Bukefalos 28 år!

Mat under en dag

karamelldrottningen

Trådstartare
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.
 
Senast ändrad:
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.

Jag vill nog påstå att det är rätt mycket att äta allt det där på en dag. Framför allt är det många "onödiga kalorier", i form av saft, chips, godis/choklad, flera lager ost etc.

Jag brukar äta:
Frukost: Te, en tallrik yoghurt med granola
Förmiddagsfika: Te, en frukt.
Lunch: Matlåda, enligt tallriksmodellen
Eftermiddag: Te, en frukt.
Kvällsmat: En portion enligt tallriksmodellen.
 
Kexchoklad, chips och saft hoppas jag inte är vanligt att äta varje dag.
Sen tycker inte jag att nästan bara spannmål till frukost är så bra men det är lite på en annan nivå.
 
Jag äter under normala jobbdagar:
Morgon - en glas varm o'boy.
Frukost (på jobbet) - 2 mackor med smör, pepparsalami och rödbetssallad och vatten.
Lunch (på jobbet) - 4 mackor med smör, pepparsalami och rödbetssallad och vatten.
Ibland äter jag bara två mackor på lunchen och sparar de andra två och äter på eftermiddagen.
När jag kommer hem på kvällen försöker jag äta något, har blivit risgrynsgröt då det är smidigt att värma.

Vad jag äter när jag är ledig...
Morgon/Frukost - en stor kopp te.
Lunch - kan bli allt från riktig mat till att bara äta nån köttbit eller mackor.
Kväll - en stor kopp te.

Jag vet med mig att mina matvanor är helt uppåt väggarna, men jag vet inte riktigt hur jag kan ändra smidigt så att det går ihop sig med jobb och ork m.m.
Skulle vilja ha ett program/app där man matar in vad man ätit och det talar om hur mycket till du behöver äta för att klara dagens behov osv. Det hade nog kunnat hjälpa mig.

Skulle nog våga påstå att TS äter i alla fall mer än mig. :)
 
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.
Egentligen tror jag det är rätt ointressant att prata om vad som är normalt. Det viktiga är ju att fråga hur du mår? Mår du bra på den kosten eller känner du att du behöver förändra något pga det?
För mig personligen är det för mkt kolhydrater och spannmål men för någon annan funkar detta säkert bra.

Om du undrar över kalorier är appar bra som verktyg. Min erfarenhet är att det är lätt att tro att man äter färre kalorier än vad man gör.
 
Jag äter under normala jobbdagar:
Morgon - en glas varm o'boy.
Frukost (på jobbet) - 2 mackor med smör, pepparsalami och rödbetssallad och vatten.
Lunch (på jobbet) - 4 mackor med smör, pepparsalami och rödbetssallad och vatten.
Ibland äter jag bara två mackor på lunchen och sparar de andra två och äter på eftermiddagen.
När jag kommer hem på kvällen försöker jag äta något, har blivit risgrynsgröt då det är smidigt att värma.

Vad jag äter när jag är ledig...
Morgon/Frukost - en stor kopp te.
Lunch - kan bli allt från riktig mat till att bara äta nån köttbit eller mackor.
Kväll - en stor kopp te.

Jag vet med mig att mina matvanor är helt uppåt väggarna, men jag vet inte riktigt hur jag kan ändra smidigt så att det går ihop sig med jobb och ork m.m.
Skulle vilja ha ett program/app där man matar in vad man ätit och det talar om hur mycket till du behöver äta för att klara dagens behov osv. Det hade nog kunnat hjälpa mig.

Skulle nog våga påstå att TS äter i alla fall mer än mig. :)
Lifesum
 
En jobbdag äter jag:
Frukost: Kaffe och frukt
Lunch: Matlåda, oftast pasta lr soppa
Mellanmål: Kaffe, frukt lr choklad
Kvällsmat: lagad mat.

I bilen påväg till jobbet blir det kaffe och en snus. Försöker även låta bli att äta för mkt sötsaker.
 
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.
Har du något mattelaterat problem, eftersom du frågar? Övervikt, undervikt, eller något annat?

För mig ser det ut som mycket mat, men jag har ett stillasittande arbete och tränar mindre än jag tycker att jag borde.
 
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.
Frukost: En mugg med kefir, nötter, frön och kanel. Ev en eller två hackade aprikoser.

Om det behövs lite nötter, cocoschips eller en torkad dadel innan lunch.

Kaffe.

Lunch: Sallad med köttfärssås/kött/grillad kyckling. Eller wokade grönsaker med kikärtsbiffar. Sallad och sås gjord på mjölkfri creme fraiche till övriga maten. Oftast rester från dagen innan som bas och sen fyller jag på med annat om det behövs.

Mellanmål enligt ovan om det behövs.

Middag: Potatis, ris eller quinoa. Sallad och fisk eller kött. Tillbehör med varma grönsaker, någon sås eller röra.

Sen te på kvällen och kanske något till. Majskaka eller något annat salt.
 
Jag tycker det låter som mycket om du inte är väldigt aktiv.

Jag bygger muskler och äter ungefär:
Morgon
havregryn, protein pulver,mandel mjölk + yoghurt, ihoprört. Ca 450kcal
eller
Ägg och toast
Lunch
130g kyckling/biff 210g ris/quinoa/sötpotatis broccoli/sparrisCa 450/500
Mellanmål
En liten sallad/hemmagjord jello utan socker
Middag
Samma som lunch
Efter gymmet en sallad med ägg/frukt/jello

Blir jag hungrig under dagen stoppar jag i mig lite kokt broccoli/blomkål/potatis. Eller sug så blir det jello, nötter eller bcaa dryck.
 
Prova lifesum. En verklig ögonöppnare.


Lifesum är fantastiskt bra! :D

Rekommenderas verkligen till alla som vill ha lite koll på maten, det behöver inte gälla kalorirestriktion, den beräknar även protein/kolhydrat/fett-ratio och du kan ställa in den olika beroende vad du är ute efter.
 
Det hade varit lite mycket för mig. Om du ändrar till ett lager ost på mackorna, hälften så mycket gröt men utan grädde och mjölk, en kopp te och två koppar kaffe samt typ inget av det under övrigt så har du en normal dag för mig. Jag är ganska aktiv men tränar inte supermycket.
 
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.


För mig är det mycket mat för en dag, och jag tror att du kommer upp i rätt många kalorier pga pasta/potatis med köttprodukt 2 gånger/dag samt tomma kalorier i godis/saft varje dag.

Jag äter normalt 2 smörgåsar med hummus till frukost + 2 koppar te. Lunch normalt salladsbuffé eller råkost (finns jättefin salladsbar vid mitt jobb) med macka. Middag - något varmt, linssoppa, oumpfgryta med mathavre, tomatsås med basilika och råris. Typ.

Just nu syndar jag hejdlöst med pepparkakor. :D Men normalt vill jag inte ha en massa socker i vardagen, jag blir trött av det bara.
 
Jag tycker inte alls det låter mycket. Om jag förutsätter att lunch och middag är normalstora portioner.
Däremot är det ju inte så nödvändigt att äta kexchoklad och chips varje dag. Du kanske behöver ett till mellanmål istället så du inte blir sugen på snacks?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 951
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp