Bukefalos 28 år!

Mat.......

W

Warmia

Vad less jag är på detta matvägrande. Vad gör man?
Om vi byter sort börjar han äta normalt igen men hur farligt är det att byta sort var 4e månad? Sedan är det ju färskfoder men det är ju lite mer kostnad i det men viss som sista alternativ så får det ju bli det att pröva med hunden kan ju inte se ut som ett lik.......
Hur gör ni med era kräsna och matvägrande hundar, finns det något torrfoder som är speciellt aptitsättande på dessa hundar. Ge mig gärna förslag på bra foder!
 
Sv: Mat.......

Warmia skrev:
Vad less jag är på detta matvägrande. Vad gör man?
Om vi byter sort börjar han äta normalt igen men hur farligt är det att byta sort var 4e månad? Sedan är det ju färskfoder men det är ju lite mer kostnad i det men viss som sista alternativ så får det ju bli det att pröva med hunden kan ju inte se ut som ett lik.......
Hur gör ni med era kräsna och matvägrande hundar, finns det något torrfoder som är speciellt aptitsättande på dessa hundar. Ge mig gärna förslag på bra foder!

Min schäfertik har också varit knepig med maten i perioder. Äter dock jättebra nu och börjar till och med få lite mage.

Så länge din hund inte är känslig för det (dvs blir dålig i magen osv) så kan du absolut byta foder ofta. Tänk på att ta några dagar bara där du blandar hälften gammalt/ hälften nytt. Jag körde på en säck i taget, sen ny sort och då funkade det bättre. Ett annat knep är att ha på kokande vatten på maten, låt stå en stund och sen ge: Värmen på torrfodret gör att det luktar meroch kan få vissa hundar att äta bättre.

Lycka till:bump:
 
Sv: Mat.......

Precis som Krasux skriver luktar varmt torrfoder mer och vissa hundar äter då bättre (däribland min..),
jag brukar dock micra maten en stund istället för att hälla på kokande vatten.
 
Sv: Mat.......

Åh tack båda för förslaget ska testa detta ikväll, har bara testat med blötlagt foder (kallt) men fick ju slänga så mycket varje dag = nästan allt varje gång......
 
Sv: Mat.......

Jag har också en kräsen liten sak. Vi har prövat ca 4 olika fodersorter som han ratat efter ett tag.
Men nu har jag äntligen hittat ett foder han tycker om: Magnussons meat and biscuit. Nu sitter han till och med å väntar på att få mat, det har han aldrig gjort förr! Har hört ganska många med kräsna hundar som gillar magnusson. Fas det är ju ett torrfoder.
 
Sv: Mat.......

Kräsna hundar finns det bot för! Ta bort maten efter bestämd tid, även om hunden inte ätit nåt. Vissa sätter 10 min, andra 15 eller längre. Bestäm själv! Och ta undan maten. Visst, man får kanske slänga några portioner i början. Men är man stenhård och konsekvent lär sig hunden rätt snabbt att man får gå hungrig om man inte passar på!

Men det gäller som sagt att vara stenhård! INGET annat mellan målen, inga tiggerier och inga smakbitar. Det enda hunden erbjuds i födoväg är sin hundmat. Och äts den inte upp inom (tex halvtimme) så försvinner den och hunden får gå hungrig till nästa mål.

En normal hund svälter inte ihjäl frivilligt. Det blir en viljornas kamp, men ger du efter så förlorar du bra mycket mer än hunden som får gå hungrig några dagar.
 
Sv: Mat.......

Hej !

Detta funkar tyvärr inte alltid. Jag har också en hund som matvägrade efter ett tag med samma mat så jag fick i princip byta foder efter varje säck. Mina hundar får mat 1 gång / dag. Ena tiken åt iallafall inte trots att maten plockades bort. Hon borde vara ganska hungrig dan efter men det hjälptes iallafall inte. Jag gav upp när hela ryggraden syntes och höfterna stack ut. Jag bytte till Robur Maintenance som faktiskt har funkat i flera månade nu. Min matvägrare äter och har blivit rundare och min andra hund har superfin päls och är fin i hullet.
 
Sv: Mat.......

En del hundar gillar inte att få uppblött mat. Har du provat att ha fri tillgång, så att hunden kan gå och knapra när den vill?
Jag har fri tillgång till mina hundar och de är jättefina i både hull, hår och mage.
 
Sv: Mat.......

Vår hund äter bara burk mat.. när han inte det häller är det för han flr uppspel då brukar vi stänga dörren om honom och matskolen så äter han...b :rofl:
 
Sv: Mat.......

Ja fri tillgång har vi provat dom sista veckorna, men det har faktiskt blivit värre då, så nu kommer jag prova att byta sort igen - kanske magnussons är värt att prova.....

Jag har prövat både ägg, olja och spad. Köttspad gick faktiskt riktigt bra ett tag, ska kanske pröva igen med detta......
 
Sv: Mat.......

Varför inte färskfoder..? Visst, det är dyrare, men ofta behöver man inte ge samma mängd. Jag ger min hund Nordic färskfoder och med det får hon morötter. Iofs är det det enda hon tål, men hon mår väldigt bra på det.

Min lilla kräsna byter jag foder till med jämna mellanrum, nu får hon nåt engelskt allergifoder som den andra skulle haft (vilket hon såklart inte tålde) och det funkar det också. Annars brukar jag ge Purina Pro Plan, deras preformance är supergott ;)

//E
 
Sv: Mat.......

Lilla Arne är inte stor i maten han heller.

Vi byter/blandar flera olika sorters torrfoder en ggr om dagen, med vatten på, sen får han färskfoder en ggr om dagen. Detta funkar bra, men ibland struntar han i torrisarna, då får han inget förrän de är uppätna:devil:

Vi ger bara B-vitamin på maten, flytande, och det går bra för det mesta. *peppar, peppar....*
 
Sv: Mat.......

svårt att ge förslag när man inte vet vad du provat...
eukanuba high energy gillar min men han e bara liiiite kräsen... (korv eller bacon är det enda hundgodis jag kan ha, härligt kladdiga fickor får man...) energy fodrena med mycket fett och protein blir ofta populära...

Färskfoder är annars värt att prova, hellre bra omtyckt foder för mycket pengar än billigt de inte äter... (själv kan man ju leva på nudlar *le*)
 
Sv: Mat.......

Generellt så är foder med mer fett i smakretande. Så hitta något med riktigt mycket fett i. Över 20% om du inte redan testat det. En del hundar gillar heller inte mat från påsar som stått öppnande länge eftersom att foder med mycket fett i härsknar/får annan smak mycket snabbare. Magnusson M&B fick jag prova i helgen. Jag har hört mycket om det. Jag gav bort lite som jag hade hemma till en riktig liten matvägrare och jag lovar att allt försvann i ett huj i dagarna tre! :p
 
Sv: Mat.......

Lupin skrev:
Kräsna hundar finns det bot för! Ta bort maten efter bestämd tid, även om hunden inte ätit nåt. Vissa sätter 10 min, andra 15 eller längre. Bestäm själv! Och ta undan maten. Visst, man får kanske slänga några portioner i början. Men är man stenhård och konsekvent lär sig hunden rätt snabbt att man får gå hungrig om man inte passar på!

Men det gäller som sagt att vara stenhård! INGET annat mellan målen, inga tiggerier och inga smakbitar. Det enda hunden erbjuds i födoväg är sin hundmat. Och äts den inte upp inom (tex halvtimme) så försvinner den och hunden får gå hungrig till nästa mål.

En normal hund svälter inte ihjäl frivilligt. Det blir en viljornas kamp, men ger du efter så förlorar du bra mycket mer än hunden som får gå hungrig några dagar.

Precis! :bow:

Det är du som bestämmer VAD och NÄR hunden ska äta, inte hunden som bestämmer vad som duger som föda. Klart som sjutton att hunden matvägrar och blir kräsen när den lärt sig att det fungerar = att det kommer nya spännande fodersorter.

Precis som andra djur så har hunden en överlevnadsinstinkt. Jag skulle tro att det är väldigt få fullt friska hundar som låter bli att äta så länge att de ligger och dör av svält. Hundar är inte som människor, det behöver inte mat varje dag utan klarar sig utan några dagar. Jag har t.o.m. hört veterinär som rekommenderat att man bara ska ge hunden mat 6 av 7 dagar i veckan. Ligger säkert något i det. De rovdjur som lever i skogen har sannolikt inte tillgång till föda varje dag, utan äter mycket då det fångat ett byte, och kan sedan stå utan mat ett tag.

Ta tre djupa andetag och var lugn för att din hund överlever, även om den matvägrar ett tag. Ta bort matskålen efter en kvart och ge inget annat.
 
Sv: Mat.......

Det finns dock hundar som går ner sig fruktansvärt mycket och i det närmaste svälter ihjäl om man kör med "ät direkt eller var utan"-metoden..
 
Sv: Mat.......

Då får man verkligen hoppas att ingen någonsin tänker använda dessa hundar i avel. Hundar med fel på drifterna, vare sig det gäller sex eller mat, ska inte föröka sig. Men hur många tänker så? Det är felkopplat någonstans om en hund med vett och vilja svälter ihjäl sig!

Tycker man ska kontakta veterinär i de fallen. Antingen för allmän utredning eller för att stå under kontroll under tiden hunden svälter sig. Något är helt klart fel (i huvudet?) på de hundar som gör så här.

Bara min ödmjuka åsikt!
 
Sv: Mat.......

Tack alla för era tips.....
Vi håller nu på med ett byte från Nuttra Nuggets till peddigree det sisst nämda lätt ju lite smaskigt pga sina köttiga bitar dock sämre innehåll än vårt tidigare foder. Sedan kör vi nu stenhårt på att äter man inte inom 30minuter så är det kört och går man ifrån skålen så är man mätt!!! Har hittills funkat mkt bättre än fri tillgång som tidigare......
Jag tror aldrig att min hund skulle stå ut flera dagar utan att äta så svälta sig det gör han inte, men håller sig lite för smal tycker matte!
 
Sv: Mat.......

Håller helt med dig! Ta bort maten!
Äter den inte då, då är det något annat fel. Min hund äter ordentligt en gång om dagen. Vill han inte ha blir han utan.

Annars är det ju väldigt viktigt med foder! Så de får i sig all rätt näring mm. Finns ju speciella foder som är fetar. till t.ex våra jakthundar har vi ett extra fett foder när det e jaktsäsong.

Hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 746
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
224
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp