Mat - utmana mig!

Problematisk

Trådstartare
Jag har fobi för att äta "ny" (för mig) mat. Listan på vad jag inte äter är låååång och jag vill försöka göra nåt åt det.
Det jag äter idag är i stort sett bröd, vissa grönsaker, pasta, ris, potatis, fisk och vissa såser. Inte så himla varierat alltså.
Jag har utmanat mig själv och ätit kyckling (ingen höjdare), varmkorv (helt okej) och kladdig potatissallad (sådär). Nu vill jag ha tips på fler enkla saker att utmana mig själv med. Jag är "rädd" för/tycker det är sjukt obehagligt med bland annat konstiga konsistenser, innehåll som jag inte vet vad det är, ägg, gryniga saker, seniga/"köttiga" saker (som kyckling) med mera.

Har ni några bra förslag som inte är allt för svårätet, som jag kan försöka mig på?

Och ja bara så att det är avklarat, jag har en ätstörning och vet om det. Ni behöver varken säga nåt om det eller kalla mig larvig, tack!
 
Jag har fobi för att äta "ny" (för mig) mat. Listan på vad jag inte äter är låååång och jag vill försöka göra nåt åt det.
Det jag äter idag är i stort sett bröd, vissa grönsaker, pasta, ris, potatis, fisk och vissa såser. Inte så himla varierat alltså.
Jag har utmanat mig själv och ätit kyckling (ingen höjdare), varmkorv (helt okej) och kladdig potatissallad (sådär). Nu vill jag ha tips på fler enkla saker att utmana mig själv med. Jag är "rädd" för/tycker det är sjukt obehagligt med bland annat konstiga konsistenser, innehåll som jag inte vet vad det är, ägg, gryniga saker, seniga/"köttiga" saker (som kyckling) med mera.

Har ni några bra förslag som inte är allt för svårätet, som jag kan försöka mig på?

Och ja bara så att det är avklarat, jag har en ätstörning och vet om det. Ni behöver varken säga nåt om det eller kalla mig larvig, tack!


Kontakt med vården är viktigt - strategier kring mat och ätande får du bättre i samtal professionella som kan stödja dig konkret.

Med det sagt. Tofu är snällt, smakar inte så mycket i ren form och har en mjuk konsistens.
 
Gratäng är ett bra sätt att lära sig äta fler grönsaker! I med paprika, zucchini, aubergine, purjolök, grädde, creme Fraiche och typ kyckling så blir det super ihop. Och ost på såklart! :D det var inte många år sen jag inte åt en enda frukt eller grönsak, det går att lära sig :up:
 
Det finns ju fransk potatissallad också. Den är inte kladdig. https://www.ica.se/recept/fransk-potatissallad-165198/
Man kan ju strunta i kaprisen om man inte vill prova det första gången man gör potatissalladen. Eller så kommer du på en egen variant.

Blanda ner grönsaker i små bitar i t.ex. köttfärssås eller liknande rätt som du gillar. Riven morot, tärnad zuccini, rotfrukter osv är gott att ha i köttfärssås.
 
Jag har fobi för att äta "ny" (för mig) mat. Listan på vad jag inte äter är låååång och jag vill försöka göra nåt åt det.
Det jag äter idag är i stort sett bröd, vissa grönsaker, pasta, ris, potatis, fisk och vissa såser. Inte så himla varierat alltså.
Jag har utmanat mig själv och ätit kyckling (ingen höjdare), varmkorv (helt okej) och kladdig potatissallad (sådär). Nu vill jag ha tips på fler enkla saker att utmana mig själv med. Jag är "rädd" för/tycker det är sjukt obehagligt med bland annat konstiga konsistenser, innehåll som jag inte vet vad det är, ägg, gryniga saker, seniga/"köttiga" saker (som kyckling) med mera.

Har ni några bra förslag som inte är allt för svårätet, som jag kan försöka mig på?

Och ja bara så att det är avklarat, jag har en ätstörning och vet om det. Ni behöver varken säga nåt om det eller kalla mig larvig, tack!

Jag älskar frukt och grönt så jag tycker såklart att du ska börja i den änden :love: Då är du garanterad att det inte är något konstigt innehåll!
Om du vill skriva vilken typ av frukt och grönt du äter idag kan jag ge förslag på sådant som har liknande konsistens?
 
Det finns många vegetariska burgare och bollar som har förutsägbar konsistens. Testa till exempel sojanuggets eller falafel. De är goda tillsammans med bland annat såser baserade på yoghurt eller tomat.
 
Jag tycker quornbitar och biffar har en trevlig konstisens.
Sen kräver de endel kryddor så de känns rätt neutrala liksom.
 
Jag är petig men äter de flesta vegetariska alternativ. Biffar, bullar men INTE soja korvar :yuck:

Tofu är underbart gott men dyrt som skam.
 
Kan du testa att äta med någon annan? Jag har också svårt för ny mat (även om jag blivit väldigt mycket bättre) och mig har det hjälpt att jag ätit med någon som fått beskriva maten och hur den smakar.
 
Tack för alla jättebra förslag och tips! Har fått flera nya saker nu som jag tänker testa.

Gällande de andra tipsen runtomkring så vill jag tacka för dem också :) Jag har kontakt med vården som nån skrev om, men nu är det semestrar och sånt så det är lite uppehåll. Äta med andra tycker jag är jättesvårt, hatar att göra det eftersom jag känner sån press att äta "normalt" liksom, så då vågar jag inte prova nya saker.
 
Tack för alla jättebra förslag och tips! Har fått flera nya saker nu som jag tänker testa.

Gällande de andra tipsen runtomkring så vill jag tacka för dem också :) Jag har kontakt med vården som nån skrev om, men nu är det semestrar och sånt så det är lite uppehåll. Äta med andra tycker jag är jättesvårt, hatar att göra det eftersom jag känner sån press att äta "normalt" liksom, så då vågar jag inte prova nya saker.


Soppor kan kanske funka? Då kan du mixa om du vill ha den helt slät, testa olika smaker men slippa variationer i konsistens till att börja med.

Jag äter mycket veganskt/vegetariskt så gärna tzay, oumph, falafel, linsbiffar, halloumi, och liknande. De har ofta likartad konsistens och du slipper bita i en bit brosk helt plötsligt.

Tror det är smart som @athena_arabians skrev, att göra typ många små tapas med olika saker som du kan testa i lugn och ro hemma framför netflix. ;)

Funkar hummus? Testa grönsaksstavar och dippa?
 
@Problematisk: Sedan är det ju så att man tycker inte om all mat. Jag äter det mesta men det finns vissa saker jag helst undviker, eftersom jag inte tycker de är goda.

Det är ju toppen om du kan utöka det du äter (om inte annat för att det blir roligare att äta om man har mer att välja på) men känn det inte som ett misslyckande om det finns saker du bara inte klarar av. Det är ok att inte äta allting.

Jag själv har enormt svårt för att äta mat som är ihopgeggad på tallriken som det kan bli när någon lägger på maten åt en i typ en lunchrestaurang. Jag vill ha de olika delarna av måltiden separerade så jag kan blanda dem själv när jag tar en tugga.
 
Jag har mkt svårt för konsistenser och prova ngt nytt, tänker att när det är i munnen är det försent'!
Gillar heller inte ihoprörd mat, typ grytor, dåjag ej ser beståndsdelarna :eek:

Folk kallar mig kräsen, men har googlat mig till att det finns ngt som heter mat- neofobi.
Och mkt där stämmer in på mig!

Gillar mat o att äta, och är det ngt jag gillar så äter jag det ofta och gärna :)
Ser mig inte som konstig längre, utan det är så jag är!
 
Finns en risk att jag och sambon inte skulle överleva ett katastrofläge
Vår konverstion i går då Hesa Fredrik av misstag ljöd över hela Storstockholm
Jag: "Är det larmsignalen som låter?"
Sven: "Nä det är nog på tvn!"
"Ja kanske det" svarade jag och återgick till candy cruch på mobilen
:p:rofl:
 
Jag är lite åt samma håll som du. Jag utmanade mig själv rätt mycket när jag och killen skaffade matkasse. Och på grund av min kinkighet så blev det såklart Bamses matkasse från City gross! Faktiskt väldigt utmanande och bra för mig. Vissa rätter anpassade vi lite men det mesta åt vi som det var tänkt. Genom det har jag insett att linser inte bara är äckligt, att man kan gömma mycket grönsaker i god mat, paprika kan faktiskt vara rätt gott och en hel del annat. Så det är mitt tips :). Då får du varierad mat som du inte ens behöver komma på själv. Man behöver ju inte ha matkasse till alla veckans dagar. Tror vi körde på 3 eller 4 dagar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
902
Senast: alazzi
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 872
Senast: Guldaskig
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 438
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp