Mata småfåglarna

Börjar bli lite orolig. Butikerna har svårt att få tag på solrosfrön. Har två säckar kvar hemma. Men är orolig att Det inte kommer räcka.
 
Börjar bli lite orolig. Butikerna har svårt att få tag på solrosfrön. Har två säckar kvar hemma. Men är orolig att Det inte kommer räcka.

Citygross hade massor med frön när vi var där idag.
Jag har också bara två säckar kvar men köpte ingen ny. Det har gått åt mindre frön sista tiden så jag hoppas det ska räcka till våren.
 
Och där kom det en tjock o fet gulsparv. Check på den.
Jag har också haft gulsparvarna här i någon vecka, men över vintern har dom varit helt osynliga. Det märks att vårflytten har satt igång lite smått :up:
Hos mig har ätandet tagit ny fart, jag får fylla på 1 ggr/dag i alla foderautomater nu igen (det behövs bara när det är som kallast runt nyår). Men det är väl "nykomlingarna" som är hungriga :d Har fått ett helt gäng (minst 20 fåglar) med bofinkar :love:
 
Jag har också haft gulsparvarna här i någon vecka, men över vintern har dom varit helt osynliga. Det märks att vårflytten har satt igång lite smått :up:
Hos mig har ätandet tagit ny fart, jag får fylla på 1 ggr/dag i alla foderautomater nu igen (det behövs bara när det är som kallast runt nyår). Men det är väl "nykomlingarna" som är hungriga :d Har fått ett helt gäng (minst 20 fåglar) med bofinkar :love:
Ja dom är tydligen en vårfågel. Hade jag ingen aning om.
 
Blir massor med skräp om man inte håller Efter. Viktigt att städa ofta med för att minska risken för sjukdomar. Samt att man ofta städar ur matarna och inte bara fyller på.
 
Nu börjar fler och fler fåglar överge mig. Tex så har inte hackspetten varit framme på två dagar. Dock har domherrarna kommit tillbaka??!!
 
Här har i princip alla utom blåmes, talgoxe och pilfink övergett mig. Hackspetten kommer och pickar ister ibland.
Lika så bra, mina frön är slut. Fyllde det sista idag och passade på att kratta under matarna igen. Blev en skottkärra full igen.
 
Jag har ibland ett par kajor som klamrar sig fast på matarna. Inte så superdekorativt, även om de ju också behöver äta, men jag tror inte de kommer åt så mycket genom gallren för annars hade det sjunkit snabbare på maten. Det tjattras och kvittras i alla fall friskt utanför fönstren hos mig med samma konstellationer av pilfink, blåmes och talgoxe. Och en och annan bofink som strosar runt i närheten.

Förra året hade jag en trogen hackspettsgäst som mumsade jordnötter fram tills de tog slut i juni någon gång. Men i år har han inte synts till ännu.

Sedan går också en stilig fasantupp i trädgården och städar så gott han kan, det som de andra drösslar ner från fröautomaten. För att varje kväll tala om när han går och lägger sig i ett av träden, med sina vilda fasanljud. Men han är så fin där han vandrar omkring så det är ok även om hans "sång" inte är den snyggaste. :)
 
Har under alla snart fyra åren jag har bott här haft kattugglor. I december så blev Det tyst. Jag har inte hört dom Efter Det. Kan dom ha flyttat?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 024
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp