Bukefalos 28 år!

Mat till sphynx

Carla

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder - vad ger ni för mat till era nakenfisar?

Har nyligen fått hem en ettårig hankatt och är lite osäker på vad jag ska köpa för mat till honom när maten jag fick medskickad tar slut.

Ger ni alla Royal Canins Sphynx-foder? Tycker det innehåller mest spannmål?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Mat till sphynx

Jag har också nyligen fått hem en liten nakenfis, och håller just nu på att vänja över honom till Applaws. (för kattungar, han är bara 4 månader)
Det har 80% köttinnehåll och är helt utan spannmål, vilket ju kan vara bra även vid allergier, och jag misstänker att min lilla kille har lite känslig hud..

Har en önskan att han ska kunna ha fri tillgång så småningom, och att applaws med sitt höga köttinnehåll skulle göra honom mer mätt, men han verkligen vräker i sig fortfarande :(

Förutom torrkluttar får han även blötmat några gånger i veckan, olika sorter beroende på vad som ser gott ut när vi handlar ;)
 
Sv: Mat till sphynx

Min herre är strax under året och superkräsen. Har provat Royal Canins, som han motvilligt äter om han blir hungrig, och jag har provat Ziwi Peak, som också är ett foder med lite spannmål och högt köttinnehåll - men det ratar han helt. Äter kanske lite om han är döende (enligt honom själv, då)

Kul med kräsen katt :bow:
 
Sv: Mat till sphynx

Royal canin är verkligen inget bra foder.

Det bästa är att barfa/färskfoder. Det finns burkmat helt utan spannmål också. Jag anser inte att katter ska äta torrfoder men om man vill ge det ändå så finns det spannmålsfria sorter.


Tillägger att en vän söderut har sphynx som barfas, det är billigare än bra torrfoder och katten mår prima. Får mycket beröm över sina tänder.
 
Sv: Mat till sphynx

Vad spännande! Tack för tipset. Det ska jag läsa på om.

Jag kan inte påstå att jag tyckte Royal Canins foder lät något bra när jag läste innehållsförteckningen, magkänslan sa att det var inge bra.
Typiskt bara att det dyra bra fodret jag köpte istället inte passade herrn ;)

Blötfoder gillar han nog. Ska ta mig en titt.
Tack för tipset återigen :)
 
Sv: Mat till sphynx

Mjau som finns i vanliga matvaruaffären är faktiskt bra innehållsmässigt. Det innehåller bara kött och animaliska biprodukter (fisk och fiskprodukter i t.ex. smaken strömming).
Vet dock inte hur det blir med tänderna om man bara ger blötmat.
Personligen skulle jag försöka få kisse att tugga typ kycklingvingar, senor eller andra mindre hårda ben för att rensa lite.
 
Sv: Mat till sphynx

Blötmat är bäst, och till det kycklingvingar, kycklinghals och andra små ben (alltid råa!)
 
Sv: Mat till sphynx

Vi har en sphynxhane som kom till oss som omplacering. Han har käkat Hill's z/d en längre tid då han haft/har problem med känslig tarm. Har försökt få över honom på z/d mjukfoder då han är dålig på att dricka. Har även försökt få i honom färskfoder som komplement och för att sedan börja barfa men han totalvägrar allt.
Senast för en vecka sen började vi fasa in honom på ett annat torrfoder, idag har han kraschat totalt så vi fortsätter med z/d som iaf funkar :)
 
Sv: Mat till sphynx

Varför råa?
Har slängt till vår katt resterna från kyckling i ugn ibland när vi ätit det
 
Sv: Mat till sphynx

Tillagade ben löper mycket större risk att flisa sig så det ska man inte ge till varken hund eller katt.
 
Sv: Mat till sphynx

Varför råa?
Har slängt till vår katt resterna från kyckling i ugn ibland när vi ätit det

Man ska aldrig ge tillagade ben till varken hund eller katt!

Det går att jämföra med en björkkvist. Är den färsk blir det mjuka flisor och den är böjlig och mjuk. Är den torr bryts den lätt av och det blir vassare, hårdare flisor.

Det är som att be om problem att ge tillagat..

Rått kan man ge vad som helst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 614
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 456
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp