Mata småfåglarna

Jag undrar vilken fågel det här är? :idea::rofl:
IMG_20190103_095005_751.jpg
 
Nu har det tillkommit två ekorrar här. Dom har fått egna Matare som dom besöker varje morgon.
Vidare kan jag tala om att kylan kommer till Skaraborg. Ca 250 GR ister har gått åt bara idag!! Fåglarna har vräkt i sig fett. Talgbollar och ister. Även frön och nötter har det gått åt i mängder. Vattnet har jag sämre koll på.
Men fortfarande så är det mycket drygare med skalade solrosfrön än vad det är med dom med skal.
 
Nu har det tillkommit två ekorrar här. Dom har fått egna Matare som dom besöker varje morgon.
Vidare kan jag tala om att kylan kommer till Skaraborg. Ca 250 GR ister har gått åt bara idag!! Fåglarna har vräkt i sig fett. Talgbollar och ister. Även frön och nötter har det gått åt i mängder. Vattnet har jag sämre koll på.
Men fortfarande så är det mycket drygare med skalade solrosfrön än vad det är med dom med skal.
SMHI säger oxå att kylan blir långvarig.
 
Men fortfarande så är det mycket drygare med skalade solrosfrön än vad det är med dom med skal.
Intressant och tack för rapport :up:
Har du hittat någonstans där dom säljer till bra pris eller är det GG du köper av?
Jag kommer att fasa över till skalade efter att dom jag har tagit slut, för nu är jag less på skal... Kära vovven har fått för sig att solrosfrön är GOTT och det gör inget om det bara är skal :meh: = jag får kratta skal varje dag :arghh:
 
Intressant och tack för rapport :up:
Har du hittat någonstans där dom säljer till bra pris eller är det GG du köper av?
Jag kommer att fasa över till skalade efter att dom jag har tagit slut, för nu är jag less på skal... Kära vovven har fått för sig att solrosfrön är GOTT och det gör inget om det bara är skal :meh: = jag får kratta skal varje dag :arghh:
Köper på granngården.
 
Nu har jag också börjat mata småfåglarna. Har undvikit det tidigare pga katten, men nu när han inte finns längre så började jag igen.
Sett blåmesar, talgoxar, gulsparvar, pilfinkar, gråsparvar, en domherre och hackspett hittills. Och nån skata.
Satte ut en skål ljummet vatten tidigare idag också, men såg aldrig nån där.
 
Idag hade jag en jätteflock sparvar här, 25+ som trängdes och mumsade. Vet inte om det var kylan (-18) eller de linfrön och sesamfrön jag rensade ur skafferiet och serverade med den vanliga menyn?
 
Här går fågelmaten också åt.
Både solrosfrön och en fröblandning (färdigköpt), mina fågelgodis, jordnötskakorna. Även talgbollarna, fast de tror jag att skatorna tar...
Lägger ut bröd då och då
 
Burit hem ytterligare 100 kg fågelmat från GG O_o Dom äter bra dom små liven :p
Har dessutom kostat på mig 10 kg av skalade solrosfrön, det ska bli intressant om det fungerar lika bra hos mig som hos @åke ;)
Sen råkade det följa med två nya matare också, det var ju 50% på dom... :o:D
 
Får hoppas på att mina frön räcker nu ett tag
Våran bil pajade förra måndagen så nu får jag åka buss till affärer. Svårt att ta en stor säck med frön på bussen...
 
"Kylan" (i a f ett par minusgrader) och några yttepyttesnöflingor har kommit till nordvästra Skåne lagom till fågelräkningen, nu ska jag fylla på gottis så jag kan sitta bänkad och registrera i dag och i morgon! :) Hittills leder kajorna i antal. 4 stycken.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp