Mata småfåglarna

Jag har tagit mig tid att sitta och kolla och fotografera lite mer nu över jul. Känner mig lite som Kalle Ankas fågelexpedition när de inte poserar som jag vill för fotograferandet, fast jag blir inte lika arg. :D

Förutom de klassiska gästerna talgoxe, blåmes, pilfink och koltrasten som får ett och annat äpple, så har jag också även noterat nötväckan som pilar fram och tillbaka och hämtar godsaker för att gömma på något annat ställe. En liten grönfink, en rödhake och - en återkommande favorit - en större hackspett som jag med viss envishet lyckades fånga på några bilder. Han är särskilt förtjust i jordnötsserveringen. Samt fasantuppen som "städar" det som ramlar ner, och en och annan kaja som klamrar sig fast på matstationerna korta stunder.

Någon tofsmes tror jag tyvärr aldrig jag har sett här, de är ju annars väldigt söta.

DSC_1051.JPG
 
Jag har tagit mig tid att sitta och kolla och fotografera lite mer nu över jul. Känner mig lite som Kalle Ankas fågelexpedition när de inte poserar som jag vill för fotograferandet, fast jag blir inte lika arg. :D

Visa bifogad fil 23236
:love: Så fin!
Jag har också en större hackspett här och den har vi fast boende här sen flera år!
Det olyckliga som hänt här är att elbolaget har grävt ner all elkabel fram till byn och tagit ner hackspettens stolpar :( Han satt alltid och telegraferade med andra hackspettar på locket uppå elstolparna, det var jättegulligt :) Så vi är ett ljud mindre på skogspromenaderna nu :down:
 
Aj då, jag har också en elstolpe som försvinner inom kort nu - jag hör hackspettens trummande någonstans ibland men är osäker på om han också nyttjar just elstolpen eller något av träden. Men de där locken ovanpå borde ju ge en schysst resonans i hackandet, som är svår att få till med bara en trädstam!
 
Större hackspett sedd för första gången i trädgården igår. Den letade mat i ett av våra gamla äppelträd.

Tidigare under vintern hittade jag detta:
_20181229_210641.JPG

Nån har letat mat inuti plommonträdet...


Fåglarna har kommit igång att äta mat, så imorn behöver jag fylla på behållarna. Köpte nya matare innan jul och surrade fast dem riktigt ordentligt.
 
Har ni några nya roliga arter hos er än?

Inga nya, men hoppas på att få se några snart.
Än så länge har vi sett gråsparv, pilfink, talgoxe, blåmes, skata, koltrast, kråka och större hackspett.

(I skogen hade vi många fler arter. Saknar dem fortfarande. Hoppas på fler arter här snart.)
 
Större hackspett sedd för första gången i trädgården igår. Den letade mat i ett av våra gamla äppelträd.

Tidigare under vintern hittade jag detta:
Visa bifogad fil 23249
Nån har letat mat inuti plommonträdet...


Fåglarna har kommit igång att äta mat, så imorn behöver jag fylla på behållarna. Köpte nya matare innan jul och surrade fast dem riktigt ordentligt.
Hackspettarna är väldigt förtjust i talg och jordnötter, kanske värt att hänga upp mycket sånt? :o
 
Större hackspett sedd för första gången i trädgården igår. Den letade mat i ett av våra gamla äppelträd.

Tidigare under vintern hittade jag detta:
Visa bifogad fil 23249
Nån har letat mat inuti plommonträdet...
OJ :nailbiting: Det där var inte roligt att se :(
Är trädet dåligt för övrigt? Jag har läst någonstans att hackspettar hackar bara om träd eller trä (på fasader) börjar murkna :crazy:
 
OJ :nailbiting: Det där var inte roligt att se :(
Är trädet dåligt för övrigt? Jag har läst någonstans att hackspettar hackar bara om träd eller trä (på fasader) börjar murkna :crazy:
Supergoda plommon och gammalt träd, men mycket larver i frukten i somras. Trädgården är anlagd 1923 och en del av träden är från då. Just det här plommonträdet är jag dock lite osäker på, men det är helt klart väldigt gammalt.
 
Finns gott om mat, både hos mig och grannarna. Jag tror helt enkelt att träden börjar bli väldigt gamla och att det där hör till naturens gång.
Ja, det ser ut som det är murket så det är nog bara en tidsfråga innan det går sönder. Å andra sidan har jag några misshandlade äppelträn som är delvis murkna men jag har bott här i över 10 år nu och de ger frukt fortfarande. :)
 
Ja, det ser ut som det är murket så det är nog bara en tidsfråga innan det går sönder. Å andra sidan har jag några misshandlade äppelträn som är delvis murkna men jag har bott här i över 10 år nu och de ger frukt fortfarande. :)
Träd har en fantastisk överlevnadsförmåga. Jag har arbetat med träd som varit nästan helt ihåliga och ändå stått emot stormar och snö i många många år.
 
Träd har en fantastisk överlevnadsförmåga. Jag har arbetat med träd som varit nästan helt ihåliga och ändå stått emot stormar och snö i många många år.
Ja, när det blir dags att ta bort de här kommer de dessutom att lämna stora tomrum efter sig som aldrig kommer växa igen under min livstid, även om jag skulle haft råd att köpa stora trän. :cry:

Fan ta marodörer med motorsåg! :rage:

Så, tillbaka till topic igen. De är bra för fåglarna. :up:
 
Gjorde fågelgodis innan nyår. Så nu står de på balkongen.
Ska bara komma på ett bra sätt att hänga upp dem?
Mitt "fågelträd" är ju nedhugget:cry:, så nu hänger jag maten i en tall på gården
 
Undrar om skatorna lärt sig att plocka ut talgbollarna ur hållaren (en sån där cirkel) eller om de hackat sönder bollarna...eller om bollarna blåst sönder i stormen...för så mycket fåglar ser vi inte så att bollarna redan skulle vara slut.
 
Undrar om skatorna lärt sig att plocka ut talgbollarna ur hållaren (en sån där cirkel) eller om de hackat sönder bollarna...eller om bollarna blåst sönder i stormen...för så mycket fåglar ser vi inte så att bollarna redan skulle vara slut.
Jag har fått sluta med talgbollar, skatorna hackade bort stora bitar, så dom försvann direkt.
 
Undrar om skatorna lärt sig att plocka ut talgbollarna ur hållaren (en sån där cirkel) eller om de hackat sönder bollarna...eller om bollarna blåst sönder i stormen...för så mycket fåglar ser vi inte så att bollarna redan skulle vara slut.
Jag har fått sluta med talgbollar, skatorna hackade bort stora bitar, så dom försvann direkt.
Ett tips är att hänga mataren med talgbollar inne bland grenarna i ett träd eller en buske, då kommer inte skator och kajor åt. Jag har också en rund ring som jag har talgbollar i och den har så stora maskor att dom kan klamra sig fast i den utan problem :down: men inne i äppelträdet är det inga problem, där vill dom inte vara :up:.
Däremot så har jag ytterligare en sån ring som jag fyller med äpplen och den hänger jag fritt så att dom stora fåglarna kommer åt (dom måste ju få något också... ;)).
 
Ett tips är att hänga mataren med talgbollar inne bland grenarna i ett träd eller en buske, då kommer inte skator och kajor åt. Jag har också en rund ring som jag har talgbollar i och den har så stora maskor att dom kan klamra sig fast i den utan problem :down: men inne i äppelträdet är det inga problem, där vill dom inte vara :up:.
Däremot så har jag ytterligare en sån ring som jag fyller med äpplen och den hänger jag fritt så att dom stora fåglarna kommer åt (dom måste ju få något också... ;)).
Tack, men här hjälper inte det.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp