Mata småfåglarna

Ja, faktiskt. i stället för en halv dag så räckte dom ca 2,5 dagar.
Oj, det var förvånande. Jag minns inte vad jag skrev förra vintern, om hur mycket skalade frön var jämfört med oskalade. Kan det ha varit 16 - 18 kg skalade = 20 kg oskalade? Skalet är iofs inte så tungt men det blir ju ändå en hel del skräp av några liter oskalade solrosfrön i automaterna.
 
Tips på hur man kan mata småfåglarna utan att kajor och skator tar allt? Tänkte börja mata hemma hos föräldrarna men där är så mycket kajor.. De låter givetvis inte maten vara ifred. Vill ju helst att gottet går till de små i första hand.
 
Tips på hur man kan mata småfåglarna utan att kajor och skator tar allt? Tänkte börja mata hemma hos föräldrarna men där är så mycket kajor.. De låter givetvis inte maten vara ifred. Vill ju helst att gottet går till de små i första hand.
Frön på marken kan du inte hindra dem från att ta men är det verkligen ett problem med automaterna?
 
Mer eller mindre avancerade burar runt om själva godsakerna håller de större fåglarna ute från automaterna. Några kompostgaller kan räcka, enligt bifogade arrangemang.

kompostgaller.png

Bäst är det ju med något plant typ masonitskiva som fångar upp spill en bit upp från marken också, så kan de större fåglarna få ta spillet där och så är det lättare att hålla hjälpligt rent från möss och råttor som annars dras till nedfallna rester på nätterna.
 
Jag köpte en ståltrådshållare som man kan ha talgbollar i, fem stycken. Ett tips för dem som funderar på något likadant: Kajor, kråkor och skator har inga problem med att hänga på hållaren och äta upp fem talgbollar på nolltid... Får nog hitta på något annat! Fast egentligen gillar jag kråkfåglar så det gör mig inte så mycket ändå, fast grannarna (bor i villaområde) kanske blir sura :angel:
 
Jag köpte en ståltrådshållare som man kan ha talgbollar i, fem stycken. Ett tips för dem som funderar på något likadant: Kajor, kråkor och skator har inga problem med att hänga på hållaren och äta upp fem talgbollar på nolltid... Får nog hitta på något annat! Fast egentligen gillar jag kråkfåglar så det gör mig inte så mycket ändå, fast grannarna (bor i villaområde) kanske blir sura :angel:
Jag stör mig mer på att de jagar bort alla andra.





För tillfället har jag löst skatproblemet genom att hänga maten inne i en tät buske. Blir nog en bur så småningom.
 
Sedan några dagar tillbaka så är det fyllt med talg, jordnötter och solrosfrön i matarna, jordnötterna är väldigt poppis. :d
 
Här är nästan alla mat-barerna uthängda, det har ju blivit lite minusgrader så nu behövs maten verkligen. Det har genast gått rykten i skogen, för nu samlas det fler och fler småfåglar för varje dag :D
Jag köpte en matare med lite större nätmaskor som egentligen ska vara till nötter, men jag har den till gammalt bröd (det blir alltid en bit på limpan som ingen vill ha för den blir torr ;)) och den mataren är poppis bland småpippina :up:
 
Köpte Matare man sätter på fönstret. Riktigt kul att få fåglarna på så nära håll ju.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 029
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp