mat till kattunge

Dentan

Trådstartare
När man får hem en kattunge vid 12 veckors ålder, hur sköter man det med maten? Upppfödaren har gett royal canins mat 4 ggr per dag. men jag har tänkt att när katten är större enbart ge torrfoder. Kan man ge torrfoder till kattungar också? ska den ha det ståendes framme emellan dom där 4 givorna blötmat? vid vilken ålder kan jag sluta med färskmaten och gå över på torrfodret enbart?

Berätta gärna lite vid vilken ålder man ger olika mat generellt, då jag har jätte dålig koll och vill veta innan jag får hem kissen.
 
Sv: mat till kattunge

Jag skulle fortsätta med blötmat, det är det absolut bästa för katter bortsett från barf.
 
Sv: mat till kattunge

Mina katter (små som stora) har alltid torrmat framme och får blötmat ibland vid sidan om torrmaten (dock inte varje dag).

Vissa säger att blötmat är bättre än torrmat men jag vet flera katter som mår kasst på blötmat. Några av mina katter kissar bla mindre om de får mycket blötmat och det är ju inte bra.
Vill du byta till torrmat välj då ett bra foder i djuraffären och låt katten äta det som den är van vid från uppfödaren ett bra tag innan du börjar sakta introducera torrmaten.
 
Sv: mat till kattunge

Fortsätt ett tag med samma mat som hos uppfödaren och vänj sedan över försiktigt till annan sort. Blötmat är det överlägset bästa att ge katten.

Torrfoder är för det första torrt och katter har dålig drickreflex så det är viktigt att katten får i sig så mycket vatten som möjligt med maten. Torrfoder innehåller mycket kolhydrater som katten inte är gjord för att äta. Risken är stor för framtida sjukdomar såsom diabetes och njurproblem förutom risken för övervikt.

Tycker du ska ta dig en fundering på att ge blötmat i stället.
 
Sv: mat till kattunge

Av alla kattfoder som finns på marknaden så är torrfoder generellt sett det sämsta man kan ge sin katt pga av att de ofta innehåller mycket spannmål. Katten är strikt karnivor, dvs köttätare, och fungerar som vilket lejon eller tiger som helst trots att de bor hemma hos oss. Hela deras matsmältningssystem är gjort för att äta rått kött så vill man ge sin katt de bästa förutsättningarna så läser man på om barf som Bison tidigare nämnde.

Blötmat är också bra eftersom det oftast innehåller rent kött och köttprodukter. Mjau och Bozita i tetrapack är bland dom bästa.

Tänk på hur du själv skulle må om du bara fick äta på t ex Mc Donalds vareviga dag. Du skulle troligen överleva men din kropp skulle inte må så bra av det i längden. ;)

Det är ett rovdjur, om än lite, som du har skaffat. :D
 
Sv: mat till kattunge

Jag har tänkt om lite nu efter att ha läst mycket på nätet.
I alla fall just när det gäller tiden han är kattunge, upp till 1 år.

Jag har läst mig till att Mjaus blötfoder i tetrapack (finns på ica) ska vara ett foder med högt köttinnehåll men prisvärt. Det stämmer va?

http://www.google.se/imgres?imgurl=...m-FIGV0QWQ0YHYDA&sqi=2&ved=0CDoQ9QEwAw&dur=99

sådan som ovan alltså. Men det är ju inte specifik kattungemat? den är ju för vuxna katter? Gör det något?

Tanken är alltså att jag ska ge

http://royalcanin.se/katt/foder-butik/kitten-36/

som torrfoder och låta det finnas framme jämt så han kan äta när han vill.
Sedan ge Mjau som blötfoder, 6 stycken för 55 kr. En tetra är 380 gram. Hur många sådana bör jag ge om dagen? Uppfödaren tror jag ger 4 "mål" om dagen nu i början och sedan 2 "mål" när han börjar äta mer torrfoder. En halv tetra är det ett mål mat åt en kattunge på 12 veckor? Svårt för mig att veta hur mycket man ska ge. Om jag ger en halv tetra så går det ju sammanlagt 1 förpackning om dagen (2 st första tiden) och det blir inte särskilt dyrt.



Vad tror ni får katten en någorlunda bra kost om jag gör såhär?:)

Behöver jag ge köttfärs och majsvälling och annat utöver detta? (fick med ett papper med info från uppfödaren där hon skriver att man kan ge torsk och köttfärs äggula osv som blötmat, men om jag ger mjau som blötmat innebär det då att det inte är nödvändigt näringsmässigt att ge kött osv ) *självklart kan han få smakbitar emellanåt ändå! *
 
Senast ändrad:
Sv: mat till kattunge

Det är samma innehåll i kattunge-Mjau och vuxen-Mjau. Bara lite mindre bitar i kattungevarianten.

Låt kattungen få fri tillgång på blötmaten. Du märker efter ett tag hur mycket det går åt. En tetra om dan kan vara lagom.

Om du envisas med att ge torrfoder så leta reda på en bättre sort. Kolla innehållsförteckningarna noga.
 
Sv: mat till kattunge

nu ärt inte RC ett bra torrfoder, långt därifrån faktiskt.

Läs på om katter o läs sen på påsen så inser du nog det själv :)
 
Sv: mat till kattunge

Eukanuba är ett hyfsat torrfoder. Orijen och Applaws lika så.

Men framför allt fri tillgång till blötmat o ransonera torrfodret.
 
Sv: mat till kattunge

Mjau i tetrapack är som sagt bra mat för en katt så väljer du det så har du gjort ett bra val. Jag tror att en halv tetra per måltid är lite för mycket till en liten kattunge. De äter inte så mycket åt gången så det är bättre att ge lite mindre portioner och istället lite oftare. Du lär dock ganska snabbt märka hur mycket han äter.

Ger du Mjau så behöver du inte ge någon annan mat eftersom det är ett fullfoder. Man kan dock gärna sticka in lite köttfärs, äggula osv som godis emellanåt och det brukar vara uppskattat. Fisk bör man helst undvika då det kan vara allergiframkallade för katter. Katten är ju faktiskt ökendjur från början och i öknen finns ingen fisk. ;)

Hoppas att du har fått några fler svar på dina frågor och lycka till med lillkissen. :)
 
Sv: mat till kattunge

Ja, skrota torrfodret o ge katten mjau blötmat.
Du spar dina pengar o ger katten bättre förutsättningar för ett friskt liv
 
Sv: mat till kattunge

Ja, skrota torrfodret o ge katten mjau blötmat.
Du spar dina pengar o ger katten bättre förutsättningar för ett friskt liv
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 717
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 446
Senast: Sofie.S
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 028
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 817
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp