Mata småfåglarna

Skatorna förstör alla mina försök att mata småfåglarna.

Just nu saknar jag mina fågelvänner i skogen (förra boendet) väldigt mycket. De två skator som besökte oss där skötte sig exemplariskt.

:(
 
Skatorna förstör alla mina försök att mata småfåglarna.

Just nu saknar jag mina fågelvänner i skogen (förra boendet) väldigt mycket. De två skator som besökte oss där skötte sig exemplariskt.

:(
Jag har en hel del skator men e har aldrig förstört matningen, hur gör de då? :confused:
Jag har fröer, nötter och talg, inga vandaler.
 
Jag har en hel del skator men e har aldrig förstört matningen, hur gör de då? :confused:
Jag har fröer, nötter och talg, inga vandaler.
De jagar bort de små, river ner maten på marken och äter upp eller flyger iväg med den.

Vi har två skatbon i trädgården. Även grannarna är drabbade.
 
De jagar bort de små, river ner maten på marken och äter upp eller flyger iväg med den.

Vi har två skatbon i trädgården. Även grannarna är drabbade.
Jag har tre 8-litersbehållare med frön, en stor med talg, två mindre och en stor med nötter, ingen fågel har någonsin lyckats riva ner någon behållare och jag har massor med småfågel trots två skatbon, hackspettar och ekorrar.

Var har du dina behållare och hur är de upphängda? Jag har fäst rep i mina med kabinhakar och hissar upp dem i ett träd vid syrenhäcken, småfåglarna äter både direkt från behållarna men även på marken tillsammans med koltrastar och skator.
 
Jag har tre 8-litersbehållare med frön, en stor med talg, två mindre och en stor med nötter, ingen fågel har någonsin lyckats riva ner någon behållare och jag har massor med småfågel trots två skatbon, hackspettar och ekorrar.

Var har du dina behållare och hur är de upphängda? Jag har fäst rep i mina med kabinhakar och hissar upp dem i ett träd vid syrenhäcken, småfåglarna äter både direkt från behållarna men även på marken tillsammans med koltrastar och skator.
Jag har använt samma behållare som tidigare vintrar. Får hitta på nåt annat.
 
En av dagens besökare vid serveringen, tillika stammis i trädgården. :heart Han ser jämt lite bekymrad och påkommen ut, stackarn. Som om han säger förlåt att jag också är här fastän jag inte hör till småfåglarna, jag tar bara det som blir över när det har ramlat ner på marken - är det okej eller?

För övrigt har jag med glädje noterat att den lilla hackspetten har synts igen framme vid nötserveringen, såg inte till den på hela förra vintern. Och att några nötväckor som jag inte heller såg då har varit på besök denna säsong igen.

Men fortfarande saknar jag tidigare års gäster som grönfinkar, gulsparvar och någon liten rödhake. Bergfinkar och bofinkar. Och de coola och färglada steglitserna! Mest är det blåmes, talgoxe och pilfink som syns till än så länge.

DSC_0943.JPG
 
En av dagens besökare vid serveringen, tillika stammis i trädgården. :heart Han ser jämt lite bekymrad och påkommen ut, stackarn. Som om han säger förlåt att jag också är här fastän jag inte hör till småfåglarna, jag tar bara det som blir över när det har ramlat ner på marken - är det okej eller?

För övrigt har jag med glädje noterat att den lilla hackspetten har synts igen framme vid nötserveringen, såg inte till den på hela förra vintern. Och att några nötväckor som jag inte heller såg då har varit på besök denna säsong igen.

Men fortfarande saknar jag tidigare års gäster som grönfinkar, gulsparvar och någon liten rödhake. Bergfinkar och bofinkar. Och de coola och färglada steglitserna! Mest är det blåmes, talgoxe och pilfink som syns till än så länge.

Visa bifogad fil 22676
De brukar komma senare på vintern, när det varit kallt och snö ett tag, än så länge är det nog relativt enkelt att hitta frön och insekter längre in i skogen med tanke på att det fortfarande är milt i stora delar av landet. :)
 
En av dagens besökare vid serveringen, tillika stammis i trädgården. :heart Han ser jämt lite bekymrad och påkommen ut, stackarn. Som om han säger förlåt att jag också är här fastän jag inte hör till småfåglarna, jag tar bara det som blir över när det har ramlat ner på marken - är det okej eller?

För övrigt har jag med glädje noterat att den lilla hackspetten har synts igen framme vid nötserveringen, såg inte till den på hela förra vintern. Och att några nötväckor som jag inte heller såg då har varit på besök denna säsong igen.

Men fortfarande saknar jag tidigare års gäster som grönfinkar, gulsparvar och någon liten rödhake. Bergfinkar och bofinkar. Och de coola och färglada steglitserna! Mest är det blåmes, talgoxe och pilfink som syns till än så länge.

Visa bifogad fil 22676
Så fin. :love:
 
Eftersom trädet utanför mitt köksfönster är nedhugget (matade alltid fåglarna där), så har jag hängt upp ett rör med solrosfrön och ett med talgbollar i ett träd på "gården". Där äter alla fåglar, både små och stora.
Fick hem en sådan fågelmatare man sätter upp på fönstret, men den funkar inte. Lossnar bara hela tiden, tror att sugkopparna är dåliga?
 
Kråkor och kajor och skator invaderar min trädgård så jag måste nog sluta mata fåglarna. 😓.
Har ett litet hus på pinne, fågelbad och talgbollar. De stora fåglarna glider in och sätter sig på gräsmattan och pickar och skrämmer iväg de små. Tror inte grannarna är så imponerade, imorse såg jag att kråkorna satt på flera grannars tak och spanade efter när jag kom ut för påfyllning.

Så tråkigt! Nu har det just blivit minusgrader, känns inte som rätt läge att överge de små men har nog inte något val.
 
Eftersom trädet utanför mitt köksfönster är nedhugget (matade alltid fåglarna där), så har jag hängt upp ett rör med solrosfrön och ett med talgbollar i ett träd på "gården". Där äter alla fåglar, både små och stora.
Fick hem en sådan fågelmatare man sätter upp på fönstret, men den funkar inte. Lossnar bara hela tiden, tror att upp sugkopparna är dåliga?
Hängt upp en jordnötskaka i trädet med. Och lite krossade jordnötter
 
Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska ha för typ av matare till enbart hampafrön? Dom är ju så attans små :crazy:
I dag gör jag en egen fröblandning på solrosfrö, havre, hampafrö och jordnötter. Men jag tänkte prova att ge varje frö för sig i olika matare i förhoppning att fåglarna inte skvätter ut så mycket på marken :idea:
 
Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska ha för typ av matare till enbart hampafrön? Dom är ju så attans små :crazy:
I dag gör jag en egen fröblandning på solrosfrö, havre, hampafrö och jordnötter. Men jag tänkte prova att ge varje frö för sig i olika matare i förhoppning att fåglarna inte skvätter ut så mycket på marken :idea:
Jag ger mina små bortskämdingar i vanliga 8-litersmatare som jag även ger solrosfrön i. Jag tycker det funkar ganska bra även om de skvätter ut en hel del, det fungerar däremot dåligt när det töar och sen fryser på igen för då får jag slå loss kakor av is och frön i botten av automaten.
 
Nu är det påfyllning minst en gång per dag i alla matarna. Funderar faktiskt på att köpa mig någon till :angel: (trots att jag har tagit på mig köpstopp).
Har ni några nya roliga arter hos er än?
Jag har redan börjat spana inför 2019 fågelräkning :idea:
En fin pippi som jag varit utan i något år är tillbaka hos mig - tofsmesen :love: Sååå söt med sin "frisyr" :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp