Mata änderna?

cambodia

Trådstartare
Nej, jag är inte fem år gammal men barnsligt förtjust i att mata änderna som finns i ån i närheten av vårt nya hus :o
Har läst mig fram till att havre är bra att ge dem och har gett dem havregryn vilket de gillat!

Men nu till frågan. Gör jag fel i att mata dem? Hur ofta är för mycket? Och hur mycket mat är för mycket för dem per tillfälle? Beror förstås på hur många de är men de är ganska många, kanske ska fråga hur mycket de bör äta per and?

Det handlar om gräsänder (och några måsar och kajor med förstås :meh:)

Tacksam för ärliga svar från er som kan, vill ju inte göra något dumt!
 
Nja, problemet är väl att det kanske drar till sig råttor. Skulle nog försöka få i dem lite grönfoder om det är fler än du som matar änderna. Annars är det väl inte fel att mata dem, åtminstone under svåra perioder när mattillgången är dålig (typ vinter).
 
Nja, problemet är väl att det kanske drar till sig råttor. Skulle nog försöka få i dem lite grönfoder om det är fler än du som matar änderna. Annars är det väl inte fel att mata dem, åtminstone under svåra perioder när mattillgången är dålig (typ vinter).

Kastar mest i vattnet så då borde det inte vara ett problem väl? :)
Säkert är det fler som matar, det är vid en gästhamn/ett promenadstråk... vad för grönfoder är bra?
 
Kastar mest i vattnet så då borde det inte vara ett problem väl? :)
Säkert är det fler som matar, det är vid en gästhamn/ett promenadstråk... vad för grönfoder är bra?
Hört vindruvor men det känns onaturligt :p och dessutom dyrt och farligt om man ska ta billighetsdruvor. Strimlad sallad kanske, de tycker nog inte är lika gott som bröd men det är och andra sidan farligt för dem. De vet ju inte sitt eget bästa. Så havre, vete och dylikt är bättre än alternativet som gemene man kommer presentera.
 
Hört vindruvor men det känns onaturligt :p och dessutom dyrt och farligt om man ska ta billighetsdruvor. Strimlad sallad kanske, de tycker nog inte är lika gott som bröd men det är och andra sidan farligt för dem. De vet ju inte sitt eget bästa. Så havre, vete och dylikt är bättre än alternativet som gemene man kommer presentera.
Haha, jag har också läst det. Min sambo himlade med ögonen när jag skrivit upp det på en lista :rofl:
Men då kanske jag kan fortsätta ge dem lite havre då och då framöver, sallad känns lite svårt att hålla i någon mängd hemma om det blir så att jag inte går dit på ett tag. Eller så går jag förbi Ica på vägen dit och handlar ett salladshuvud per gång :D
Jag kan ju förstås variera lite!
 
Nej, jag är inte fem år gammal men barnsligt förtjust i att mata änderna som finns i ån i närheten av vårt nya hus :o
Har läst mig fram till att havre är bra att ge dem och har gett dem havregryn vilket de gillat!

Men nu till frågan. Gör jag fel i att mata dem? Hur ofta är för mycket? Och hur mycket mat är för mycket för dem per tillfälle? Beror förstås på hur många de är men de är ganska många, kanske ska fråga hur mycket de bör äta per and?

Det handlar om gräsänder (och några måsar och kajor med förstås :meh:)

Tacksam för ärliga svar från er som kan, vill ju inte göra något dumt!
Hej fantastiskt att de finns fler folk som matar fåglar/änder. Själv matar jag mest kajor och kråkor nu😄
 
Haha, jag har också läst det. Min sambo himlade med ögonen när jag skrivit upp det på en lista :rofl:
Men då kanske jag kan fortsätta ge dem lite havre då och då framöver, sallad känns lite svårt att hålla i någon mängd hemma om det blir så att jag inte går dit på ett tag. Eller så går jag förbi Ica på vägen dit och handlar ett salladshuvud per gång :D
Jag kan ju förstås variera lite!
Havre och även annan säd är bra. Absolut inte bröd.
 
Änderna, och många andra fåglar, äter gräs när de kommer åt den, så grönfoder passar perfekt. Finns t o m de som matat fåglar med hackat hösilage. Det kräver dock god planering och invänjning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 820
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 738
Senast: Luff
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 423
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp