Mat till olika stora hundar

ImagineChange

Trådstartare
Jag har en hund på 10 kg och en på ca 25 (lite svårt att få honom på vågen nu...). Det finns ju torrfoder anpassade för små, medelstora och stora raser. Just nu får båda ett för medelstora raser, dom funkar bra på det och det är smidigt att bara köpa en sort. Det jag funderar på är hur mycket det egentligen skiljer på de här olika fodren?! Om man köper färskfoder så är det ju inte olika varianter för olika stora hundar. Jag förstår att jag kan gå till affären och jämföra alla innehållsförteckningar, men först tänkte jag kolla här om nån här har koll? 😊
 
Ofta så är det så att torrfoder för stora hundar innehåller lite glucosamin, eftersom fodertillverkarna räknar med att stora hundar får artros. Foder för små hundar brukar innehålla lite mer energi, för att de har högre förbränning än större hundar.

Med andra ord, hittar du foder som fungerar bra för hundarna, så att de har blanka pälsar, bra klor, bra tänder, bra hud/ögon/öron och hundarna bajsar liten mängd luktfritt bajs, då vet du att hundarna fungerar bra på fodret och kan strunta fullständigt i om det råkar stå "för stora hundar" eller inte på förpackningen.
 
Ofta så är det så att torrfoder för stora hundar innehåller lite glucosamin, eftersom fodertillverkarna räknar med att stora hundar får artros. Foder för små hundar brukar innehålla lite mer energi, för att de har högre förbränning än större hundar.

Med andra ord, hittar du foder som fungerar bra för hundarna, så att de har blanka pälsar, bra klor, bra tänder, bra hud/ögon/öron och hundarna bajsar liten mängd luktfritt bajs, då vet du att hundarna fungerar bra på fodret och kan strunta fullständigt i om det råkar stå "för stora hundar" eller inte på förpackningen.

Okej, det låter vettigt! Men...luktfritt bajs?! När lilla hunden åt färskfoder var det nog ganska luktfritt, men är det möjligt med torrfoder? 🤔
 
Okej, det låter vettigt! Men...luktfritt bajs?! När lilla hunden åt färskfoder var det nog ganska luktfritt, men är det möjligt med torrfoder? 🤔
Vet inte. Jag tyckte att mina hundar hade hyfsat luktfritt bajs när de åt det torrfoder som passade dem minst sämst (efter att ha provat mig igenom en hel del olika), men det blev klart bättre när jag slutade ge torrfoder. Nu är det så många år sedan mina hundar åt torrfoder att jag inte minns exakt hur allt var då, jag minns bara att de mådde sämre av det bästa torrfodret än vad de mått av det sämsta färskfodret.
 
Helt luktfritt vet jag inte om jag varit med om med torrfoder men man måste liksom sniffa med flit när man böjer sig för att plocka upp mina hundars skit för att känna nåt och det duger bra för mig. :D

Vi gick på valpkurs med en hund som sket 15 meter bort utomhus på vintern och det blev lite svårt att andas där vi stod... :arghh:
 
Vi gick på valpkurs med en hund som sket 15 meter bort utomhus på vintern och det blev lite svårt att andas där vi stod... :arghh:
Påminner mig om när jag gick på promenad med en vän och hennes hundar en gång för flera år sedan. Ena hunden sket. Jag gick till andra sidan av bilvägen och ökade avståndet till henne så mycket som det öht gick, fram tills att hon hittat en soptunna att slänga bajspåsen i. Herregud vilken stank! (hon bytte senare foder, hunden mådde bättre på det och vi kunde gå promenader utan att jag kände ett behov av näsklämma)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Strunta i vikten och gå i stället på vad de behöver.
Jag har tre hundar. Två Schäfertikar och en liten Dvärgschnauzerhane. En tiken på 33 kg är gammal och lägger lätt på sig. Dvärgen på 8 kg är kastrerad så han lägger också lätt på sig. De får samma foder (dietfoder) men tiken får tillskott för gamla hundar. Den tredje är ung och i tävlingsform. Hon väger 26 kg får ett foder som passar normalprestation och så lägger vi till extra kött mm.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 670
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 299
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: em-pirre
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp