sensibl...bF1X7lK3pzszLRdtFhxoC8LEQAvD_BwE#!child=23961
 
Såvitt jag vet anser man numera att det inte är bra för magen/tarmarna att hunden inte får mat (alltså förr vid tex dålig mage var ju ofta rådet att fasta hunden, detta råd gäller inte länge). Med detta gäller ev inte din hund.

Vad gäller foder, usch va svårt för er!
Kan ZiwiPeak av sorten vension vara ett alternativ just nu? Ska vara rådjur och innehåller inget ris. MEN tyvärr är fetthalten 25 %, men detta bör ju vara räknar på ”torrbasis” eller vad det kalla. Men det kanske oavsett blir för mkt fett?
https://vetzoo.se/ziwipeak-dog-air-dried-venison
Samt @Wingates
Tack snälla för svar!
Jag vet inte om jag vågar prova något annat iom negativ respons på Kängurun. Ziwipeak är det som han ätit förutom Mush och köttkorven från Emmzo men vet tyckte att det var alldeles för mycket fett iom att bukspottskörteln var irriterad.


Nu har dom ju iaf avkoket att använda. Tyvärr ringde dom inte upp som jag hoppades.. Men dom ska ringa imorgon så får vi diskutera vidare hur vi ska gå vidare då.
 
Jag har själv en hund som blev inlagd med riktigt inflammerade tarmar, diagnosen blev kronisk inflammation och han går på Purina Veterinary Diet EN Gastrointestinal numera. Funkar jättebra för oss.
 
Jag har en liten jätte allergisk Chihuahua kille på 8 år som är inläggd på klinik med inflammation i bukspottskörteln, njurarna, tarmar mm. Han tål i princip bara viltkött och går normalt på Mush Wild. Nu måste vi dels ha ett mer fettsnålt foder pga njursten mm. Han har förut ätit Emmzo viltkorv som är mer fettsnålt än Mushen. Problemet är att dom vägrar hantera rått kött på kliniken så åkte i vild panik igår och köpte något nytt foder med Känguru. Idag har vi fått rapport att han tyvärr fortsätter att kräkas och dom vet inte om det beror på fodret eller hans övriga problem. Jag har nu stått och kokat och silat hans köttkorv för att få bort benbitarna som annars riskerar att skada honom när dom är kokta. Ska strax åka in med avkoket.

Är det annars någon annan som har någon idé. Han tål alltså inte ris som tyvärr är i nästan all hydroliserad mat.. Greppar efter halmstrån då vi inte vet om detta går vägen.:cry:
Fast Mush wild innehåller ju ren, lamm, älg - i den ordningen. Så det är inte bara viltkött i den.
Samt @Wingates
Tack snälla för svar!
Jag vet inte om jag vågar prova något annat iom negativ respons på Kängurun. Ziwipeak är det som han ätit förutom Mush och köttkorven från Emmzo men vet tyckte att det var alldeles för mycket fett iom att bukspottskörteln var irriterad.


Nu har dom ju iaf avkoket att använda. Tyvärr ringde dom inte upp som jag hoppades.. Men dom ska ringa imorgon så får vi diskutera vidare hur vi ska gå vidare då.
Mush wild innehåller ju främst ren och lamm och lite älg, så då borde han ju klara av lamm :) då bör det bli lättare hitta käk :)
 
Hills z/d innehåller inte ris. Dock kanske för mycket fett? Ett av få foder min allergiska tålde. Finns som våtfoder med.
 
Fast Mush wild innehåller ju ren, lamm, älg - i den ordningen. Så det är inte bara viltkött i den.

Mush wild innehåller ju främst ren och lamm och lite älg, så då borde han ju klara av lamm :) då bör det bli lättare hitta käk :)

Hmm undrar om dom gjort om den för jag har för mig att när jag började köpa den så var det Ren, älg, lamm.. Och lammet låg på ca 20% Hur som så när vi provat andra lammfoder så har det inte fungerat. Kan inte svara på varför just Mush fungerade.
 
Svarar alla.

Tack snälla för svar!!! Det kändes riktigt hopplöst i förrgår. Igår ringde dom dock och sa att han var mycket bättre och fick komma hem. Han är nu hemma men är hemskt svag och vinglig så är väldigt orolig för honom. Ingen temp och han hade god aptit från början men jag upplever tyvärr att han blev sämre framåt kvällen. Får små små portioner av Kängurun som kliniken ändå upplevde att han fungerade på.

Jag är dock lite besviken! Han var helt sårig i hela rumpan och hade massa intorkad bajs runt analen. Jag for direkt iväg och köpte en liten klippmaskin och tvättade sedan honom och rakade bort all päls som satt runt analen för att lättare kunna hålla rent och smörja. Han såg redan bättre ut på kvällen. Han har även problem med rinniga ögon så dom måste tvättas och smörjas minst 1 ggr/dag för att hålla huden fri från irritation och svampbildning. Jag förklarade detta när vi lämnade honom. När vi hämtade ut honom så berättade dom att dom hade försökt torka rent runt ögonen men att han inte hade gillat att dom höll på.. Hur som så hade han redan ganska ordentliga irritationer under ögonen.

Tycker faktiskt att för dom väldigt dyra pengarna/dygn så ska inte hunden vara i sådant skick när man hämtar ut honom, eller förväntar jag mig för mycket?
 
Jag har själv en hund som blev inlagd med riktigt inflammerade tarmar, diagnosen blev kronisk inflammation och han går på Purina Veterinary Diet EN Gastrointestinal numera. Funkar jättebra för oss.
Eftersom andra ingrediens är ris så kommer den tyvärr inte fungera till vår lilla hund. Tack ändå!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp