Mat till rund innekatt

Piek

Trådstartare
20190104_203207.jpg
Mun lilla Tuss är lite för rund om magen. Att försöka aktivera henne räcker inte (hon tröttnar innan hon blir trött så att säga ;)) så vi måste se över fodret.

Hon äter bozita blötmat och får portionerat tre gånger om dagen. Har gett henne något mindre än rekommenderad mängd om dagen men upplever att hon inte blir helt mätt, vill inte minska portionerna mer.

Vad rekommenderar ni för foder? Mina önskemål är:
-blötmat för vätskans skull
-spannmålsfritt
-gärna svenskt eller producerat på ett så "bra" sätt som möjligt.

Färskfoder går tyvärr bort då det inte säljs i närheten och vi bor med lantbrevbärare som inte kan hantera fryst mat.
 
Hur menar du att du upplever att katten ”inte blir helt mätt” ?

Ärlig fråga, i min erf vill vissa katter typ alltid ha mat om de får och tigger ofta , ffa om de hålls på begränsade givor dvs inte är av sorten de katter som håller vikten och hanterar fri tillgång.

Jag har haft bägge sorter, så därav reflektionen .

Med de individer som agerar ständigt hungriga så får du ändå tänka på att kisses magsäck rymmer typ 2 msk mat för varje giva ungefär, och att katter inte är skapta för att ständigt under dygnet ha fri tillgång på mat. Eftersom du ger din katt mat regelbundet under dygnet och då ffa blötmat, är det fullt tillräckligt så länge du ser till att maten den får uppfyller behoven ang näringsintag osv 😄
 
Senast ändrad:
Hur menar du att du upplever att katten ”inte blir helt mätt” ?

Ärlig fråga, i min erf vill vissa katter typ alltid ha mat om de får och tigger ofta , ffa om de hålls på begränsade givor dvs inte är av sorten de katter som håller vikten och hanterar fri tillgång.

Jag har haft bägge sorter, så därav reflektionen .

Med de individer som agerar ständigt hungriga så får du ändå tänka på att kisses magsäck rymmer typ 2 msk mat för varje giva ungefär, och att katter inte är skapta för att ständigt under dygnet ha fri tillgång på mat. Eftersom du ger din katt mat regelbundet under dygnet och då ffa blötmat, är det fullt tillräckligt så länge du ser till att maten den får uppfyller behoven ang näringsintag osv 😄

Hon uppför sig på ett annat sätt sen vi minskade maten och blir snabbare tiggig. Tidigare var hon nöjd och gick och la sig efter att hon ätit och tiggde inte speciellt mycket mellan målen, hon har fått på samma tidpunkter i snart fyra år så vanan sitter när det är matdags ;) nu tycker jag hon verkar leta efter mer mat när det är slut och hon tigger mer än tidigare.

Det är näringsvärdena jag är lite orolig över om jag skulle minska portionerna ytterligare eftersom hon redan får strax under rekommenderad mängd utifrån tillverkarens anvisningar. Men jag får erkänna att mina kunskaper i katters näringslära är ganska begränsade :o
 
@Piek
Om du ser till att ge kisse ett fullgott foder och sen dessutom som du gör ger små givor flera gånger under dygnet så är det som sagt helt fullgott för dem - men tigger gör de ändå inte sällan .

Ett bra tips tycker jag är att alltid om man tycker det är svårt som matte/husse för kissar/hundar att alltid mäta upp dagsransonen för dagen i förväg. Då vet matte/husse bättre och det blir så mycket lättare att ransonera ut det.

F.ö så om du utöver blötfoder alls serverar torrfoder så se till att kisse får jobba med att plocka i sig torrfodret .

Endera göm eller sprid ut torrfodret på olika ställen . Eller så finns det hyfsade sk altivitetsbollar för katt där du kan lägga i torrfoder och några få torrisar ramlar ur då och då när katten dribblar runt bollen . Skaffa isåfall en boll som är lite svårare 😄
 
Hur mycket mat får din katt i förhållande till den här tabellen? http://www.kattstatus.se/sida97.html

Just Mjau eller Bozita har jag hört ska vara väldigt bra (bäst?) om man behöver banta sin katt.
Tack! Ska kolla på tabellen imorgon :)

@Piek
Om du ser till att ge kisse ett fullgott foder och sen dessutom som du gör ger små givor flera gånger under dygnet så är det som sagt helt fullgott för dem - men tigger gör de ändå inte sällan .

Ett bra tips tycker jag är att alltid om man tycker det är svårt som matte/husse för kissar/hundar att alltid mäta upp dagsransonen för dagen i förväg. Då vet matte/husse bättre och det blir så mycket lättare att ransonera ut det.

F.ö så om du utöver blötfoder alls serverar torrfoder så se till att kisse får jobba med att plocka i sig
Endera göm eller sprid ut torrfodret på olika ställen . Eller så finns det hyfsade sk altivitetsbollar för katt där du kan lägga i torrfoder och några få torrisar ramlar ur då och då när katten dribblar runt bollen . Skaffa isåfall en boll som är lite svårare 😄
Torrfoder äter fröken som godis så det har vi fått ta bort helt...
Tack för dina tankar :) att mäta upp maten i förväg var smart det ska jag börja med!
 
Många har lyckats få sina katter att gå ner i vikt genom att Barfa dem. Numera kan man köpa färdiga bullar så det inte blir så komplicerat. Sedan ska katten naturligtvis också gå med på att äta barf :meh:
 
Försök att mata henne med aktiveringsleksaker istället för på ett fat. Ju längre tid de äter, ju mättare blir de. Blötmat kan läggas i toalettrullar, äggkartonger, plastbyttor eller frysas till ”glass”. Tror det ör ett bättre recept än att byta mat.
 
När min systers katt var tjock så köpte de en sån här:

1546699317906.png

Fungerade jättebra och han fick verkligen jobba för att få ut sin mat.
 
Vi väger all mat och sen får hon aldrig i vanlig skål längre utan i aktiveringsmatskål/leksak. Hon är en hetsätare, så det är dels för att hon inte ska kräkas upp all mat igen och dels för att hon ska hinna känna sig mätt. Tycker det funkar bra, lite meckigt såklart att först väga upp och sen stoppa i maten men hon är superfin i kroppen och håller sig rätt nöjd mellan måltiderna (4 mål per dag).
 
Smart med aktiveringsmatskål! Vette sjutton hur det skulle funka dock, har en annan fröken som absolut inte behöver äta mindre och dessutom vägrar äta om man matar dem i olika rum :banghead:
 

Liknande trådar

Katthälsa Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt? Jag har dessutom en till...
Svar
12
· Visningar
3 595
Senast: Piek
·
Katthälsa Har precis kommit hem med min nykastrerade honkatt (Norsk skogkatt). Operationen gick bra och såret ser fint ut, jag fick inte ens med...
Svar
14
· Visningar
1 990
Senast: MonteRose
·
Hundhälsa Jag har antagligen skrivit om min skrutt tidigare här när hon hade en hemsk klåda. Jag fick iaf veta att hon inte tål spannmål...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: vallhund
·
Katthälsa Jag har min katt (Manson) hos mamma då han trivs bättre där och har större utrymme att leka på, han blir liksom helt förbytt på alla...
Svar
19
· Visningar
2 156
Senast: gugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp