Bukefalos 28 år!

Mat till utekatt 2 ggr/dag?

the_connemara

Trådstartare
Vi har blivit med katt. Den flyttade helt enkelt in i stallet och flyttade inte vidare sen. Tanken är att han ska fortsätta vara stallkatt o han är bra på att fånga möss. Men hur gör man egentligen med maten? Här går mycket katter och han är inte den som jagar bort dem om de går in i stallet om man säger så. I nuläget får han torrfoder när hästarna släpps ut resp in, då är han oftast i stallet. Men han äter ju upp sin ranson då (enl påsen i överkant på vad han skulle ha/dag) och jag har läst mig till att katter egentligen ska ha mat hela tiden de kan äta av lite då och då. Men då kommer garanterat x antal katter till flytta in och länsa matskålen inom kort så det känns inte riktigt hållbart. Och hur "illa" är det att matas 2 gånger/dygn när han jagar resten av (den vakna) tiden?

Han är bra i hullet nu. Blir tjock om han äter helt fritt, vilket kanske inte är så konstigt iom att han nog varit på vift (är helt tam så han har blivit matad tidigare, kände direkt igen torrfoderljudet när han fick mat här första gången tex) ett tag o därför äter väldigt mycket när han nu serveras mat. Var okej/lite smal de första veckorna han bodde hos oss och vi inte matade honom (i hopp om att han skulle hitta hem igen då har ju uppenbarligen varit någons gosekatt) så han jagar nog rätt bra om han inte år hos någon av grannarna.
 
Har du anmält till polisen att du har hittat katten? Annonserat på blocket och hittadjur.se? Kollat om den finns på någon annonssajt? Har du kollat om den är chipmärkt? Gör det annars. Katten måste anmälas som upphittad hos polisen för att den ska övergå i din ägo tre månader efter att anmälan gjordes om ingen har hört av sig men ägaren måste få en rimlig chans att veta att du har hens katt också. Det kan ju vara någon som saknar sin katt.

Vad gäller mat i stall så är det tyvärr så att har man mat i stallet så får man många katter. Det är först nu efter 9 år här som flocken i stallet har blivit stabil och de släpper helst inte in någon mer katt i stallet utan fräser åt de som ändå försöker komma in. Jag har dörren bara pyttelite öppen dagtid. Precis så att katterna kommer in just för att annars länsas skålarna av andras katter och utav fåglarna. Det är bara när hästarna är inne på natten som dörren är öppen helt. Sedan jag stängde till dörren så har antalet okända katter minskat väldigt mycket. De drar sig uppenbarligen för att gå in igenom en så liten öppning om de inte känner till stället.
 
Vet du att den inte har ett annat hem också? Utekatter brukar vara experter på att se hungriga och hemlösa ut...

I övrigt håller jag med @TinyWiny
 
Dörrarna är oftast helt stängda förutom en liten glipa nu sedan katten flyttade in.

Jag har varit i kontakt med (den j*vla...) polisen typ hundra gånger och fått olika svar VARJE gång. Är redigt trött på den cirkusen faktiskt. Men ja, självklart anmälde vi katten upphittad när den bott hos oss några dagar. Och vi började inte mata den förrän efter en längre tid (kanske 1-3 veckor efter det?) och efter samråd med polisen (eller någon djuravdelning i Skåne kanske? Blev vidarekopplad till minst två ställen fel VARJE samtal...). Katten har vart hos vet och är inte märkt/chippad, kastrerad eller anmäld saknad någonstans (vår granne är med på typ alla kattsidor som finns) och sista gången jag pratade med polisen sa de att vi kan registrera den på oss så nu har jag faktiskt släppt det. Vi bor inte heller nära någon länsgräns så att en saknadanmälan hade kunnat ligga "någon annanstans". Katten är dessutom inte så gammal, 1, max 2 år enl vet. Gissningsvis sommarkatt eller om den blivit könsmogen och hamnat för långt hemifrån för att hitta hem.

Ledsen men jag är skittrött på att sitta i telefonkö, inte bli uppringd även om man knappar in det när man inte kan vänta, bli vidarekopplad tusen gånger VARJE gång och INGEN vet vart jag ska kopplas och när man äntligen kommer fram (vet inte ens om jag kommit till samma ställe alla gånger?) får man olika svar VARJE gång. Att det ska vara så j*vla svårt att göra rätt känns inget vidare faktiskt.

I övrigt kan jag ju tycka att om man inte ens orkar märka sin katt så vetfasen hur mycket man bryr sig om att den kan springa bort? Väldigt trist kultur med katter :(
 
Ang annat hem så sov den hela dagarna i halmen när den flyttade in. På natten gissar jag att de är aktiva typ hela tiden? Nu är han oftast i stallet vid in o utsläpp, lite beroende på hur jag jobbar. Och så sover han uppe på loftet men går ner när man är i stallet dagtid. Så jag tror inte han bor någon annanstans. Gissar dock att någon av grannarna har mat ute som han kanske går o äter av men är inte säker. Han är rätt feg ute så han kör nog inte bort andra katter :p
 
Jag ville absolut inte låta anklagande på något sätt och ber verkligen om ursäkt om du tog min fråga så men tyvärr är det många som struntar i att det flyttar in en katt hur som helst och anmäler inte att de har den hos sig.

Visst blir man less på polisen! En gång när vi skulle handla så var det en liten katt utanför affären. Det var stekhett och katten slickade i sig det lilla vatten som var kvar i något som en gång varit en vattenpöl och folk stod omkring och ojade sig att den hade varit där i flera timmar. Jag frågade personalen i affären om de hade ringt till polisen och får då veta att katten har varit där i tre dagar och att polisen vägrar ta emot den och att de hade ringt flera gånger varje dag. (Polisen måste ta emot upphittade katter precis som med vilket annat upphittat föremål som helst.) När vi kom ut stod fortfarande folk omkring katten och ojade sig att det var så synd om katten men ingen gjorde något. Jag sa till tjejen ifrån hemtjänsten som hjälpte mig att vi ställer in varorna i bilen och sedan hämtar vi katten. Sagt och gjort, hon lyfte upp katten i mitt knä och katten tyckte att det var lite märkligt att åka rullstol men var så kelen att hon hade fullt upp ändå :laugh: När vi satte oss i bilen så brydde hon sig inte alls men när vi hade åkt i kanske tio minuter så tyckte hon att nu började det bli läskigt men då var vi nästan hemma. När vi kom hem ställde jag fram lite mat (jag visste ju inte när hon hade ätit senast och ville skona magen), vatten och en låda i tvättstugan. Hon stod och drack vatten en lång stund, nosade på maten, kastade i sig den, gick på lådan och la sig och stensov på filten jag hade lagt fram. Hon var verkligen helt slut stackarn :(
Jag ringde till polisen, stod i telefonkö i 40 minuter och fick sedan veta att de hade så många samtal före att jag skulle ringa senare. Ringde igen efter någon timme och fick då prata med en trevlig polis. Jag förklarade mitt ärende och han frågade om hon var märkt i örat, ja sa jag och började rabbla numret och han fyllde i med de sista! Då var katten anmäld försvunnen för 6 dagar sen och det var han som tagit emot anmälan och han kom ihåg katten! Poliserna som personalen i affären hade pratat med hade ju inte ens brytt sig om att kolla om hon var anmäld försvunnen! :rage:
Jag fick telefonnumret till ägaren, ringde upp henne och katten var snart hemma hos sin överlyckliga ägare igen :)

Nu vet jag inte hur du har det i ditt stall men katten behöver ju ha någon form av värmekälla till vintern. Jag har en fläkt som går på i stallet när det går under nollan och när det blir kallt så sätter jag igång en grislampa också som hänger över katternas bädd och där blir det verkligen varmt och gott. Risken är ju annars att katten blir sjuk i vinter när det blir kallt om du bara har tänkt att ha den ute men det kanske du redan har tänkt på. Du kanske planerar att den ska få komma in till vintern?
 
Åh, nej förlåt! Mitt agg var enbart emot hanteringen av mitt ärende hos polisen, inte alls mot er som svarat här :)

Fruktansvärt med katten hos dig :eek:

Har inte riktigt bestämt hur vi ska göra till vintern men värme på något vis ska Sture få :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
705
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
632
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 746
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp