Mat vid magkatarr

Coop

Trådstartare
Hej!
Har en vovve med magsår/magkatarr och fått utskrivet magmedicin och vi har även bytt foder till Specifik Omega plus support.
Nu i morse så ringde inte klocka som den skulle och vovven fick således medicinen sent. Eftersom man ska vänta 1 timme innan maten kan ges så blev det också sent och när han då fick så ville han inte ha. Väntade en stund och gav sedan fiskbullar i buljong i stället som jag visserligen fick handmata och tvinga i honom de första bitarna men sedan åt han upp dem. Då jag själv har problem med magkatarr så vet jag att det är viktigt att få i sig mat och just fiskbullar är fint för magen.

Men så till min fråga, jag har funderat ett tag på att ge blötfoder i stället eller att ge båda. Kanske blötfoder på morgonen, just för att det kan vara lättare att få i sig. Ska ringa veterinären i morgon tänkte jag men ville bara höra om andra haft samma problem med sin hund och vad ni då gett för foder som är snällt mot magen och är aptitligt.

Coop
 
Min hund fick blödande magkatarr av massor mediciner nyligen och tålde heler inte Andapsin (kräktes hejdlöst ännu mer) så jag fick komponera ihop något själv. Rå nötvom, lite puffat ris och sen Standardt PH - det fick magen bra inom loppet av en vecka :) Rå nötvom är milt för magen och tillför även bra magbakterier. Puffat ris kör jag med istället för överkokt ris då jag gör av med så lite (små hundar) - men det var vommen och Standardt PH som var det väsentliga. inte många hundar kan motstå rå nötvom, så det rekomenderar jag verkligen.

Jag ger ju färsk mat även i vanliga fall, men valde att ge endast nötvom ett par veckor - det bör fungera även på torrfoderhundar. ger man längre än en vecka eller två, så bör även vitamintillskott ges.
 
Men så till min fråga, jag har funderat ett tag på att ge blötfoder i stället eller att ge båda. Kanske blötfoder på morgonen, just för att det kan vara lättare att få i sig. Ska ringa veterinären i morgon tänkte jag men ville bara höra om andra haft samma problem med sin hund och vad ni då gett för foder som är snällt mot magen och är aptitligt.

De flesta hundar får mycket bättre mage (även om de inte haft direkta problem innan) om de ges färskfoder. Om du googlar på "färskfoder hund" så får du fram flertalet tillverkare som har fryst hundmat som är helfoder. Samtliga tillverkare har även listor med återförsäljare på sina hemsidor och du kan då kolla vilket som är lättast för dig att få tag på.

Utöver att färskfoder är snällare mot magen än torrfoder (och därmed även lättare att ta upp näring från) så finns det en mängd fördelar med färskfoder jämfört med torrfoder. Tex så brukar hundarna inte lika lätt få tandsten, de får fast och luktfri avföring och bajsar oftast bara en liten mängd 1-2 gånger per dag. De får glansigare päls, slutar "lukta hund" och många fäller inte heller lika mycket som när de äter torrfoder. Många hundar med hudproblem, rinniga ögon, öronproblem osv blir helt av med sina problem när de äter färskfoder. Vissa hundar som är oroliga eller ständigt på matjakt känner sig mer mätta och avslappnade med färskfoder och slutar vara på konstant matjakt, får lättare att slappna av och lättare att fokusera på arbete när de tränas.

Nackdelen med färskfoder? Det kräver frysutrymme och har man en stor hund kan det behövas att man har en egen "hundmatfrys" för att slippa springa till affären varannan dag.

Pris? Ofta billigare än de dyrare torrfodren. Sällan dyrare än torrfoder oavsett och räknas det sedan in att hunden inte behöver till veterinär pga hudproblem, dålig mage, tandstensrensning m.m. så blir det utan tvekan billigare med färskfoder.
 
Min ena dvärgschnauzer hade kronisk mag-och tarmkatarr som kom i skov. Han blev i stort sett helt bra i magen när vi bytte till färskfoder, och behövde inte ens medicin. Han åt Priima färskfoder under sina år.
 
Jag gav min lilla Vom nar hon var sjuk i somras och var tvungen att ata mycket medicin. Hon blev helt bra i magen och hade inga problem att ata det goda. Daremot hade matte vissa problem med ackel lukten i bland och hastigheten hon vrakte i sig det hela med.:p

IMG_1149_zps5aee6cbe.jpg
 
Min lilla har magkatarr, & det enda fodret som fungerar på henne är Royals gastro intestal burkkäk.
Färskfoder blir hon superkass av, tyvärr, och jag har frågat runt en del och det verkar vara ganska vanligt bland små hundar i alla fall, att de inte fungerar på färskfoder riktigt om de har magkatarr.
 
Min lilla har magkatarr, & det enda fodret som fungerar på henne är Royals gastro intestal burkkäk.
Färskfoder blir hon superkass av, tyvärr, och jag har frågat runt en del och det verkar vara ganska vanligt bland små hundar i alla fall, att de inte fungerar på färskfoder riktigt om de har magkatarr.

Inte tänkt som något för att försöka ändra något, men en vän till mig hade en liten hund som INTE klarade färskfoder till en början. Däremot klarade den utmärkt blötmat och fick då mjau blötmat för katter en liten period. När hunden väl vant sig vid det, då plötsligt kunde den äta färskfoder. Att däremot gå från torrfoder till färskfoder resulterade bara i att hunden spydde upp allt. Kanske kan det vara likadant för fler hundar.
 
Inte tänkt som något för att försöka ändra något, men en vän till mig hade en liten hund som INTE klarade färskfoder till en början. Däremot klarade den utmärkt blötmat och fick då mjau blötmat för katter en liten period. När hunden väl vant sig vid det, då plötsligt kunde den äta färskfoder. Att däremot gå från torrfoder till färskfoder resulterade bara i att hunden spydde upp allt. Kanske kan det vara likadant för fler hundar.

Hunden har inte ätit torrfoder på ett par år, så det borde inte varit den övergången som stör. Har frågat runt på diverse Barf-forum och det verkar helt enkelt vanligt att även de mest hängivna barf- och färsfodrare har små hundar med magproblem som de får ge annat än färskfoder el. barf. Många vet jag har funkat bra när de hittat Standardt mild, andra på magfoder.

(Hon spydde inte upp sin mat, utan kräktes när som och fick så ont att hon krampade).
 
Hej!
Har en vovve med magsår/magkatarr och fått utskrivet magmedicin och vi har även bytt foder till Specifik Omega plus support.
Nu i morse så ringde inte klocka som den skulle och vovven fick således medicinen sent. Eftersom man ska vänta 1 timme innan maten kan ges så blev det också sent och när han då fick så ville han inte ha. Väntade en stund och gav sedan fiskbullar i buljong i stället som jag visserligen fick handmata och tvinga i honom de första bitarna men sedan åt han upp dem. Då jag själv har problem med magkatarr så vet jag att det är viktigt att få i sig mat och just fiskbullar är fint för magen.

Men så till min fråga, jag har funderat ett tag på att ge blötfoder i stället eller att ge båda. Kanske blötfoder på morgonen, just för att det kan vara lättare att få i sig. Ska ringa veterinären i morgon tänkte jag men ville bara höra om andra haft samma problem med sin hund och vad ni då gett för foder som är snällt mot magen och är aptitligt.

Coop


Glömde svara på hälften. Vår lilla får ju den däringa burkmaten. Direkt när jag vaknar och ser att hunden rör sig (oavsett om jag egentligen ska kliva upp eller inte) får hon en sked mat innan vi går och lägger oss igen, eller vad vi nu ska göra. Hon får sedan mat några gånger under dagen och en sked det sista vi gör innan det är dags att sova. Det verkar fungera bra. Hon har dock bara svårt att få i sig käk när hon har som ondast vilket inte händer så länge jag matar henne det första jag gör, hon är helt galen i mat, men visst är det enkelt och smidigt att få i hunden en skvätt med burkmat.
 
Tack alla för svar!
Har nu gjort så att jag ger Bozita blötmat några gånger per dag, lite varje gång så han inte går tom i magen, utöver torrfodret som vetten rekommenderade. Han mår mycket bättre. Ska fortsätta med medicinen en vecka till och sedan tänkte jag att vi försöker att ge honom mat 4 ggr/dag i stället för två som han fick innan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 230
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 229
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp