Bukefalos 28 år!

Mata eler inte mata?

Mia_R

Trådstartare
Det har dykt upp en katt i stallet sedan ett par månader, ingen som vet vems den är eller om den har ngt hem. Den är skygg men vi pratar lite med varandra om vi är i stallet samtidigt.

Igår när jag höll på att fixa foder till hästarna hittade jag den på bänken vid ett mått med luzernpellets som den försökte äta av. Jag blev lite bestört och gick in och hämtade en handfull torrfoder från mina katters mat och gick tillbaka till stallet igen och lade ut en liten hög åt den okände som smög fram och åt upp allt.

Nu när den kom och jamade när jag skulle släcka efter utsläppet så gick jag in och hämtade en ny handfull kattmat åt den och den här gången vågade den sig så nära som 1 m trots att den är skygg, den kastade i sig maten utan att flytta sig trots att jag sakta reste mig och sedan gick.

Nu brottas jag med mitt samvete hur jag ska göra, ska jag anta att han inte har ngt annat hem eller ska jag förhärda mig och inte ge den ngn mat och hoppas att den går hem igen? Den har inte fått någon mat tidigare men jag ser den dagligen då den smyger omkring när jag är där. Den är väldigt fin men skygg och den brukar jama och tala om att den är där och vi har våra pratstunder medan jag pysslar med annat. Jag vill ge den mat men vet inte om det är dumt? Tänk om någon saknar den och matande gör att den stannar? :confused:

Den verkar vara så väldigt hungrig. :(
 
Sv: Mata eler inte mata?

Om en katt har varit hos mej i flera månader näst intill dagligen så räknar jag med att den är hemlös (om det inte är en grannes såklart) och att den har flyttat in hos mej. Har du ringt polisen? Kanske sitter det någon som bara väntar på att få hem sin katt igen?
Jag hade absolut gett den mat, jag hade inte kunnat stå emot i detta vädret och när den nu verkade hungrig.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Nej, har inte ringt polisen men funderar på att sätta upp lappar på lanthandeln och macken och se om det ger ngt. Det finns en del hus i närheten och några som bytt ägare, så tanken att den kommer från ngn nyinflyttad i omgivningarna har funnits hela tiden, men då borde den ju gå hem?

Ingen i stallet har sett den tidigare.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Visst ska du mata. Här gäller i första hand att få katten att överleva och må bra. Hänsyn till eventuella avlägsna ägare måste komma i andra hand. Vatten är också viktigt att han/hon får.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Se till att den får mat och vatten, sätt upp lappar om upphittad kisse,anmäl rill polisen. Det finns också ställen på nätet där man kan anmäla upphittade katter t.ex www.kattpolisen.se ,en del katthem har sidor där man kan anmäla upphittade katter.
Det är tyvärr väldigt många katter som överges i Sverige men det finns också fall där katten har smitit in i en flyttbil och har hamnat långt hemifrån.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Jag håller med de andra, mata katten och anmäl till polisen/annonsera.

Om den är sådär hungrig, så endera är den ju övergiven/vanskött (dvs får inte nog med mat där den bor/kommer inte in där den bor och får därför inte mat), eller så har den tappat bort sig och hittar inte hem.

Om den skulle tillhöra någon av de nyinflyttade, så lös problemet sen. Det brukar inte vara överdrivet svårt få de flytta hem igen om husse/matte kör lite lyxhotell ett tag sen. (Mina fick för sig att börja hänga hos grannen, grannen serverade spenvarm mjölk till sina katter och det snappade min ju upp rätt fort. Löstes enkelt genom att grannen ett tag tog bort mjölken och jag började servera burkmat, katten flyttade rätt snabbt hem igen, och det höll i sig även när jag drog in burkmaten).

Sen borde ju de nyinflyttade komma och fråga efter katten om det vore så.

Jag rek en annons i lokala morgontidningen med. När jag tog hand om en utmärglad krake som dök upp vid jobbet under en snöstorm, full i fästingar etc (dvs den hade varit på vift länge) så anmälde jag till polisen, katthemmen etc men utan resultat. En annons i dagstidningen gav napp däremot.

(Även om jag fortfarande undrar hur f*n man kan låta bli att anmäla till polisen och annonsera efter katten med resonemanget 'vi trodde den blivit påkörd och dött'... Men matte kunde identifiera katten som hade ett specifikt kännetecken, och betalade utan att protestera de 500 kr jag krävde för att ha tagit katten till vet och undersökt den samt vaccinerat den)

Om du matar den så den blir lite mer tam har du ju också sen möjligheten att kolla efter ev örontatuering och chip. Katten kan ju om den inte är övergiven höra hemma långt därifrån.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Jag skulle definitivt mata hungrig katt vid den här tiden på året (blödig som jag är hade jag gjort det på sommaren också..)
Tycker det är hemskt med katter som inte får bra omskötsel, så en skrikande hungrig katt skulle jag ta mig an direkt.

Får den sen mat regelbundet så kommer den som sagt bli tamare, så då är det lite lättare att få koll på den.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Jag håller med dem som säger "mata". Och försök få den så tam att du kan hantera den. (Och var beredd på att om det är en honkatt så kan det dyka upp kattungar...)
 
Sv: Mata eler inte mata?

Nu fick den en näve torrfoder av mig igår, i morse och ikväll väntade den på mig vid bilen och skrek så fort jag visade mig, sprang efter mig till stallet och nu hade jag med mig en påse foder åt den. Jag får klappa honom medan han äter men när maten är slut drar han sig undan, men jag märker ju att han är mycket mer social nu på den lilla stund jag hunnit mata honom.

Han äter upp och kommer sen bort till mig medan jag mockar, klagar att han är hungrig och följer sedan med och låter sig klappas så länge det finns mat, går jag och mockar kommer han igen och klagar på att maten är slut och så börjar vi om.

När jag packar hö ligger han ett par meter ifrån och väntar, när jag lägger in foder följer han efter och när jag skulle blöta betfor försökte han äta luzernpellets igen så jag gav honom mer mat. Nu törs jag inte ge honom mer då jag är rädd att han ska få ont i magen. Han tar sig in till en uppvärmd sadelkammare där det även finns vatten och täcken att ligga på.

Jag får intrycket att det är en ganska ung katt, får jag inget napp på lapparna så kommer jag bekosta en kastrering, nu är planen att fixa avmaskning och en dos mot öronskabb. Jag har inte riktigt kunnat se hur rena öronen är men det ser ut som det kan vara lite ohyra där. Ingen tatuering.

Han är väldigt vacker. :love:
 
Sv: Mata eler inte mata?

Jag har just tämjt en vild kisse som strukit runt här i 2 års tid. Han har ju ätit av ladugårdskattens mat, men försvunnit med ljusets hastighet när ngn kommit. Nu är han så tam att jag måste släpa fötterna i golvet när jag går för att inte trampa på honom. Han ligger i en bädd av isoleringsbalar med ett fårskinn på och är fet som en julgris. Dock sticker han direkt om ngn annan än jag och min sambo kommer in i ladugården. Nu när han är tam så har jag upptäckt att han har ett bråck på magen. Veterinären säger att det oftast bara är fettvävnad i utbuktningarna, men jag är orolig att han ska bli sjuk och få en tarmbit i kläm, så direkt efter nyår ska jag försöka få in honom i en bur och åka och kastrera och när han ändå är sövd får de titta på bråcket och avgöra om man behöver åtgärda det på något vis. Om vi måste göra det ingreppet så får han väl bo i min uppvärmda sadelkammare tills det har läkt. Han har ju troligen aldrig varit inomhus och gillar inte mina andra katter som bor här inne. Förhoppningsvis är det inte så farligt så han slipper det.
Jag har inte efterlyst ngn ägare. Han är minst 3 år gammal då han var vuxen när vi flyttade hit för två år sedan och vi bor långt från civilisationen. Dock tror jag att han kan ha varit tam innan för han blev så snabbt kelig och tillgiven när jag väl kom honom in på livet. Första gången han spann var det som att starta en gammal gräsklippare som inte varit igång på många år. Det knackade och hackade, men sedan kom han igång så fint.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Visst stjäl de ens hjärta de där katterna som bara kommer och bestämmer sig för att flytta in :love:
"Din" katt visste vart han skulle gå för att få ett bra hem :bow:
 
Sv: Mata eler inte mata?

Är han snäll och fungerar med de andra, skulle jag låta honom stanna.
Jag tror att den i alla fall inte kommer flytta på sig nu i vinter.:love:


Jag har haft katter som kommit hit, och har alltid gett dem mat. Men under årens lopp har jag haft en vildkatt i 4 år som var aggressiv och spöade upp/jagade bort mina katter. Det var inte så kul.
Hade även 2 grannkatter som gick in i stallet och spöade upp mina och tog deras mat.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Bra gjort :)

Jag har också en katt som inte är min som bor i stallet.
Kvinnan som hyrde stallet tidigare hade 3 katter, som de tog med sig när de flyttade. En månad senare var den ena katten tillbaka och de kom och hämtade den. I december förra året var katten tillbaka igen och den här gången kom ingen och letade efter den. Ärligt talat tror jag de skiter i katten :(
När han hade varit här i 4 dagar gav jag honom mat och oj vad hungrig han var! Jag vet ju inte hur länge han hade varit på väg...
Ett år senare bor han fortfarande kvar.
Det lustiga är att han har varit extremt rädd för både min hund och min stora norska skogis (bara skrek när han såg skogisen), och ändå bestämde han sig för att komma tillbaka. (Jag har bott på gården hela tiden).
För ca 2 månader sedan hälsade han för första gången på hunden och har tydligen insett att om han skulle bo kvar så fick han acceptera att hunden är med varje gång jag är i stallet och han har insett att hunden trots allt inte är farlig :laugh:
 
Sv: Mata eler inte mata?

Sitter på jobbet inatt men hoppas kissen sökt skydd för alla raketer och inte springer ut i ovädret i rena förskräckelsen av allt smällande. :(

Han håller fortsatt distans men kommer och tigger mat och jag får klappa medan han äter även om han fräser åt mig emellanåt när han springer omkring i närheten. Han är inte lika utsvulten idag. :d
 
Sv: Mata eler inte mata?

Mata den och försök att få tag i ägaren det kan vara någon som äger den och vill ha den tillbaka.Titta även om den är id märkt eller chip märkt.Jag saknar en rödtigrerad katt som är id märkt, han försvann spårlöst från sitt hem på Vikbolandet i (Östergötlands län)jag har letat dag o natt så det finns de som vill få tillbaka sina katter.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Kissen är betydligt mer social och kontaktsökande nu, men fortfarande lite småskraj och vågar inte riktigt. Han håller sig i närheten och vi pratar lite med varandra, inte lika hungrig längre utan lämnade lite mat i morse men jag får klappa och klia honom medan han äter och han kan lämna maten för att kolla medan jag mockar för att sedan följa med tillbaka när jag fixar kraftfodret och passa på att äta lite mer samtidigt.

Verkar som han vill ha sällskap även om han inte riktigt vågar sig fram själv, men avståndet krymper hela tiden. Idag tvekande han på ca 1 m om han skulle komma själv utan mat som lockade och han spinner inget när jag smeker honom, men han är inte spänd när jag gosar honom medan han äter.

Till veckan är jag ledig och ska då sätta upp lappar så får vi se om ngn saknar honom. Tror han dök upp i oktober, ett litet streck som snabbt drog över gårdsplanen och som man ibland skymtade lite hastigt i stallet när man var där och fixade.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Visst stjäl de ens hjärta de där katterna som bara kommer och bestämmer sig för att flytta in :love:
"Din" katt visste vart han skulle gå för att få ett bra hem :bow:

Här är min vildkatt som var på väg att svälta ihjäl när han flyttade in hos oss för 11 år sedan. Han var bara ett skelett med skinn på och pälsen var en enda stor tova... Har visat denna bild i annan tråd, men han är ju så fin... :love:

svart_smoke_och_vit_skogis.jpg


Finns det något sätt att åldersbestämma katter? Vet ju inte hur gammal han var när han kom till mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Mata eler inte mata?

Såg ingen bild först men nu ser jag, vad fin han är. :D
 
Sv: Mata eler inte mata?

Så himla fin :love:
Jag vet inte hur man åldersbestämmer men gissar på tänderna. När jag har tagit hittekatter till veterinären så har de åldersbestämt och i ett fall som jag senare fick veta hur gammal katten var så stämde det bra.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 996
Senast: cirkus
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 097
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 046
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Hej, jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med. När jag fick honom för tre...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp