Mata småfåglarna

Jag köper osaltat smör och lägger sisådär 100 gr i mataren åt gången. Populärt.
De köpta talgbollarna är meningslöst dyra. Fröna - som jag tror är vete ligger på backen. Fåglarna vill bara åt fettet.
Idag var en svartmes nytillskott i samlingen.
 
Jag köper osaltat smör och lägger sisådär 100 gr i mataren åt gången. Populärt.
De köpta talgbollarna är meningslöst dyra. Fröna - som jag tror är vete ligger på backen. Fåglarna vill bara åt fettet.
Idag var en svartmes nytillskott i samlingen.
Talgbollarna innehåller ofta palmolja med. Mycket bättre att ge smör, ister eller kokosfett då.
 
Sedärja. Idag dök det upp en pilfink. Kul att det fylls på med sorter. Nu är det alltså; blåmes, talgoxe, hackspett, gråsiska, domherre, nötväcka, svartmes, pilfink, entita, koltrast och en rödhake. Jag matar bara med solrosfrön, smör och dom värdelösa talgbollarna.
 
Senast ändrad:
Fågellivet efter flytten har ändrat karaktär (arter) och jag saknar mina vänner i skogen, men tröstas av finkarna här i byn. Tror jag sett sidensvansar hos grannen.

Vet att grannen i skogen skulle fortsätta mata fåglarna och utöka antal matplatser, så det går nog ingen nöd på fåglarna, men jag saknar ju dem ändå.

Ja, jag är knäpp.
 
Nu har jag hängt upp mer talg till pippisarna, men det verkar vara mest nötter som går åt i år, fröna har det ett rätt ljumt intresse av och då finns det både solros - och hampfrön. :confused:
 
Alltså stjärtmes är min nya favorit. Nu är det sex stycken här som verkligen går loss på talgbollar.
stjartmes06_original.jpg
 
Stjärtmesar här med :love: En hel flock! Blev alldeles till mig när de kom, sprang och hämtade kameran och hann knäppa några bilder. Ska visa dem här när jag klurat ut var sladden till kameran är.. De är så sjukt söta!
 
Stjärtmesar här med :love: En hel flock! Blev alldeles till mig när de kom, sprang och hämtade kameran och hann knäppa några bilder. Ska visa dem här när jag klurat ut var sladden till kameran är.. De är så sjukt söta!
Stjärtmesarna invaderar alltså Skaraborg just nu. Coolt.
 
Jag har slutat mata de små fjäderfäna :(.
Vi har fått in på tok för många katter med misstänkt (och i många fall bekräftad) salmonella på jobbet, så när katten tog en fågel här hemma bestämde jag mig. Vill inte riskera salmonella hos honom nu med min graviditet och nedsatta immunförsvar. Hoppas det inte är lika kraftigt nästa vinter, då ska jag mata vidare.
Tills vidare får de små fåglarna flyga till grannarna. Tråkigt, älskar att titta på dom, men tar inga risker.
 
Jag har slutat mata de små fjäderfäna :(.
Vi har fått in på tok för många katter med misstänkt (och i många fall bekräftad) salmonella på jobbet, så när katten tog en fågel här hemma bestämde jag mig. Vill inte riskera salmonella hos honom nu med min graviditet och nedsatta immunförsvar. Hoppas det inte är lika kraftigt nästa vinter, då ska jag mata vidare.
Tills vidare får de små fåglarna flyga till grannarna. Tråkigt, älskar att titta på dom, men tar inga risker.
Problemet är att folk inte gör rent matarna till fåglarna utan bara fyller på. rengör en gång i veckan Med kokande vatten eller köp nya. Det minskar risken massor. Jag rengör mina ofta och köper nytt två gånger per säsong. Att lägga granris under fågelMataren hjälper mycket med.
 
Jag har slutat mata de små fjäderfäna :(.
Vi har fått in på tok för många katter med misstänkt (och i många fall bekräftad) salmonella på jobbet, så när katten tog en fågel här hemma bestämde jag mig. Vill inte riskera salmonella hos honom nu med min graviditet och nedsatta immunförsvar. Hoppas det inte är lika kraftigt nästa vinter, då ska jag mata vidare.
Tills vidare får de små fåglarna flyga till grannarna. Tråkigt, älskar att titta på dom, men tar inga risker.
Självklart ska du inte ta några risker när du är gravid. Du kanske kan mata en bit från hemmet om du har möjlighet att gå en bit.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp